The Northern lights illuminate the sky, casting green reflections in the lake below.

ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

Світло, камера, мотор: подорож у гонитві за полярним сяйвом, яка назавжди залишиться в пам’яті...

Австрійський фотограф Маркус Моравец відомий своїми весільними фотографіями, але вже протягом багатьох років любов до пригод є натхненням для його творчості. У березні 2019 р. він вирішив розділити цю пристрасть зі своєю дружиною Кариною та їх 10-місячною дочкою Фанні. Залишивши свій дім, що знаходиться недалеко від Відня (Австрія), родина вирушила в подорож у автобудинку на північ Норвегії для того, щоб своїми очима побачити й сфотографувати одне з найвеличніших явищ природи — полярне сяйво.

Протягом кількох останніх тижнів зими це тріо авантюристів подорожувало Австрією, Німеччиною, Данією, Швецією і Норвегією та було винагороджено можливістю побачити диво не один, а цілих два рази. «Ми знаходилися на пляжі в Норвегії в той момент, і умови були ідеальними — неймовірно чисте небо й ніякого вітру. Кожен день сяйво тривало майже годину: ці фантастичні яскраво-зелені й фіолетові спалахи наче танцювали над нами, — розповідає Маркус.

«Якщо ви вирушаєте в подорож для того, щоб сфотографувати полярне сяйво або просто відвідати Норвегію, вам дійсно варто зупинитися в Рамберзі на Лофотенських островах, — говорить Маркус. — Краса місцевого пляжу з майже білосніжним піском і крижаною блакитною водою вражає в будь-яку пору року. А сніг, що нещодавно випав, ідеально підійшов для катання Фанні на санях».

— Багато людей казали нам, що через сильний холод і безлюдність тих віддалених місць ми не можемо брати дитину із собою». Але Маркус і Карина подбали про захист від стихій і вирушили в пошуках пригод. «Одна з наших головних цілей у житті — навчити дочку цінувати природу, — говорить він. — Ми розуміли, що нам доведеться далеко їхати й що там буде холодно, але березень — це найкращий час для спостереження за полярним сяйвом.

Прекрасне золотисте світло омиває землю весь день, а після заходу сонця поступається місцем вражаючому світінню блакитного кольору. Навіть якщо вам не вдасться побачити полярне сяйво, у цю пору року можна зробити безліч чудових фотографій». Маркус воліє подорожувати без зайвих речей, а тому він знімав за допомогою камери Canon EOS R з адаптером EF-EOS R, щоб мати можливість використовувати свої улюблені об’єктиви EF.

Схожі статті
A landscape image of pine trees, a lake and snow-dusted mountains under a starry sky.

НІЧНА ЗЙОМКА

Фотозйомка нічного неба

Найкращі прийоми нічної зйомки зірок включно зі сповільненим відео та знімками зоряного сліду.

A child, shot from behind, dressed in a hooded coat and beanie hat, watches fireworks light the sky pink.

ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ

Особливості фотографії в холодну погоду

Зйомка за мінусової температури може пошкодити вашу камеру, дотримуйтесь порад професіоналів щодо зйомки в крижану й снігову погоду.

10 tips for capturing fireworks

ФОТОГРАФУВАННЯ ФЕЄРВЕРКІВ

10 порад зі зйомки феєрверків

Комплект обладнання, прийоми та композиція: корисні поради щодо фотографування феєрверків.

«Ми знали, що в нас є всі шанси побачити полярне сяйво в той вечір, і розташувалися на пляжі Унстад на норвезьких Лофотенських островах, — говорить Маркус. — І ми його побачили! Це був, безумовно, один із найяскравіших моментів у житті; ми були б дуже розчаровані, якби вирушили додому, не побачивши його. Тоді ми бачили полярне сяйво вперше. Чарівна мить, цінність якої для мене як для фотографа вдвічі вище».

Найкращі поради від Маркуса Моравця щодо фотографування полярного сяйва

1. Шукайте найкращі місця.

Знаючи, що заходу сонця слід очікувати близько п’ятої години вечора, родина прибувала в нові місця призначення в полудень для того, щоб встигнути знайти ідеальне місце з вдалим фоном. Разом із Фанні Маркус і Карина відправлялися на прогулянку з метою пошуку об’єктів для переднього плану, які зроблять фотографії цікавішими й нададуть їм масштабності. Також вони звертали увагу на інші місця, де можна було б фотографувати в разі, якщо освітлення зміниться, або звідки сяйво буде краще виглядати. «Звертайте увагу на такі речі, як красиві камені, водоймища, дерева або, можливо, будинки», — пропонує Маркус.

2. Будьте готові до холоду.

Для того щоб створити композиційно вдалий знімок, Маркус використовував тривалу експозицію та екран зі змінним кутом нахилу камери EOS R.

Однією з основних проблем, з якою стикаються фотографи, що працюють у більш холодних умовах, є швидке виснаження ресурсу акумулятора. Маркус розумів, що передчасно розряджений акумулятор може привести до того, що зняти полярне сяйво не вдасться, а тому коли він вирушав фотографувати, він завжди брав із собою запасний акумулятор. «Я тримав його близько до свого тіла, у кишені штанів або пальто, бо чим тепліший акумулятор, тим довше він буде працювати». Для зйомки він використовував камеру Canon EOS R із рекомендованим діапазоном робочих температур 0–40 °C. Маркус знав, що жодна камера не зможе працювати в умовах замерзання, яке зазвичай відбувається за температури від –5 до –10 °C, і подбав про те, щоб уникнути різких перепадів температури — конденсація, яка може виникнути, є поширеною причиною поломки камер. Оцінивши функціональність пристрою в умовах впливу всіх факторів навколишнього середовища, Маркус зробив висновок, що «камера EOS R просто чудова». «Камера пропрацювала дуже довго в умовах низьких температур. Було дуже здорово фотографувати нею та проявляти креативність».

3. Практикуйтеся вдома.

Маркус зробив цей знімок недалеко від свого будинку за допомогою камери Canon PowerShot G5 X Mark II. «Завдяки хмарам знімок зоряного неба може стати ще більш виразним. Умови можуть змінюватися дуже швидко», — говорить він.

Маркус каже, що для того щоб почати практикуватися у фотографії, не потрібно чекати, поки у вас з’явиться можливість вирушити в пошуках сяйва. «Холод не тільки знизить рівень заряду акумулятора, але й вплине на ваше самопочуття. Це означає, що вам потрібно швидко працювати й чітко розуміти, що ви робите, тому краще потренуватися в зйомці нічного неба, перш ніж вирушати на північ. Відправляйтеся взимку туди, де є багато вільного простору, на віддаленні від яскраво освітлених місць, щоб спробувати фотографувати в рукавицях і об’ємній куртці та поекспериментувати з більш тривалими експозиціями. Залишайтеся там протягом години або близько того, і як тільки ви отримаєте уявлення про фотографування нічних пейзажів, спробуйте зробити знімки зоряних слідів або Чумацького Шляху».

4. Не поспішайте й встановлюйте низькі значення.

Для отримання найкращих результатів Маркус рекомендує встановлювати камеру на штатив і вибирати низькі значення ISO та тривалу експозицію. «Якщо потрібно, я не боюся встановлювати високі значення ISO, але під час зйомки світлових явищ вважаю за краще використовувати штатив і більш тривалі експозиції, що варіюються від однієї до п’яти секунд. Зі свого досвіду весільного фотографа я знаю, що за умов мінімального освітлення в разі необхідності краще зробити знімок, скажімо, з максимальним значенням ISO 5000 і деякою зернистістю, яку можна буде легко прибрати на етапі обробки зображення, ніж упустити момент. Але якщо у вас є час, краще знизити чутливість ISO, використовувати більш тривалу експозицію і встановити камеру на штатив, що дозволить забезпечити її стабільність і отримати більш чіткий результат».

5. Керуйте світлом.

«Коли я знайшов це місце, я сподівався, що кольорові спалахи будуть відбиватися на поверхні каміння. Коли сяйво з’явилося в небі, я вже мав план і підготував усе для того, щоб швидко приступити до роботи».

Під час цієї поїздки фотографу часто доводилося знімати об’єкти як на світлих фонах (сніг або пісок берегової лінії), так і на більш темних фонах (небо або гори). «У вас може виникнути проблема з вибором експозиції, — говорить Маркус. — Я не можу виставляти занадто тривалу експозицію, бо тоді пляж буде занадто світлим, але якщо я буду вимірювати яскравість, орієнтуючись тільки на те, як пляж буде виглядати на фотографії, небо буде дуже темним. Ви можете спробувати освітлити або затемнити потрібні ділянки на етапі обробки зображення, але тоді на знімку з’явиться зернистість і він буде недостатньо різким».

Улюблений прийом Маркуса — знімати з багаторазовою експозицією. «Я роблю два однакових кадри, один з експозицією для світлих тонів і один з експозицією для темних тонів, а потім об’єдную їх на етапі обробки зображення, трохи покращуючи колір. Але є ще більш простий спосіб: у режимі HDR камери Canon EOS R можна одночасно зробити три кадри з різною експозицією, які автоматично будить об’єднані в одне зображення для створення знімка з більш широким тональним діапазоном». Однак варто пам’ятати про те, що режим HDR максимально ефективний, якщо використовувати його в денний час. Іншою альтернативою може бути використання поляризаційного фільтра, який дозволить підвищити насиченість кольорів на знімках.

6. Створюйте креативні композиції завдяки екрану зі змінним кутом нахилу.

Для того щоб ваші фотографії виділялися на тлі інших, потрібно шукати нестандартні підходи до створення композицій. «Я часто фотографую, лежачи на землі, або забираюся в кущі, тому що не хочу, щоб мої знімки були схожі на те, що роблять інші, — говорить Маркус. — Я хочу, щоб композиційно мої фотографії відрізнялися від більшості, і пошук нових ракурсів допомагає мені в цьому. Коли я фотографував полярне сяйво, мені вдалося досягти цього завдяки екрану зі змінним кутом нахилу Canon EOS R: навколо було багато снігу й льоду, тому я радів, що мені не потрібно лежати на землі, мерзнути, мокнути або ризикувати й лізти на дерево, адже поблизу не було жодної лікарні. Усе, що мені потрібно було зробити, це підняти або опустити Canon EOS R і змінювати кут нахилу екрана до тих пір, поки я не буду повністю задоволений отриманим результатом».

7. Приділяйте увагу фокусуванню.

«У темряві автофокусування є проблематичним, тому я використовую ручне фокусування і встановлюю фокус на нескінченність», — говорить Маркус. Саме в цей момент слід встановити об’єктив для отримання зображення чогось настільки далекого, що знаходиться за межами вимірюваного простору, у нашому випадку — зірок.

У цій подорожі Маркус використовував об’єктив із змінною фокусною відстанню і основний об’єктив: об’єктив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM і об’єктив Canon EF 35mm f/1.4L II USM. «Ці об’єктиви з дуже широкою діафрагмою відмінно підходять для фотографування пейзажів і забезпечують більшу глибину й різкість, а тому вони стали ідеальним вибором для цієї поїздки».

8. Поєднуйте широку діафрагму з тривалою експозицією.

«Я навіть зробив кілька знімків автобудинку!» Будинок, а над ним — феєрія небесних вогнів, заради яких родина подолала довгий шлях.

Використовуючи камеру Canon EOS R разом із об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Маркус поєднав більш тривалу експозицію в кілька секунд із найширшою діафрагмою об’єктива. «У більшості випадків я використовував максимально відкрите значення діафрагми f/2.8. Цей прийом також підійде для фотографування зоряного сліду й Чумацького Шляху, але буде потрібен хороший об’єктив із дуже широкою діафрагмою для того, щоб вам не доводилося встановлювати занадто високе значення ISO».

Завдяки повнокадровій бездзеркальній камері Canon EOS R Маркус мав можливість вибирати експозиції зображень у режимі реального часу (на відміну від традиційних дзеркальних камер): він використовував електронний видошукач камери (EVF) для того, щоб перед натисканням кнопки затвору оцінити, як буде виглядати кінцевий результат. «Це неймовірно, оскільки вам не потрібно робити знімок для того, щоб зрозуміти, чи не занадто він світлий або темний, досить просто скористатися електронним видошукачем. Завдяки цьому можна зекономити масу часу й нервів, що так важливо під час зйомки світлових явищ, адже ви ніколи не знаєте, як довго вони триватимуть, а на вулиці занадто холодно, щоб витрачати час на зайву метушню. Це ідеальна камера для фотографів-ентузіастів і початківців, тому що як тільки ви налаштуєте відповідним чином експозицію і композицію (за умови, що сяйво не рухається і загальне освітлення не змінюється), ви матимете можливість зробити стільки кадрів, скільки захочете».

Маркус, Карина та Фанні досягли своєї мети: вони не тільки зробили відмінні знімки полярного сяйва, але й провели час разом як родина, що зробило цю поїздку незабутньою. «Мені подобається ловити, а не створювати моменти», — каже він. Але краще бути добре підготовленим до будь-яких несподіванок.

Автор: Наталі Дентон (Natalie Denton)

Подібна продукція

Схожі статті

Натхнення — це ключ до створення видатних знімків, також будуть корисними поради для покупців, тематичні інтерв’ю — все це потрібно для втілення у життя найкреативніших ідей.

Повернутись до всіх оповідань