ЧОРНО-БІЛА ФОТОГРАФІЯ

Освоєння мистецтва чорно-білої фотографії з тривалою експозицією

Дізнайтеся, де, коли і як фотограф Стівен МакНеллі робить знімки монохромних чарівних краєвидів.
Чорно-білий знімок руїн будівлі, знятий із тривалою експозицією, щоб хмари в небі виглядали розмитими.

Стівен МакНеллі освоїв чорно-білу фотографію з тривалою експозицією, за його плечима безліч виставок, а з роками його потяг до цього жанру лише зростає. Він працює перукарем, і заняття фотографією змушує його йти на вулицю, шукати нові місця і дивитися на звичне свіжим поглядом, і це приносить йому величезне задоволення.


Багато хто вибирає чорно-білу фотографію через те, що вона дозволяє підкреслювати драматизм за допомогою контрасту й тону. Відсутність кольорів змушує глянути на фотографію по-іншому й зосередитися на композиції, об’єкті та формі. На чорно-білих знімках, зроблених із тривалою експозицією, з’являється додаткова інтрига. Стівен каже: «Фотографія з тривалою експозицією створює неземний світ, який не може побачити око, але може закарбувати камера».

У цій статті ми дізнаємося, як змінювалась робота Стівена з огляду на процес зйомки та обладнання та чому він у захваті від цієї техніки.

Чому саме чорно-біла зйомка з тривалою експозицією?

Пні дерев та коріння виступають над водою на фоні неземного пейзажу.

«Я вирушив на озеро Блекмір Мосс у лісі Деламер в Англії, щоб зняти пні дерев в озері, оскільки комісія з лісового господарства вирубала дерева, щоб повернути природній водоймі її первісний вигляд, — розповідає фотограф Стівен МакНеллі про цей знімок. — Пні дозволяють зробити чудовий абстрактний мінімалістичний знімок, якщо знімати їх із тривалою експозицією, яка виділяє об’єкт. Тривала експозиція згладжує воду й здається, ніби це шар льоду». Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (на заміну якому прийшла модель Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) з фокусною відстанню 40 мм, витримкою 7,3 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Зруйнований елінг знятий на фоні хмар, що кубляться над ним.

Стівен зробив цю фотографію покинутого елінгу під час поїздки на острів Англсі в Уельсі. «Коли я побачив цей елінг, мене привабила зернистість та деталі на дверях, а також контраст із дуже темними водоростями внизу. Тут так багато відтінків сірого, а потім я уявив, як у хмарах над ним з’являються білі кольори», — каже він. Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 16-35mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 16 мм, витримкою 4 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Стівен починав зі зйомки популярних сюжетів, наприклад морських пейзажів на заході та сході сонця, але вирішив перейти до більш складної техніки. «Мені просто набридло цим займатись, усі так знімали. Я хотів кинути собі більший виклик та розширити можливості роботи з камерою», — пояснює він.

Окрім створення сюрреалістичного елемента на фотографії, особливо привабливою тривалу експозицію робить елемент несподіванки — ви не знаєте, як виглядатиме знімок, доки не закриєте затвор і не побачите екран. Коли затвор камери відкритий протягом тривалого часу, вона закарбовує слід руху, що утворюється завдяки природно рухомим об’єктам, таким як вода, хмари або навіть люди. Ця частина знімка контрастує з нерухомими об’єктами в сцені, які залишаються чіткими.

Як каже Стівен: «Неземне відчуття від фотографії приваблює мене. Зйомка з тривалою експозицією згладжує море, хоча око бачить величезні хвилі, що набігають і відступають. Ви можете зупинити рух на знімку з тривалою експозицією — у цьому її магія».

Ідеальні локації

Самотнє дерево у фокусі на світлому фоні, над ним пропливають хмари.

Успіх чорно-білої фотографії, на думку Стівена, залежить від різноманітності відтінків. «Я працюю за принципом, що чорно-біла фотографія має містити від повністю білого до повністю чорного кольору, а потім вже різні відтінки та зернистість. У програмі редагування цифри 1–12 унизу показують усі відтінки, і якщо я бачу всі 12, то це ідеальний чорно-білий знімок. Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 16-35mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 20 мм, витримкою 30 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Руїни старого фермерського будинку, на задньому плані видно дерева та поле, угорі пливуть хмари.

«Завжди робіть пробний знімок, щоб побачити значення гістограми, і вже виходячи із цього, ви знатимете, як установити витримку, — радить Стівен. — На моїй камері увімкнене "мерехтіння" [попередження про надмірну/недостатню експозицію], тому я бачу, коли з’являються засвічені ділянки. Якщо ви експонуватимете фотографію якомога довше, це означатиме, що ви захопите максимум даних. Якщо ділянки будуть надто засвічені, відновити дані буде неможливо». Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 16-35mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 16 мм, 38 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Стівен знову й знову повертається в ті самі місця в Північно-Західній Англії. У нього є улюблені дерева, і йому подобається спостерігати, як вони змінюються залежно від пори року. Коли він приїжджає в нове місце, спочатку він вивчає ландшафт і запам’ятовує місця, куди планує повернутися.

Якщо ви знімаєте морські пейзажі, «варто вивчити припливи та відливи», — радить він. «Зазвичай я знімаю в період відпливу. Якщо ви знімаєте під час припливу, під час експозиції ваша камера рухатиметься, через що знімки не будуть чіткими. Під час відпливу можна знімати без зайвих рухів.

Стівен любить знімати восени, оскільки для зйомки неба з тривалою експозицією краще підходить похмурий або навіть хмарний день, оскільки на камеру природним чином потрапляє більше світла. «Я не знімаю в середині літа, тому що мені довелося б виходити на зйомку о 2 годині ночі, тому я зазвичай починаю у вересні, коли сонце встає близько 6 ранку. Я вивчаю місця, дізнаюся, коли зійде сонце й куди падатиме світло. Якщо на вулиці туман та часткова хмарність, я знаю, що мені є з чим працювати», — пояснює він. Він починає з перегляду гістограми на камері, щоб визначити доступне освітлення і час, який у нього є.

Знімкам Стівена притаманна меланхолійна атмосфера, що частково пояснюється умовами зйомки. Як правило, він звертає увагу на промислові пам’ятки або занедбані будівлі — покинуті місця, які колись були сповнені життя. «Мене приваблюють старі будівлі, — каже він. — Коли я нещодавно відвідував острів Англсі в Уельсі, я натрапив на цю стару ферму (див. зображення справа вище) і подумав: як довго ця ферма перебуває в запустінні? І чому її відмовилися утримувати? Де люди, які там жили та працювали?».

Такі розмірковування про минуле також чудово підходять для чорно-білої фотографії. «У чорно-білій фотографії композиція стає центром уваги, вона має бути виразною», — додає він.

Улюблені аксесуари

Руїни будівлі виділяються на фоні світлого неба, хмари розмиті в русі.

Знімаючи руїни цього вікторіанського фарфорового заводу, Стівен визнає, що «працівникам доводилося йти пішки багато миль, бо довкола нічого немає. Вони виготовляли фарфор та фарфорові вироби, а потім припливали човни та забирали їх». Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 16-35mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 16 мм, витримкою 86 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Земляний пагорб на краю урвища, спокійне море на задньому плані й застиглі хмари вгорі.

Поки погода та освітлення сприятливі, краще зробити якомога більше знімків. «Рух хмар або води не завжди передбачуваний, але він може прикрасити або зіпсувати ваш знімок. Я зробив понад 100 фотографій на острові Англсі, але обробив лише 20, решту видалив», — каже Стівен. Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 16-35mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 16 мм, витримкою 55 с, діафрагмою f/11 та ISO 160. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Оновивши камеру, Стівен зміг адаптувати процес зйомки. Він починав із камери Canon EOS 450D (на заміну якій прийшла модель Canon EOS 850D), потім перейшов на Canon EOS 60D (на заміну якій прийшла модель Canon EOS 90D) і зовсім недавно — на Canon EOS R6. Хоча Стівен перейшов на бездзеркальні камери, він як і раніше може використовувати свої улюблені об’єктиви серії EF без втрати якості за допомогою адаптера кріплення Canon EF-EOS R.

«Мені подобається сенсорний екран на Canon EOS R6, він дуже інтуїтивно зрозумілий. Щоб змінити діафрагму або ISO, можна просто торкнутися екрану», — каже він.

Стівен часто знімає в режимі ручної витримки, який дозволяє йому тримати затвор відкритим доти, доки його палець знаходиться на кнопці спуску затвора. Використання спускового тросика дозволяє уникнути тремтіння камери, викликаного утриманням затвора. «Режим ручної витримки потрібен для того, щоб тримати затвор відкритим протягом тривалого часу під час зйомки у темряві або з нейтральним світлофільтром з 10 або 16 ступенями», — каже він.

Стівен часто бере із собою кілька камер на зйомки, щоб скоротити час. Коли він знімає з витримкою 20 хвилин на Canon EOS R6, то може встановити іншу камеру під іншим кутом, щоб зайняти себе чимось іншим у процесі очікування.

І останнє в наборі Стівена — програма для редагування. Він знімає у форматі RAW та в кольорі, що дає йому більше інформації для редагування. Потім він перетворює знімок на чорно-білий, після чого редагує його в таких програмах, як Adobe Photoshop або безкоштовна програма Canon Digital Photo Professional (DPP). «Я налаштовую рівні та криві й додаю градієнти. Якщо я працюю над файлом понад 10 хвилин, я видаляю його. Я прагну уникнути надто довгого редагування, тому намагаюся зробити правильні налаштування на камері», — пояснює він.

Створення ідеального фото

Пастка для омарів на передньому плані, вода здається нерухомою, а позаду пливуть хмари.

Природа не завжди забезпечує ідеальну композицію, тому Стівен рекомендує трохи втрутитися, щоб створити баланс на знімку. «Пастка для омарів була розташована збоку кадру, але я перемістив її ближче до центру. Я завжди намагаюся використовувати елементи на передньому плані — раніше я використовував плавник, мені подобається створювати абстрактні сцени». Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптером кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 16-35mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 16 мм, витримкою 71 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Коріння дерев, що стирчить із тихої світлої води, надаючи знімку скульптурності.

Стівен знаходить спокій, фотографуючи в умовах слабкого освітлення з тривалою експозицією. «Поки чекаєш, коли зійде сонце, здається, що світ завмирає. Навколо нікого немає. Здається, немов світ належить тільки тобі», — захоплюється він. Знято на камеру Canon EOS R6 з адаптери кріплення Canon EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 24-105mm f/4L IS USM з фокусною відстанню 80 мм, витримкою 36 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Стівен МакНеллі (Stephen McNally)

Слабке освітлення та зйомка з тривалою експозицією — досить складне завдання. «У дев’яти випадках із десяти знімок не вдається», — пояснює Стівен. «Для тих, хто хоче познайомитися з цим жанром, я раджу експериментувати та виходити на вулицю з першими променями сонця, — додає він. —

Вам стане в нагоді нейтральний світлофільтр із 10 ступенями та вище. Або знімайте в умовах слабкого освітлення, незадовго до світанку. Перед світанком можна знімати з експозицією до 50 секунд, що дозволить отримати чудові результати. Я також використовую нейтральні світлофільтри зі зворотним напрямком градієнта, коли на горизонті ще темно, тому що коли зійде сонце це буде найсвітліше місце».

Знайдіть місце, вивчіть його, встаньте рано-вранці й спробуйте використати техніку Стівена для зйомки чорно-білих фотографій із тривалою експозицією. Остання порада Стівена така: «Поглинайте якомога більше інформації, а потім застосовуйте її на практиці. Ви ніколи не отримаєте чого хочете, якщо не докладете зусиль».



Автор Наталія Паул (Natalya Paul)

Подібна продукція

  • Canon Camera

    БЕЗДЗЕРКАЛЬНІ КАМЕРИ

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • Canon Camera

    ВДОСКОНАЛЬТЕ СВІЙ ОБ’ЄКТИВ

    Спробуйте власні об’єктиви EF та EF-S з новою камерою EOS R і відчуйте зовсім новий рівень якості.
  • Canon Camera

    БЕЗДЗЕРКАЛЬНІ КАМЕРИ

    Легкий об’єктив серії L з діапазоном масштабування 24–105 мм і діафрагмою f/4 забезпечує вражаючу гнучкість масштабування.

Схожі статті