Сприйняття кольору тісно пов’язане з емоціями. У психології існують теорії про те, як різні кольори впливають на нас. У різних культурах кольори сприймаються по-різному, але зелений і синій часто вважаються заспокійливими, а червоний і помаранчевий — збуджуючими, що можуть навіть викликати почуття голоду! Ці уявлення впливають на те, який одяг ми вибираємо, як прикрашаємо оселі та які знімки робимо, якщо йдеться про фотографію.
Але не всі сприймають кольори однаково. Фотограф-митець із Великобританії Кріс Уорд народився із захворюванням під назвою «дейтеранопія», що означає, що йому важко розрізняти відтінки зеленого. Проте він виявив, що його зір набагато краще пристосований до розпізнавання дрібних деталей, ледь помітного контрасту та різноманітних текстур, ніж в інших людей, що дуже допомагає йому як фахівцю з монохромної зйомки.
МОНОХРОМНА ФОТОГРАФІЯ
Монохромна фотографія: щось більше, ніж чорно-біла фотографія
Значення монохромного знімка
Монохромний, що часто помилково використовується як синонім чорно-білого, описує знімок, на якому все в кадрі виглядає як відтінки одного кольору. Це може бути будь-який колір, але найчастіше це сірий або сепія. «Те, що ми вважаємо чорно-білим, зазвичай є відтінком сірого, — пояснює Кріс, — оскільки він включає цілу низку відтінків сірого кольору». Є певні сцени, які особливо добре підходять для монохромної зйомки — саме до них природним чином притягується увага Кріса. Вони можуть мати текстури або тіні, які створюють цікавий тональний діапазон — розсіяне світло в лісі, шорсткі візерунки на камені або брижі на воді в річці.
Також у чорній-білій гамі гарно виглядатимуть прості, майже графічні, знімки. «Я вважаю, що монохромність менш обмежена, ніж кольоровість, тому що вона вже є досить абстрактною, завдяки чому ви можете зробити знімок глибшим, а він при цьому не виглядатиме якось дивно, — каже Кріс. — Якби я надто сильно перетримав кольоровий знімок, він виглядав би жахливо». Однак у монохромній зйомці надмірна експозиція може створити вражаючий мінімалістичний стиль.
Монохромна фотосесія
Кріс працював із камерою Canon EOS R6 разом з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, щоб забезпечити максимальну гнучкість кадрування знімків. Для монохромної фотографії підійде практично такий самий об’єктив, що й для кольорової, різниця лише в тому, як скомпонувати кадр. «Замість того щоб використовувати колір для спрямування погляду глядача, ви використовуєте освітлені ділянки та контраст. У меню Picture Styles (Стилі зображення) ви можете вибрати пункт Monochrome (Монохромний), а в ньому — ще одне підменю, де можна налаштувати все — від різкості до контрасту, — радить Кріс. — Ви також можете додати вбудований фільтр, який змінить сприйняття камерою різних кольорів, через що всі червоні, зелені, сині, жовті або помаранчеві кольори здаватимуться темнішими». Сам Кріс зазвичай використовує червоний фільтр, бо він затемнює небо та листя під час зйомки пейзажів, прибираючи небажані відволікаючі елементи.
Якщо ви знімаєте на камеру з лінійки Canon EOS R з об’єктивами EF або EF-S, вставний фільтр адаптера кріплення фільтра EF-EOS R також дозволяє використовувати вставні фільтри нейтральної щільності або поляризаційні фільтри, щоб ви могли вдихнути життя у свої пейзажі.
Знімки, зроблені на Canon EOS R6 з використанням стилів зображення, будуть збережені як стиснуті файли JPEG. Однак якщо ви знімаєте у форматі RAW, файли зберігатимуть усі дані з камери. «Перевага роботи з файлами у форматі RAW в тому, що вони надають мені більше інформації під час редагування», — каже Кріс.
У повсякденному житті Кріс часто знімає в кольорі. «Я спілкувався з різними фотографами, і схоже, що тим, хто не страждає на дальтонізм, легше робити монохромні знімки, якщо вони перемикають дисплей камери на монохромний режим, тоді як фотографи-дальтоніки віддають перевагу зйомкам у кольорі», — зауважує він.
Редагування монохромних фотографій
«Корисна порада, яку я отримав, коли тільки почав редагувати чорно-білі знімки, полягала в тому, що потрібно встановлювати всі параметри на максимальні значення, — говорить Кріс. — Коли ви переміщаєте повзунок у програмі для подальшої обробки, з’являється вікно, у якому знімок виглядає добре». «Якщо ви встановите надто високе значення, він виглядатиме погано; надто низьке — недостатньо яскраво, — продовжує він. — Але якщо ви почнете зі встановлення всіх параметрів на максимум і повернете назад усі редагування, то в кінцевому результаті ви отримаєте майже максимум того, що можна отримати».
Дивовижно, але колір може бути дійсно важливим інструментом для редагування монохромних зображень. «Якщо ви перетворюєте знімок на чорно-білий у програмі редагування, ви зможете користуватися повзунками колірних каналів, — пояснює він. — Оскільки колір може бути інструментом створення контрасту, під час редагування ви можете визначити, де саме це відбувається, і замість цього створити контраст тонально».
Залежно від програми існує шість типових колірних повзунків, кожен із яких впливає на яскравість окремого колірного каналу. Наприклад, під час зйомки пейзажу можна змінити тон неба за допомогою повзунків синього та бірюзового кольорів, а тон рослин — за допомогою повзунків жовтого та зеленого. Повзунок червоного кольору може стати в нагоді, якщо на знімку є цегляні будівлі, а повзунок помаранчевого кольору дозволить покращити відтінок шкіри на портретах.
«Мабуть, найскладніше працювати з камінням поряд із травою, — пояснює Кріс. — Коли ви перетворюєте знімок на монохромний, ці об’єкти можуть виглядати як місиво середніх тонів, де жоден не виділяється на тлі іншого. Якщо відкрити програму редагування та змінити яскравість зеленого й жовтого каналів, каміння залишиться того самого кольору, а трава стане яскравішою. Для роботи з квітами можна використовувати канали для розділення тонів різних частин рослини».
Поради щодо монохромного друку
Коли Кріс робить повністю чорно-білий знімок, він обирає на принтері режим Greyscale (Відтінок сірого), але частіше за все він друкує в кольоровому режимі.
«Зазвичай на етапі обробки відзнятого я накладаю на знімки ледь помітні відтінки, а потім друкую їх у кольоровому режимі, — каже він. — Я збільшую експозицію приблизно на півступеня. Коли дивишся на знімок на екрані, він завжди виглядає яскравішим, ніж коли він надрукований».
Кріс любить використовувати ефект розділення тонів, застосовуючи різні кольори до яскравих і темних ділянок. «Яскраві ділянки я намагаюся зробити трохи теплішими, а темні — холоднішими. Це дійсно допомагає зробити знімок більш привабливим».
Компактний принтер формату A3, як-от Canon imagePROGRAF PRO-300, ідеально підходить для друку монохромних відбитків високої якості.
Камера напоготові
Отже, якщо ви вирішили поекспериментувати з монохромною фотографією, із чого краще почати? «Потренуйтеся на квітах, — радить Кріс. — Вони мають багато дрібних текстур і різних кольорів, з якими можна поекспериментувати. Якщо ви зможете домогтися природного вигляду квітів у монохромному режимі, адже дуже часто саме колір визначає квітку, тоді ви зможете застосовувати отримані навички до всього іншого».
Багато з найвідоміших фотографій в історії зроблені в чорно-білому кольорі: драматичні пейзажі Анселя Адамса, співчутливі портрети Доротеї Ланж або яскраві вуличні сцени Анрі Картьє-Брессона. Ці фотографи не були дальтоніками, вони працювали з інструментами, доступними до появи кольорової фотографії, але вони бачили світ по-іншому, оцінюючи візерунки, дрібні деталі, відтінки сірого.
Сьогодні можливості монохромної зйомки вашої цифрової камери дозволяють вам робити те саме — дивитися на світ з іншого ракурсу та по-новому інтерпретувати побачене.
Автор: Рейчел Сігал Гамільтон (Rachel Segal Hamilton)
Пов’язана продукція
-
Бездзеркальні камери
EOS R6
Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну. -
Об’єктиви RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ідеальний об’єктив для щоденної зйомки для власників повнокадрових бездзеркальних камер. Надзвичайно зручна у користуванні, камера RF 24-105mm F4-7.1 IS STM надзвичайно легка та компактна, здатна вивести вашу зйомку на новий рівень. -
Професійні фотопринтери
imagePROGRAF PRO-300
Професійний настільний принтер imagePROGRAF, що забезпечує впевнений друк у форматі A3+ високої якості та підтримує простий робочий процес.
Схожі статті
-
ФОТОГРАФІЇ ПРИРОДИ
Природа в чорному та білому
Навчіться створювати неймовірні чорно-білі зображення природи з камерою PowerShot G7 X Mark III.
-
Чорно-біла фотографія
Поради щодо чорно-білої фотографії
Дізнайтеся, як робити вражаючі чорно-білі фото: від весіль і пейзажів до спортивних подій та портретів.
-
ЧОРНО-БІЛА ФОТОГРАФІЯ
Чорно-білі фотографії, зроблені з тривалою експозицією
Дізнайтеся, як Стівен МакНеллі робить містичні чорно-білі фотографії з тривалою експозицією.
-
СІМЕЙНА ФОТОГРАФІЯ
Поради із сімейного фотографування
Дізнайтеся, як амбасадор Canon Хелен Бартлетт відкрила в собі пристрасть до сімейної фотографії.