СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

Історії, що стоять за п’ятьма блискучими спортивними кадрами

Бажаєте підвищити свій рівень фотографування спортивних подій? П’ять професіоналів в галузі фотографування спорту розповідають про підготовку, обладнання і налаштування, які вони використовували для створення цих п’яти видатних знімків, а також діляться порадами й рекомендаціями щодо відтворення ефектів.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Швидкий темп подій може іноді не дозволити спортивному фотографу закарбувати той самий найчудовіший момент — зробити видатний знімок, що дійсно привертає увагу. Однак наведені тут приклади демонструють, що з правильними налаштуваннями, обладнанням, здатним працювати за складних умов, і творчим чуттям можна робити дивовижні й незвичайні знімки.

Ми поговорили з п’ятьма професіоналами, що спеціалізуються на фотографуванні різних видів спорту, аби дізнатися, що надихнуло їх на створення цих знімків, яке обладнання та налаштування вони використовували та які поради й рекомендації вони дали б фотографам-початківцям, що хочуть спробувати відтворити ці ефекти.

Джеймс Масселвайт (James Musselwhite)

Боротьба дозволяє створювати драматичні портрети, але фотограф Джеймс Масселвайт хотів розсунути межі у своєму сюрреалістичному знімку (на фото вгорі) британського професійного борця Кассіуса. «Він дуже епатажний, і ми хотіли передати цю енергію в дусі традиційнішої естетики — як ніби він виривається зі скелі», — пояснює він.

Джеймс використовував свою камеру Canon EOS R6 з адаптером Canon Mount Adapter EF-EOS R та об’єктивом Canon EF 70-200mm f/2.8L USM і зробив знімок із фокусною відстанню 155 мм, витримкою 1/8000 с, діафрагмою f/5,6 та значенням ISO 400, керуючи камерою через програму Canon Camera Connect на своєму смартфоні. Завдання полягало в тому, щоб домогтися бажаного ефекту без додаткового оброблення. «Ми розфарбували тіло борця, а потім кидали в нього мішки з борошном, поки не зробили потрібний кадр. Я встановив EOS R6 на штатив, щоб можна було знімати з телефона, і прив’язав камеру до екрана, що дозволило нам сконцентруватися на світлі й кадруванні», — додає він.

Знімок голови людини в чорному топі на фоні білої цегли.

Регбі й любительська боротьба

«Якщо ви покажете, що знаєте, як все працює в цій галузі, ви справите враження на промоутера, але нікому не потрібні фанати за лаштунками або там, де вони можуть завадити робочому процесу. Скористайтеся своїми знаннями, щоб увійти в коло людей, які вам довірятимуть, але не треба робити акцент на тому, що ви фанат».

Спробуйте самі


«Ви маєте точно знати, як поводитимуться матеріали, що ви використовуєте, — каже Джеймс. — Експериментуйте з елементами, які не характерні для портретної зйомки. Ви можете почати з води й бенгальських вогнів або спробувати малювання світлом за допомогою ліхтарика на вашому телефоні».

Джеймс також радить спробувати різні варіанти витримки, щоб побачити, що краще підходить для вашої камери. «Для правильної зйомки дуже важливо побачити, як різні елементи можна зафіксувати в русі», — додає він.

Жан-Батіст Ліаутар (Jean-Baptiste Liautard)

Чорний силует людини на велосипеді в оточенні блакитних світлових доріжок

Світлові доріжки на нічному знімку посланця Canon Жан-Батіста Ліаутара були створені з використанням синьої світлодіодної панелі, яка допомагає надати статичному зображенню відчуття руху. «Для створення динамічного ефекту мені знадобився широкий об’єктив, і я хотів, щоб світлові доріжки виглядали більшими по краях зображення для створення 3D-відчуття, — пояснює він. — Мені подобається блакитний колір і прохолодне відчуття, якого він надає зображенню». Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (якому на заміну прийшла модель Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) із фокусною відстанню 16 мм, витримкою 20 сек, діафрагмою f/6,3 та ISO 100. © Жан-Батіст Ліаутар (Jean-Baptiste Liautard)

Джерелом натхнення для блакитних світлових доріжок на разючому знімку Жана-Батіста з гірським велосипедистом Пітером Кайзером стала стара екранна заставка. Щоб створити світлові доріжки, Жан-Батіст ходив навколо Пітера, роблячи руками зі світлом рухи в повітрі, зупиняв рух, коли проходив позаду нього, а потім повторював їх на зворотному шляху, щоб створити симетричний ефект. «Я хотів, щоб об’єкт займав центральне місце в кадрі, а світлом створював динамічний малюнок з одного боку зображення до іншого», — пояснює він.

Складність полягала в тому, щоб зрозуміти, чи в правильному місці він починає та закінчує світловий малюнок. «Я мав контролювати свої помилки й приблизно зрозуміти, як їх виправити. Пітер повинен був залишатися абсолютно нерухомим, а я — іти плавно, щоб слід виглядав природно, — додає він. — 20-секундна експозиція дозволяла мені ходити навколо спортсмена зі світлодіодною панеллю, а діафрагма f/6,3 допомогла отримати більшу глибину різкості, щоб у фокусі було все, навіть світлові доріжки».

Монохромний знімок голови людини в світлому одязі на чорному фоні.

Екстремальні види спорту

«Дуже важливо добре знати вид спорту, який ви фотографуєте, тому що це дозволяє передбачити, що станеться. Я часто знімаю динамічні події в лісі або за інших умов недостатньої освітленості, тому якщо я дійсно хочу «закарбувати» момент, мені просто необхідні об’єктиви з широкою діафрагмою та хороша матриця».

Спробуйте самі


«Такі фотографії вимагають часу, — пояснює Жан-Батист. — Потрібна ідеально стійка камера, тому доводиться використовувати штатив. Також необхідні довга витримка й дуже темне оточення».

Якщо ви пробуєте фотографувати самостійно, попросіть друга попозувати вам як об’єкт зйомки або скористайтеся будь-яким предметом і потім поекспериментуйте з переміщенням світла навколо нього різними рухами. Що повільніше ви переміщуєте джерело світла, то яскравішою буде ваша світлова картина, тому що в сенсора камери буде більше часу на поглинання світла. Обов’язково використовуйте темний одяг без елементів, що відбивають світло, щоб не потрапити на власні знімки.

Морган Харлоу (Morgan Harlow)

Голова й плечі гравця в нетбол, який тримає зігнуті руки над головою, коли стрибає за м’ячем поза кадром.

Спортивний фотограф Морган Харлоу (Morgan Harlow) зробила цей знімок угандійський нетболістки Мері Чолхок (Mary Cholhok) під час пандемії Covid-19, яка не дозволяла їй вільно пересуватися ареною. Знято на камеру Canon EOS-1D X (якій на заміну прийшла модель Canon EOS-1D X Mark III) з об’єктивом Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM з витримкою 1/800 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 6400. © Морган Харлоу (Morgan Harlow)

Обмеження на пересування під час цих змагань із нетболу змусили Морган сповільнитися і зосередитися на пошуку того самого найкращого кадру. «Мері створює чудові фігури, коли стрибає за м’ячем, тому я не відволікалася на неї, роблячи кадр щільнішим і фокусуючись на її очах», — пояснює Морган.

За її словами, це класичний приклад прийому ізоляції, що потрібен спортивному фотографу. «Я розташувалася за сіткою воріт, щоб бути поруч. По всьому майданчику були світлодіодні табло, тому мені довелося встати на коліна за ними, щоб вони не потрапили в кадр, водночас ізолюючи Мері від інших гравців».

Великий план людини, що дивиться в камеру, на чорному фоні. Авторське право: Бен Ламлі (Ben Lumley).

Спортивні події з акцентом на нетбол і плавання

«Дослідження творів інших фотографів та їхнього впливу — хороший спосіб поліпшити свої навички».

Спробуйте самі


Морган каже, що для таких фотографій потрібно дочекатися відповідного моменту, а також радить продумати фон. «Колір чи предмет, що відволікають, може зіпсувати фотографію, — каже вона. Якщо щось удалині привертає небажану увагу, виберіть ширшу діафрагму (менше число f). Це дозволить розмити фон, а об’єкт зйомки залишиться різким і у фокусі.

Щоб створити на фото драматизм та інтригу, зосередьтеся на обличчях об’єктів вашої зйомки, особливо на їхніх очах. Під час спортивної зйомки також не забувайте про кадрування: те, як Морган показала обличчя між зігнутими ліктями, привертає увагу до спортсмена та його рішучості в найважливіший момент матчу.

Крім того, якщо ви фотографуєте командний вид спорту, важливо правильно вибрати позицію. Морган розташувалася біля сітки воріт, тому змогла опинитися в потрібному місці й закарбувати подію.

Само Відіч (Samo Vidic)

Фігура в оранжевому й чорному їде на гірському велосипеді, а ліс довкола розмитий.

Об’єктив Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM, який спортивний фотограф Само Відіч використовував для цього знімка, забезпечив йому потрібну ширину та ізоляцію об’єкта від фону для створення ілюзії швидкого руху. Знято на камеру Canon EOS 5D Mark IV з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM із фокусною відстанню 16 мм, витримкою 1/8 с, діафрагмою f/9 та ISO 200. © Само Відіч (Samo Vidic)

Посланець Canon Само Відіч — відомий у всьому світі спортивний фотограф компанії Red Bull. На цьому знімку — його друг Ніно, який повністю паралізований після нещасного випадку. У Само виникла ідея створити особливий знімок Ніно, щоб виникла ілюзія того, ніби він мчить схилом вниз із великою швидкістю.

«Я купив для Ніно невеликі бічні колеса, установив камеру на раму велосипеда й модифікував сидіння й кермо, щоб йому було зручніше, — пояснює Само. — Потім ми трохи розігнали його, приблизно до 5 км на годину».

Використовуючи два дистанційно керованих спалаху Speedlite, ширококутний об’єктив і довгу витримку, Само зміг ізолювати Ніно й створити розмитий хаос швидкісного спуску. «У кінці Ніно розплакався — його зробив щасливим навіть такий незначний рух», — каже Само.

Знімок голови людини в червоному одязі в навушниках біля ілюмінатора невеликого літака.

Спорт, реклама й пригоди

Якщо ви не знайомі з видом спорту, який знімаєте, Само радить спитати в когось із учасників, на що слід звернути увагу. «Я знімав скелелазів, і оскільки я не дуже добре розбираюся в цьому спорті, вони пояснили мені, які рухи є найцікавішими, як вони мають триматися руками за певні елементи скелі — усе в такому дусі».

Спробуйте самі


Якщо ви захочете зробити такий кадр, вам потрібно буде відпрацювати техніку в спокійнішій та більш контрольованій обстановці, радить Само. «Почніть із малого й накопичуйте досвід. Використовуйте довгу витримку та поекспериментуйте як з автофокусом на очах, так і з ручним фокусуванням, щоб зрозуміти, що вам більше подобається. Попросіть когось попрактикуватися з вами, щоб спробувати панорамування за різної швидкості, адже швидкість об’єкта зйомки впливає на результат». Спочатку поекспериментуйте лише зі спалахом на камері, потім спробуйте прикріпити спалах Speedlite до дерева або на різній висоті — усе це впливатиме на тіні й знімок».

Елла Лінг (Ella Ling)

Людина в інвалідному кріслі тягнеться вгору, щоб відбити тенісний м’яч, а її тінь падає вліво на синьому фоні.

Австралійський тенісист Ділан Олкотт (Dylan Alcott) тягнеться до м’яча під час фіналу змагань із тенісу на чотириколісних візках на цьому атмосферному знімку спортивного фотографа Елли Лінг. Елла каже, що 20,1-мегапіксельна повнокадрова CMOS-матриця Canon EOS-1D X Mark III дозволила їй досягти високої чіткості зображення за допомогою варіооб’єктива EF. Знято на камеру Canon EOS-1D X Mark III з об’єктивом Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (на зміну якому прийшла модель Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) із фокусною відстанню 155 мм, витримкою 1/3200 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 160. © Елла Лінг (Ella Ling)

Цей кадр вимагає правильного позиціонування і терпіння. «Я піднялася на доріжку над кортом, щоб зняти щось унікальне, — каже Елла. — Там є маленьке віконце, через яке світло падає на гравця, а дах відкидає тінь на корт. Так виникає приголомшливий чорний фон. Я намагалася робити знімки таким чином, щоб м’яч був якомога ближче до ракетки, і стежила за тим, щоб експозиція гравця не була зависокою».

Великий план людини, що усміхається, у сонцезахисних окулярах

Професійний теніс

Елла каже, що ключовими факторами успіху для неї були відданість і цілеспрямованість, а також те, що вона не боялася звертатися до відомих фотографів по підтримку й пораду. «Я познайомилася з директором із питань фотографії на Вімблдоні, який запропонував мені вийти й познімати на кортах, — згадує вона. — Головний фотограф узяв мене під своє крило, і я приєдналася до його агентства в ролі фрілансера».

Спробуйте самі


«Поекспериментуйте з параметрами експозиції та спробуйте знайти достатньо високу позицію, щоб мати можливість знімати об’єкт згори, — радить Елла. — Сонце має бути низько в небі, щоб тіні були довшими. Це стосується будь-якого виду спорту й будь-якого об’єкта: він не обов’язково має бути рухомим».

Для створення ефектних тіней шукайте моменти для зйомок на сході й заході сонця, коли воно перебуває в найнижчій точці. Також для набуття подібного ефекту можна використовувати спалах Speedlite або штучне джерело світла. Композиція є дуже важливою для роботи з тінями; тут застосовується правило третин, згідно з яким спортсмен має бути в правій третині знімка. Важливим компонентом також є колір — подивіться, як виділяється яскраво-жовтий тенісний м’яч. Завжди намагайтеся подивитися на події з дистанції, щоб оцінити художні елементи.

Сподіваюся, ці яскраві знімки, поради й рекомендації від професіоналів надихнули вас на створення власних неймовірних спортивних фото. Коли ви почнете експериментувати з різними прийомами, перед вами відкриються безмежні творчі можливості.

Автор: Джек Фіттс (Jack Fittes)

Подібна продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R6

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • Бездзеркальні камери

    EOS RP

    Ця компактна, легка та інтуїтивно-зрозуміла повнокадрова бездзеркальна камера була спеціально розроблена для фотографування під час подорожей та повсякденної зйомки.
  • Надширококутний варіооб’єктив

    RF 14-35mm F4L IS USM

    Надширококутний RF-об’єктив Canon — це точність серії L, діапазон фокусних відстаней від 14 до 35 мм та зручність знімання з рук завдяки 5,5-ступеневій стабілізації зображення.
  • Об’єктиви RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ідеальний об’єктив для щоденної зйомки для власників повнокадрових бездзеркальних камер. Надзвичайно зручна у користуванні, камера RF 24-105mm F4-7.1 IS STM надзвичайно легка та компактна, здатна вивести вашу зйомку на новий рівень.
  • Телеоб’єктив зі змінною фокусною відстанню

    RF 70-200mm F4L IS USM

    Телеоб’єктив RF 70-200mm F4L IS USM — компактний і легкий телеоб’єктив зі змінною фокусною відстанню серії L, що ідеально підходить для знімання під час подорожування, знімання спортивних подій та дикої природи, а також портретної зйомки.

Схожі статті

  • ЗЙОМКА ОБ’ЄКТІВ, ЩО РУХАЮТЬСЯ

    Найкращі об’єктиви для зйомки динамічних подій

    Наш посібник із найкращих об’єктивів для зйомки динамічних подій.

  • СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

    Як знімати чудові динамічні кадри

    Поради щодо створення дивовижних знімків, використовуючи камеру Canon.

  • СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

    Динамічна зйомка разом із професіоналом

    Жан-Батіст Ліаутар знайомить із мистецтвом спортивної фотографії.

  • СПОРТИВНА ФОТОГРАФІЯ

    Творчий підхід до спортивної фотографії

    П’ять професійних фотографів розповідають про техніки, які вони використовували для створення своїх улюблених знімків.