Гра зі світлом і тінню: чорно-білі фотографії природи

Посланець Canon Хелен Бартлетт пояснює, як вона робить виразні чорно-білі знімки живої природи на свою камеру PowerShot G7 X Mark III.
Світло на краплях води в павутинні.

Чи було вам колись цікаво, як це — бачити світ у чорному й білому кольорах? Саме цей стиль вибрала для себе лондонський сімейний фотограф і посланець Canon Хелен Бартлетт (Helen Bartlett). Хелен зробила чорно-білі знімки своїм фірмовим стилем від початку своєї кар’єри ще в 2003 році, працюючи з глибиною світла й тіні на обличчях і сценах перед нею.

Але під час локдаунів в Англії через COVID-19 Хелен змінила сімейне фотографування на експерименти з чорно-білими фотографіями природи під час прогулянок неподалік від своєї оселі в північному Лондоні. Вона ділиться результати своєї творчої праці — сумішшю прихованих текстур, листя з чудернацьким освітленням, павутиння в росі й виразних лісних силуетів, на своїй сторінці в Instagram на ім’я Off Duty. Більшість із цих знімків були зроблені на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III.

Компактна камера допомогла Хелен розвинути свій стиль і заохотила її до експериментів з новими прийомами й методами. Вона пояснює, як еволюціонував її процес зйомки, і пропонує поради, що допоможуть вам робити власні неймовірні чорно-білі фотографії природи.

1. Знайдіть свіжий погляд

Чорно-біле фото із силуетами п’яти однакових квітів на фоні сонця.

Посланець Canon Хелен Бартлетт скористалася компактною камерою Canon PowerShot G7 X Mark III, щоб зробити кілька чорно-білих фотографій під час локдаунів у Лондоні, і відкрила для себе геть новий світ. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/800 с, діафрагмою f/10 та ISO 320. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Перевагами компактної камери для фотографів є її розмір, універсальність і можливість легко та швидко ділитися фотографіями — але вона також може позбавити вас від тиску, пов’язаного з бажанням зробити ідеальний знімок.

«Мені завжди хотілося знайти щось посередині між телефоном і професійною камерою, тому що я не можу покласти до кишені свій Canon EOS-1D X Mark III, — пояснює Хелен. — Насправді моя робоча камера просто завелика для прогулянок у парку. І мене завжди дуже дратували знімки, зроблені на телефон, коли я відкривала їх на комп’ютері або намагалася надрукувати: мене геть не влаштовує їхня якість.

Я придбала модель Canon PowerShot G7 X Mark III під час локдауну й почала брати її із собою на щоденні прогулянки, щоб добре познайомитися з нею.

«Із нею я роблю більше знімків, бачу речі під іншим кутом і щось краще помічаю. Я навчилася трошки розслаблятися й менше хвилюватися — адже ці фотографії для мене, а не для клієнтів, тож навіть якщо вони не ідеальні, це не страшно. Тепер я просто не можу уявити собі життя без компактної камери».

Модель Canon PowerShot G7 X Mark III має великий сенсор типу 1.0, який наближає її до дзеркальної або бездзеркальної камери порівняно зі смартфоном.

2. Дізнайтеся якомога більше про світло

Чорно-біла фотографія стебел рослини на темному фоні.

Камера Canon PowerShot G7 X Mark III виявилася чудовим доповненням до комплекту обладнання Хелен. «Компактна камера, можливо, не має таких само функцій, як висококласна дзеркальна або бездзеркальна модель, але для мене це чудовий проміжний варіант між таким топовим рішенням і звичайним мобільним телефоном», — пояснює вона. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/500 с, діафрагмою f/3,2 та ISO 160. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Чорно-білий крупний план травинок, на яких під сонячним світлом утворюються світлі й затінені ділянки.

«Коли люди лише починають свій шлях у фотографії, найскладнішим для них може бути навчитися бачити світло, — каже Хелен. — Але насправді, коли починаєш просто звертати увагу на світло й фотографувати його, то починаєш краще його розуміти». Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III із витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 320. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Якщо ви любите фотографувати природу в чорно-білому кольорі, Хелен радить дізнатися більше про світло. «Намагайтеся робити знімки кожного дня — як на прогулянці, так і вдома, — каже вона. — Можливо, там буде просто відбиття променів у склянці з водою на кухні, але кожного разу, коли ви це робите, ви розумієте щось нове».

Експерименти зі світлом створюють глибину й виразність під час чорно-білої зйомки, і варіантів насправді просто безліч. «Шукайте контрове світло — це чудово виглядає на чорно-білих знімках, і не бійтеся експериментувати з контрастом та експозицією, — радить Хелен. — Спочатку можна підняти експозицію і зробити дуже світлий знімок, а потім прикрутити її, і фотографії виходитимуть графічнішими й динамічнішими».

3. Фокусуйтеся на тому, що в кадрі

Чорно-білий крупний план пучка трави з кількома майже однаковими травинками, розмитими на фоні.

«Мене завжди приваблювала чорно-біла фотографія, тому що мені подобається її простота, — каже Хелен. — Мені подобається ця абстрактність, коли можна зупинитися й придивитися пильніше до форм і текстур». Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/400 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 640. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Чорно-біла фотографія високого кучерявого дерева в лісі.

Одна з найулюбленіших для Хелен характеристик камери Canon PowerShot G7 X Mark III — це її компактний розмір. «Мені важливо, щоб камеру можна було покласти просто до кишені», — пояснює вона. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/800 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 400. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Чорно-білий стиль допомагає Хелен сфокусуватися на об’єкті в кадрі, усуваючи всі зайві кольори та елементи, і це ще одна чудова причина для того, щоб знімати міську природу без кольору.

«У камери швидка діафрагма з максимальним показником f/1,8 і вбудований модуль Wi-Fi, тож я можу просто надіслати фотографію собі на телефон та обробити її, — продовжує вона. — Мені не доводиться сідати за комп’ютер, якщо в мене вихідний».

Універсальний об’єктив, макрорежим і Wi-Fi — лише деякі з переваг, які стали Хелен в нагоді в моделі Canon PowerShot G7 X Mark III. «Розмір, вага і справжня гнучкість — все це просто фантастично, — говорить Хелен, яка фотографує в чорно-білому режимі, щоб "побачити" світло в монохромі. — Функція макро також неймовірна, коли знімаєш дерева, квіти й дику природу.

Весь мій світ монохромний, і мені це подобається, — зізнається Хелен. — На кольоровому знімку дуже часто головними є саме кольори, а от на чорно-білій фотографії головне — це об’єкт і тема: людина, будівля чи дерево. Коли гуляєш в парку, також позбавляєшся яскравих зайвих елементів на фоні. Мені завжди приваблював чорно-білий стиль — якщо б не це, в природі було б забагато зеленого!».

4. Експериментуйте з різними техніками

Чорно-біле фото, на якому закарбований шлях лісом повз укритих снігом дерев.

«Поекспериментуйте з усіма налаштуваннями на своїй камері PowerShot G7 X Mark III — навіть із тими, які, як вам здається, вам ніколи не знадобляться, — радить Хелен. — Спробуйте пофотографувати з вбудованим спалахом, експериментуйте з кутами або макрозйомкою. Подивіться, як може падати світло». Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/500 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 400. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Чорно-білий крупний план павутиння з ранковою росою.

«Наявність у камері вбудованого модуля Wi-Fi — дуже важлива річ, якщо ви плануєте публікувати свої фото в соціальних мережах, — пояснює Хелен. — Ви можете дуже швидко надіслати знімок собі на телефон без зайвих зусиль». Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/3,5 та ISO 800. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Компактна камера надихнула Хелен на експерименти з різними прийомами й на новий свіжий погляд на власний стиль. «Це був чудовий спосіб поекспериментувати, — каже вона. — Наприклад, я зазвичай не фотографую зі спалахом, але коли на Різдво був сніг, я зробила кілька знімків із вбудованим спалахом на Canon PowerShot G7 X Mark III.

Було цікаво спробувати різні кути, зйомку знизу й через траву — це все дуже просто завдяки екрану з нахилом на 180 градусів. Крім того, в моделі Canon PowerShot G7 X Mark III є режими авто (A), пріоритету діафрагми (Av) і повністю ручного керування (M), завдяки чому новачки зможуть навчатися та опановувати цю модель у простий і зручний спосіб. Тут також є режим P (запрограмований автоматичний) — щось посередині між автоматичним і ручним, інтелектуальний автоматичний режим, а також безліч творчих режимів і сцен, що допомагають початківцям робити чудові знімки навіть без заглиблення в технічні деталі».

Щоб дізнатися більше про можливості своєї камери та їхнє використання, завантажте програму Canon Photo Companion.

Чорне-біле зображення кола на воді в ставку, з водяними краплями у повітрі навколо.

«Якщо піти кудись і почати проста фотографувати, не думаючи про те, що саме ти знімаєш, за кілька тижнів ти побачиш, що тебе приваблюють ті ж самі речі», — каже Хелен. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 3200. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Витончене листя на схожій на папороть рослині видно на цьому чорно-білому знімку крупним планом у дрібних деталях.

Хелен описує власний стиль фотографування природи з компактною камерою як «фотографічні ескізи» — вони дозволяють їх покращувати свої професійні навички, але при цьому чудово проводити час. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III з витримкою 1/640 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 200. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Стиль «фотографічних ескізів», що походить від митців, — це одна експериментальна техніка, що допомагає Хелен досліджувати природу. Вона створила відео на YouTube, присвячене цьому питанню, де розповіла про сильні сторони цього методу зйомки — швидшого, але також дуже розслабленого.

«Ідея фотографічних ескізів частково пішла від мого родича — митця, — пояснює Хелен. — Коли митець над чимось працює, він зазвичай робить багато ескізів — деталей, які, можливо, додасть на свою картину. Мій родич каже, що це як взяти олівець із собою на прогулянку. Мені здалося, що це має бути цікаво з точки зору фотографування.

Наприклад, можна знайти кілька нових чудових точок у парку, які потім можна було б включити до портретних фотосесій. Або ж поекспериментувати з прийомами, які я бачила в Instagram, як-то візерунки в бруді й на воді, щоб зрозуміти, як це працює та як це можна застосувати».

Чорно-біла фотографія тіні дерева на кам'яній стіні.

«Мій проект Off Duty, тобто «У вільний час», присвячений саме цьому — тобто фотографіям, які я роблю, коли не на роботі», — каже Хелен. Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III із витримкою 1/125 с, діафрагмою f/5 та ISO 125. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

Світ від сонця на хмарному небі на цьому чорно-білому пейзажному знімку падає на великі дерева, утворюючи силуети.

«Я ніколи не думала про Off Duty як про персональний проект, але, можливо, це саме він, — говорить Хелен. — Він допомагає втілити в життя мої роздуми за допомогою камери». Знято на камеру Canon PowerShot G7 X Mark III із витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/10 та ISO 125. © Хелен Бартлетт (Helen Bartlett)

«Коли знімаєш у досить нудному парку, потрібне світло, яке оживило б фотографію, — продовжує Хелен. — Шукайте місця, це світло падає на краї об’єктів, надаючи їм форми й виразності. Спробуйте познімати на початку або наприкінці дня, коли світло вже м’якіше. Що більше ви експериментуєте, то більше бачите й то цікавішими виходять результати».

Із часом вас стиль еволюціонуватиме, і ви навіть можете розпочати власний проект, як серія фотографій Off Duty Хелен. «Ваші інтереси впливатимуть на те, що ви знімаєте, і з часом ви розпочнете бачити певні теми, — каже вона. — Але не думайте про це забагато: просто насолоджуйтеся».


Автор: Лорна Докерілл (Lorna Dockerill)

Пов’язана продукція

Схожі статті

Поради щодо чорно-білої фотографії

Дізнайтеся, як робити вражаючі чорно-білі фото: від весіль і пейзажів до спортивних подій та портретів.

Поради щодо фотографування природи від Munro Moonwalker

Саме так Алан Роуан використовує Canon PowerShot SX740 HS LITE EDITION, щоб робити відмінні знімки — від насичених кольором макрознімків до знімків туманних вершин гір.

Чорно-білі фотографії, зроблені з тривалою експозицією

Дізнайтеся, як Стівен МакНеллі робить містичні чорно-білі фотографії з тривалою експозицією.

Зйомка навколишнього світу в монохромному режимі

Фотограф-дальтонік Кріс Уорд пояснює, як створювати знімки з акцентом на найдрібніші деталі.