МОНОХРОМНА ФОТОГРАФІЯ

Монохромна фотографія: щось більше, ніж чорно-біла фотографія

Фотограф-митець Кріс Уорд пояснює, як інше бачення кольору допомагає йому створювати знімки з акцентом на найдрібніші деталі.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Сприйняття кольору тісно пов’язане з емоціями. У психології існують теорії про те, як різні кольори впливають на нас. У різних культурах кольори сприймаються по-різному, але зелений і синій часто вважаються заспокійливими, а червоний і помаранчевий — збуджуючими, що можуть навіть викликати почуття голоду! Ці уявлення впливають на те, який одяг ми вибираємо, як прикрашаємо оселі та які знімки робимо, якщо йдеться про фотографію.

Але не всі сприймають кольори однаково. Фотограф-митець із Великобританії Кріс Уорд народився із захворюванням під назвою «дейтеранопія», що означає, що йому важко розрізняти відтінки зеленого. Проте він виявив, що його зір набагато краще пристосований до розпізнавання дрібних деталей, ледь помітного контрасту та різноманітних текстур, ніж в інших людей, що дуже допомагає йому як фахівцю з монохромної зйомки.

Значення монохромного знімка

Монохромний знімок самотнього дерева в полі, світла земля і небо різко контрастують із темними обрисами живоплоту та гілок дерева.

Фотограф-митець Кріс Уорд часто повертається до однієї і тієї ж сцени — як до цього дерева, розташованого на південь від Лінкольна в Англії, щоб показати, як зміни на небі та врожай, висаджений на полі, впливають на знімок. «Небо було безхмарним і туманним, а на полі була стерня від зібраного врожаю», — каже він. Кріс установив надмірну експозицію для зйомки неба та поля, щоб створити «чистішу» композицію. «Негативний простір допомагає виділити дерево, а живопліт забезпечує чітку лінію горизонту, що розділяє небо та поле». Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4L IS USM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою 1/330 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Монохромний, що часто помилково використовується як синонім чорно-білого, описує знімок, на якому все в кадрі виглядає як відтінки одного кольору. Це може бути будь-який колір, але найчастіше це сірий або сепія. «Те, що ми вважаємо чорно-білим, зазвичай є відтінком сірого, — пояснює Кріс, — оскільки він включає цілу низку відтінків сірого кольору». Є певні сцени, які особливо добре підходять для монохромної зйомки — саме до них природним чином притягується увага Кріса. Вони можуть мати текстури або тіні, які створюють цікавий тональний діапазон — розсіяне світло в лісі, шорсткі візерунки на камені або брижі на воді в річці.

Також у чорній-білій гамі гарно виглядатимуть прості, майже графічні, знімки. «Я вважаю, що монохромність менш обмежена, ніж кольоровість, тому що вона вже є досить абстрактною, завдяки чому ви можете зробити знімок глибшим, а він при цьому не виглядатиме якось дивно, — каже Кріс. — Якби я надто сильно перетримав кольоровий знімок, він виглядав би жахливо». Однак у монохромній зйомці надмірна експозиція може створити вражаючий мінімалістичний стиль.

Монохромна фотосесія

Чорно-білий знімок крупним планом оглядового колеса на фоні світлого невиразного неба.

«Невиразне небо Брідлінгтона в той день ідеально підходило для зйомки оглядового колеса, дозволяючи не відволікатися на хмари, — згадує Кріс. — Колесо не працювало, тому я міг установити досить довгу витримку. Мене привабили спиці колеса на фоні неба. Збільшення контрасту в стилях зображення дозволило виділити колесо на фоні неба». Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 54 мм, витримкою 1/50 с, діафрагмою f/22 та ISO 300. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Знімок з ефектом сепії складів, що стоять у ряд уздовж річки, їхні вікна відбиваються в нерухомій воді.

Ці склади вздовж річки в Бостоні, Англія, наразі переобладнано під квартири. Їх ностальгічний індустріальний вигляд чудово підходить для монохромної фотографії. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 50 мм, витримкою 1/60 с, діафрагмою f/11 та ISO 100. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Кріс працював із камерою Canon EOS R6 разом з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, щоб забезпечити максимальну гнучкість кадрування знімків. Для монохромної фотографії підійде практично такий самий об’єктив, що й для кольорової, різниця лише в тому, як скомпонувати кадр. «Замість того щоб використовувати колір для спрямування погляду глядача, ви використовуєте освітлені ділянки та контраст. У меню Picture Styles (Стилі зображення) ви можете вибрати пункт Monochrome (Монохромний), а в ньому — ще одне підменю, де можна налаштувати все — від різкості до контрасту, — радить Кріс. — Ви також можете додати вбудований фільтр, який змінить сприйняття камерою різних кольорів, через що всі червоні, зелені, сині, жовті або помаранчеві кольори здаватимуться темнішими». Сам Кріс зазвичай використовує червоний фільтр, бо він затемнює небо та листя під час зйомки пейзажів, прибираючи небажані відволікаючі елементи.

Якщо ви знімаєте на камеру з лінійки Canon EOS R з об’єктивами EF або EF-S, вставний фільтр адаптера кріплення фільтра EF-EOS R також дозволяє використовувати вставні фільтри нейтральної щільності або поляризаційні фільтри, щоб ви могли вдихнути життя у свої пейзажі.

Знімки, зроблені на Canon EOS R6 з використанням стилів зображення, будуть збережені як стиснуті файли JPEG. Однак якщо ви знімаєте у форматі RAW, файли зберігатимуть усі дані з камери. «Перевага роботи з файлами у форматі RAW в тому, що вони надають мені більше інформації під час редагування», — каже Кріс.

У повсякденному житті Кріс часто знімає в кольорі. «Я спілкувався з різними фотографами, і схоже, що тим, хто не страждає на дальтонізм, легше робити монохромні знімки, якщо вони перемикають дисплей камери на монохромний режим, тоді як фотографи-дальтоніки віддають перевагу зйомкам у кольорі», — зауважує він.

Редагування монохромних фотографій

На цьому монохромному знімку зображено ряд темних хвилерізів, що виступають над водою у вигляді діагональної лінії на світлому фоні.

«Це був досить туманний день у Брідлінгтоні, приплив був уже близько, тож хвилерізи були здебільшого занурені у воду, — згадує Кріс, який зробив цей мінімалістичний знімок із використанням стилів зображення на камері Canon EOS R6. — Витримка мала вирішальне значення, бо я хотів, щоб вона була досить довгою, щоб високі хвилі виглядали розмитими, але при цьому й досить швидкою, щоб закарбувати рух води у відображенні без використання нейтрального світлофільтра. Я прагнув отримати мінімалістичний знімок, тому мені потрібно було встановити надмірну експозицію на морі й правильно зняти хвилерізи. У реальності дерево дуже темне, тож це надало мені більше можливостей для підвищення експозиції та виділення деталей. У результаті я все ж установив діафрагму на максимальне значення. Напевно, це єдиний знімок, який я зробив із діафрагмою f/40». Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 94 мм, витримкою 0,6 с, діафрагмою f/40 та ISO 100. © Кріс Уорд (Chris Ward)

«Корисна порада, яку я отримав, коли тільки почав редагувати чорно-білі знімки, полягала в тому, що потрібно встановлювати всі параметри на максимальні значення, — говорить Кріс. — Коли ви переміщаєте повзунок у програмі для подальшої обробки, з’являється вікно, у якому знімок виглядає добре». «Якщо ви встановите надто високе значення, він виглядатиме погано; надто низьке — недостатньо яскраво, — продовжує він. — Але якщо ви почнете зі встановлення всіх параметрів на максимум і повернете назад усі редагування, то в кінцевому результаті ви отримаєте майже максимум того, що можна отримати».

Дивовижно, але колір може бути дійсно важливим інструментом для редагування монохромних зображень. «Якщо ви перетворюєте знімок на чорно-білий у програмі редагування, ви зможете користуватися повзунками колірних каналів, — пояснює він. — Оскільки колір може бути інструментом створення контрасту, під час редагування ви можете визначити, де саме це відбувається, і замість цього створити контраст тонально».

Залежно від програми існує шість типових колірних повзунків, кожен із яких впливає на яскравість окремого колірного каналу. Наприклад, під час зйомки пейзажу можна змінити тон неба за допомогою повзунків синього та бірюзового кольорів, а тон рослин — за допомогою повзунків жовтого та зеленого. Повзунок червоного кольору може стати в нагоді, якщо на знімку є цегляні будівлі, а повзунок помаранчевого кольору дозволить покращити відтінок шкіри на портретах.

«Мабуть, найскладніше працювати з камінням поряд із травою, — пояснює Кріс. — Коли ви перетворюєте знімок на монохромний, ці об’єкти можуть виглядати як місиво середніх тонів, де жоден не виділяється на тлі іншого. Якщо відкрити програму редагування та змінити яскравість зеленого й жовтого каналів, каміння залишиться того самого кольору, а трава стане яскравішою. Для роботи з квітами можна використовувати канали для розділення тонів різних частин рослини».

Поради щодо монохромного друку

Повноколірний знімок білого мосту, що підсвічується і проглядається через темне листя дерев.

Заміський парк Хартсхольм у Лінкольні — це територія старовинного будинку, знесеного в 1950-х рр., і місце, яке часто відвідує Кріс. Із цією сценою були пов’язані певні труднощі. «Тут присутній величезний динамічний діапазон між освітленням дерев і світлом, що падає на яскравий міст, — каже Кріс. — Я завжди налаштовую експозицію на міст, щоб дерева залишалися в тіні, а ті дерева, що розташовані ближче до річки, були добре освітленими». Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 70 мм, витримкою 1/40 с, діафрагмою f/11 та ISO 320. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Монохромний знімок того самого мосту, що підсвічується і проглядається через темне листя дерев із фіолетовим відтінком.

Кріс перетворив зображення на монохромне за допомогою вбудованих у камеру EOS R6 стилів зображення, а потім додав фіолетовий відтінок. «Це все відтінки одного кольору, тож це все одно монохромний знімок», — пояснює він. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 70 мм, витримкою 1/40 с, діафрагмою f/11 та ISO 320. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Коли Кріс робить повністю чорно-білий знімок, він обирає на принтері режим Greyscale (Відтінок сірого), але частіше за все він друкує в кольоровому режимі.

«Зазвичай на етапі обробки відзнятого я накладаю на знімки ледь помітні відтінки, а потім друкую їх у кольоровому режимі, — каже він. — Я збільшую експозицію приблизно на півступеня. Коли дивишся на знімок на екрані, він завжди виглядає яскравішим, ніж коли він надрукований».

Кріс любить використовувати ефект розділення тонів, застосовуючи різні кольори до яскравих і темних ділянок. «Яскраві ділянки я намагаюся зробити трохи теплішими, а темні — холоднішими. Це дійсно допомагає зробити знімок більш привабливим».

Компактний принтер формату A3, як-от Canon imagePROGRAF PRO-300, ідеально підходить для друку монохромних відбитків високої якості.

Камера напоготові

Повноколірний знімок букету рожевих троянд на фоні із чорного паперу.

Відколи Кріс почав займатися фотографією, він зробив сотні знімків квітів. «Більшість із них ніхто, крім мене не бачив, — зізнається він, тому що це були тренувальні знімки. — Ця фотографія була зроблена в умовах природного освітлення, у приміщенні, на фоні чорного паперу, і, що незвично для мене, з використанням штативу, що дозволило мені встановити досить малу діафрагму». Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 57 мм, витримкою 30 с, діафрагмою f/25 та ISO 100. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Монохромний знімок того самого букета троянд із коригуванням червоних колірних каналів і ледь помітним червоним відтінком, через що на знімку вони виглядають блідо-фіолетовими.

«Будь-яке коригування колірних каналів змінює колір знімку, перш ніж він буде перетворений на чорно-білий, — пояснює Кріс. — Тому, якщо червоний колірний канал зменшити, то під час перетворення знімку на чорно-білий червоні кольори виглядатимуть як темніший відтінок сірого. Я також наклав на цей знімок ледь помітний червоний відтінок, щоб передати ніжні тони та текстуру троянд і надати квітам природного вигляду». Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 57 мм, витримкою 30 с, діафрагмою f/25 та ISO 100. © Кріс Уорд (Chris Ward)

Отже, якщо ви вирішили поекспериментувати з монохромною фотографією, із чого краще почати? «Потренуйтеся на квітах, — радить Кріс. — Вони мають багато дрібних текстур і різних кольорів, з якими можна поекспериментувати. Якщо ви зможете домогтися природного вигляду квітів у монохромному режимі, адже дуже часто саме колір визначає квітку, тоді ви зможете застосовувати отримані навички до всього іншого».

Багато з найвідоміших фотографій в історії зроблені в чорно-білому кольорі: драматичні пейзажі Анселя Адамса, співчутливі портрети Доротеї Ланж або яскраві вуличні сцени Анрі Картьє-Брессона. Ці фотографи не були дальтоніками, вони працювали з інструментами, доступними до появи кольорової фотографії, але вони бачили світ по-іншому, оцінюючи візерунки, дрібні деталі, відтінки сірого.

Сьогодні можливості монохромної зйомки вашої цифрової камери дозволяють вам робити те саме — дивитися на світ з іншого ракурсу та по-новому інтерпретувати побачене.



Автор: Рейчел Сігал Гамільтон (Rachel Segal Hamilton)

Пов’язана продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R6

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • Об’єктиви RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ідеальний об’єктив для щоденної зйомки для власників повнокадрових бездзеркальних камер. Надзвичайно зручна у користуванні, камера RF 24-105mm F4-7.1 IS STM надзвичайно легка та компактна, здатна вивести вашу зйомку на новий рівень.
  • Професійні фотопринтери

    imagePROGRAF PRO-300

    Професійний настільний принтер imagePROGRAF, що забезпечує впевнений друк у форматі A3+ високої якості та підтримує простий робочий процес.

Схожі статті