Поради з макрозйомки

Ці поради з макрозйомки допоможуть вам створювати вражаючі зображення крупним планом. Тут ви знайдете всю необхідну інформацію: від творчих методів і основних налаштувань камери до порад із вибору правильного обладнання Canon.
Дуже крупний план яскраво забарвленої оси, що їсть лимонно-зелений квітковий пиляк.

Фотографії крупним планом можуть забезпечити вражаючу деталізацію будь-яких об’єктів: від комах до квітів, продуктів харчування і предметів домашнього вжитку. Якщо використовувати правильну камеру, об’єктив і настройки, у кадрі можна зафіксувати деталі, які майже непомітні неозброєним оком. Зазвичай макрооб’єктив забезпечує збільшення від x0,5 до x1,0 за мінімальної фокусної відстані. Це може звучати не надто вражаюче, але 1,0-кратне збільшення дозволяє відтворити невеликі об’єкти в натуральну величину на сенсорі зображення камери. Під час перегляду на екрані або друку вони виглядатимуть значно більшими, що дозволить по-новому поглянути на фотографію.

Коли ви відкриваєте прихований світ, щоб побачити повсякденні речі в іншому світлі, об’єктом макрозйомки може стати що завгодно. Зйомка з дуже близької відстані може бути дуже захопливою справою, але вона пов’язана з певними технічними труднощами. Читайте далі, щоб дізнатися поради експертів щодо створення вражаючих зображень крупним планом, а також про найкраще обладнання Canon для макрозйомки, розраховане навіть на обмежений бюджет.

Методи макрозйомки

Знімок крупним планом яскраво-рожевої квітки.

Природа володіє прихованими глибинами краси, які ви можете розкрити під час зйомки крупним планом і макрозйомки. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM з витримкою 1/1250 с, діафрагмою f/2 та ISO 400. © Ілві Ньокіктьен (Ilvy Njiokiktjien)

Фокусування може бути складним завданням під час зйомки крупним планом і вимагає максимальної точності через зазвичай невелику глибину різкості. Програма Canon Photo Companion має корисний інструмент, який обчислює найближчі та найдальші точки фокусування, глибину різкості й гіперфокальну відстань залежно від камери та налаштувань.

Для фотографування натюрмортів, як-от макрозйомки продуктів харчування, найкраще встановити камеру на штатив або іншу підставку, щоб вона була зафіксована на місці й не було ніякого руху, а зображення не розмивалося. Щоб забезпечити повну статичність, використовуйте двосекундний таймер автоспуску камери або пульт дистанційного керування, щоб не доводилося торкатися камери під час зйомки.

Навіть під час використання штатива вібрацію може спричинити дотик до камери безпосередньо перед експозицією, а в разі цифрової однооб’єктивної дзеркальної фотокамери — порух дзеркала. Налаштування, доступні в більшості цифрових однооб’єктивних дзеркальних камер Canon, добре продумані й дозволяють використання двосекундної затримки автоспуску в поєднанні з режимом блокування дзеркала. Потім дзеркало припідніметься за дві секунди до того, як буде зроблений знімок, забезпечуючи достатньо часу для розповсюдження вібрацій. У таких ситуаціях також доречно було б скористатися програмою Canon Camera Connect, оскільки вона дозволяє керувати камерою з телефону.

Коли камера зафіксована на місці, автофокусування може добре працювати, якщо ви використовуєте одноточкове автофокусування і точно вирівняєте точку з тією частиною об’єкта, яку хочете зробити найбільш чіткою. Ручне фокусування може працювати ще краще. Бездзеркальні камери Canon EOS M і всі бездзеркальні камери EOS R підтримують максимальне фокусування (об’єктив повинен працювати в режимі ручного фокусування MF). Увімкніть цю функцію, і ділянки всередині рамки зображення будуть відображатися у видошукачі або на задньому екрані по мірі їхнього попадання у фокус, що дозволить точно налаштувати знімок. Або ж ви можете використовувати збільшений попередній перегляд потрібної ділянки, щоб застосовувати оптимальне ручне фокусування. Ви можете використовувати ту ж техніку на задньому екрані цифрових однооб’єктивних дзеркальних камер Canon, обравши режим перегляду в реальному часі.

Найкращі об’єкти для макрозйомки протягом усього року

Для ефективної макрозйомки потрібно вміти бачити дрібні деталі. Садові жуки, павуки та бджоли — чудові об’єкти для зйомки, і, загалом, у природі можна знайти багато цікавого в будь-яку пору року. Від квітів, що розпускаються навесні, до бджіл і метеликів улітку, золотого листя і грибів восени, сніжинок та інею взимку — завжди знайдеться, що знімати.

У приміщенні можна провести творчу макрозйомку їжі або зняти крупним планом такі об’єкти, як кольорові олівці, що мають багато дрібних деталей. Для натхнення і отримання додаткової інформації про різні об’єкти та способи їхньої зйомки перегляньте відеоролик Іена Вейда (Ian Wade) про осінню макрозйомку вище.

Освітлення для макрозйомки

Яскраве зображення червонокачанної капусти крупним планом, зроблене Меттом Дугом на камеру Canon EOS R10.

Цей знімок червонокачанної капусти крупним планом було зроблено за повного збільшення та освітлення зверху. Фотограф Метт Дуг використовував вбудований інструмент камери Focus Stacking (Суміщення фокусу) для забезпечення рівномірного фокусування по всьому зображенню. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM із витримкою 1/60 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 250.

Для порівняння: темніша версія зображення червонокачанної капусти крупним планом, зробленого Меттом Дугом на камеру Canon EOS R10.

Зображення червонокачанної капусти крупним планом, зроблене за повного збільшення, цього разу з освітленням зниженої інтенсивності з правого боку для підкреслення текстури й контурів ліній капусти. Метт знову використав вбудований інструмент камери Focus Stacking (Суміщення фокусу) для більш рівномірного фокусування. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM із витримкою 1/60 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 250.

Щоб підкреслити деталі, спробуйте поекспериментувати з різними джерелами світла, починаючи від природного навколишнього освітлення і відбиття світла листом білого картону або паперу до використання фотографічної світлодіодної панелі освітлення або спалаху Speedlite.

Зазвичай недостатньо інтенсивне освітлення не є проблемою, якщо для макрозйомки квітів ви використовуєте штатив і знімаєте крупним планом їжу та інші предмети для натюрморту, але через тьмяне освітлення зображення можуть здаватися плоскими. Під час зйомки в приміщенні можна додати світла за допомогою настільної лампи або використати денне світло з вікна. Світлодіодні лампи для фотозйомки також є хорошим варіантом, як і світлодіодний вбудований кільцевий спалах Macro Lite.

Рішення для більш кваліфікованих фотографів — це використання спалаху або спеціального спалаху Speedlite. Дуже коротка тривалість спалаху може ефективно «заморозити» рух, як і додавання освітлення. Для максимального контролю під час зйомки крупним планом і створення ефекту безтіньового освітлення під час макрозйомки можна використовувати кільцевий спалах для макрозйомки Macro Ring Lite MR-14EX II Canon, сумісний із більшістю макрооб’єктивів Canon. Спробуйте також спрямувати яскраве світло на об’єкт зйомки під косим кутом. Це дозволить створити глибокі тіні, що нададуть зображенню тривимірності.

Збільшення глибини різкості

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Навіть за найточнішого фокусування і вузької діафрагми іноді ви все одно не зможете досягти однакової різкості переднього та заднього планів зображення, як вам хотілося б. Це, знову таки, відбувається через дуже малу глибину різкості під час макрозйомки. Деякі камери Canon, зокрема Canon EOS R8 і EOS R6 Mark II, мають режим брекетингу фокусування. Він чудово підходить для макрозйомки, бо в такому режимі робиться серія знімків, які автоматично проходять через діапазон фокусних відстаней між кожним кадром. Потім серію можна об’єднати в окреме зображення на етапі редагування, що дозволить отримати більшу глибину різкості.

Ефективна композиція для макрозйомки

Знімок рожево-жовтого торта крупним планом, зроблений Меттом Дугом на камеру Canon EOS R10.

Порівняно з повнокадровою камерою, камера формату APS-C, як-от Canon EOS R50 або EOS R10, має менший сенсор зображення. Це дозволяє збільшити ефективну фокусну відстань об’єктива, а також забезпечує потужне ефективне збільшення за рахунок коефіцієнту обрізання x1,6. Він чудово підходить для наближення невеликої ділянки об’єкта для створення ефектної композиції, як-от у випадку із цим тортом, знятим за повного збільшення і освітленим зверху та трохи ззаду, що дозволяє додати тіні й контрастність. Знято на камеру EOS R10 від Canon з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM із витримкою 1/60 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 1250.

Зазвичай під час макрозйомки малу глибину різкості можна використати на власну користь. Ділянки, які знаходяться більш ніж на кілька сантиметрів перед або за площиною фокусування, вийдуть дуже розмитими на зображенні. Тому важливо подумати про фон і об’єкт вашої зйомки.

Фон із досить однорідними кольором і яскравістю утворить однотонне тло, яке допоможе виділити основний об’єкт зйомки й зробити його помітнішим на зображенні. Фон із різними кольорами та відтінками також може виглядати добре. У будь-якому разі слід враховувати кольори головного об’єкта зйомки та його оточення, а також те, наскільки добре вони поєднуються та покращують загальний вигляд зображення.

Правило третин — це стандартний інструмент композиції. Уявіть, що зображення розділено рівновіддаленими лініями сітки — двома по горизонталі й двома по вертикалі. Їх можна додати в камері. Тепер спробуйте розмістити основну область інтересу в точці перетину двох ліній. Це дозволяє створити максимальний візуальний ефект на зображенні. Або ж можна порушити правила й розташувати головний об’єкт прямо по центру кадру. Цей варіант підійде для симетричних об’єктів, які самі по собі ідеально підходять для макрозйомки.

Під час зйомки квітів, листя та інших об’єктів, які трохи більші за розміром, варто сфокусуватися на дуже маленькій ділянці об’єкта й зробити чіткий і деталізований знімок.

Найкращі камери для макрозйомки

Дуже крупний план раковини, на якому видно текстуру в спіралях.

Як і інші камери Canon із системою EOS R, EOS RP має безліч потужних функцій, які полегшують макрозйомку, зокрема пікове фокусування і брекетинг фокусування. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 15 с, діафрагмою f/4 та ISO 100.

Дуже крупний план червоної квітки, на якому видно деталі на пелюстках.

Камеру EOS RP також оснащено заднім сенсорним екраном зі змінним кутом огляду. Він дуже добре себе зарекомендував під час макрозйомки під складними кутами, а також він дозволяє швидко та легко фокусуватися для загальних крупних планів: ви можете просто торкнутися зображення на екрані попереднього перегляду в точці, у якій ви хочете виконати автофокусування. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/10 с, діафрагмою f/4 та ISO 100.

Вам не потрібні дорогі камери та об’єктиви, щоб знімати крупним планом. Найкраща камера для макрозйомки — це та, яка у вас є під рукою. Багато камер початкового рівня з функцією наведення і зйомки підтримують режим макрозйомки, який дозволяє зменшити відстань фокусування до 1 см, тоді як компактна камера Canon PowerShot G7 X Mark III має потужніший режим макрозйомки.

Камери EOS зі змінними об’єктивами забезпечують велику маневреність під час зйомки крупним планом, оскільки ви можете підібрати ідеальний об’єктив для будь-якого завдання. Камери Canon EOS R50 та EOS R10 також мають сенсорні екрани зі змінним кутом нахилу, що дає змогу легко фотографувати з незвичних кутів. Просто торкніться точки на екрані, яка відповідає ділянці сцени, на якій ви хочете навести автофокус. Ці камери також мають функцію збільшеного попереднього перегляду та максимального фокусування для надточного ручного фокусування. Ще однією перевагою камер формату APS-C порівняно з повнокадровими камерами є те, що коефіцієнт обрізання ефективно підсилює максимальне збільшення макрооб’єктива з х1,0 до х1,6.

Для ентузіастів, які бажають вивести якість своєї творчої макрозйомки на новий рівень, ідеально підходять повнокадрові камери Canon. Наприклад, високе число пікселів повнокадрових сенсорів у камерах EOS R8 та EOS R6 Mark II забезпечує неймовірну якість зображення за слабкого освітлення, гарантуючи чіткість знімків навіть за високих значень ISO. Як і камери EOS R50 та EOS R10, у них також є режим брекетингу фокусування, який особливо підходить для макрозйомки.

Найкращі об’єктиви для зйомки крупним планом

Дуже крупний план листа, на якому видно його складну структуру.

Як і більшість нових макрооб’єктивів Canon, RF 85mm F2 MACRO IS STM оснащений гібридним стабілізатором зображення. Він протидіє руху зі сторони в сторону, а також угору й вниз, завдяки чому стабілізація набагато ефективніша за ручної зйомки крупним планом і макрозйомки. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом RF 85mm F2 Macro IS STM з витримкою 1/40 с, діафрагмою f/2 та ISO 800.

Дуже крупний план голови і крил метелика.

Об’єктив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM з 1,4-кратним збільшенням дозволяє відобразити неймовірні деталі, як-от окремі лусочки на крилах цього метелика. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM з витримкою 1/50 с, діафрагмою f/4,5 та ISO 3200. © Фото Олівера Райта (Oliver Wright Photography)

Багато об’єктивів для камер Canon EOS мають надзвичайно короткі мінімальні фокусні відстані (MFD). Це, зокрема, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM для камер EOS R, який має мінімальну фокусну відстань 13 см.

Чудовими об’єктивами для макрозйомки є Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM та RF 85mm F2 MACRO IS STM. Вони забезпечують максимальне 0,5-кратне збільшення і йдуть у комплекті з гібридними стабілізаторами зображення. Вони коригують зсуви у вертикальній і горизонтальній площинах, а також зменшують вібрацію. Порівняно зі звичайними стабілізаторами зображення, гібридні стабілізатори зображення Canon набагато ефективніші під час зйомки з рук дуже крупним планом.

Серед макрооб’єктивів Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM — найкращий у своєму класі об’єктив із 1,4-кратним збільшенням. Він також оснащений кільцем керування сферичною аберацією, що дозволяє регулювати вигляд ефекту боке на передньому та задньому планах у розфокусованих ділянках.

Найкращі настройки для макрозйомки

Жінка робить макрозйомку раковини за допомогою камери та об’єктива Canon. Вона одягнена в зимовий одяг і опирається ліктями на пісок для підтримки.

Подумайте, як багато деталей ви можете зафіксувати на ширококутному пейзажному знімку. Тепер уявіть, що ви можете заповнити більшу частину сенсора зображення камери чимось розміром із поштову марку. Навіть 0,5-кратне макрозбільшення може виявити дрібні деталі, які зазвичай невидимі неозброєним оком.

Чоловік використовує камеру з великим об’єктивом, щоб сфотографувати крупним планом комаху на аркуші.

Під час зйомки комах та іншої комашні крупним планом можна зловити кадр і відразу втратити його. Щоб підвищити кількість вдалих кадрів, можна вибрати режим автофокусування AI Servo (безперервний) і режим високошвидкісної безперервної передачі. Тримайте кнопку спуску затвора затиснутою, щоб швидко зробити серію послідовних знімків і мати кілька фото про запас.

Режим макрозйомки багатьох камер Canon добре працює, але краще взяти управління у свої руки для більш творчої зйомки крупним планом за допомогою камер любительського рівня. Використання напівавтоматичного та ручного режимів може дати хороший результат.

Особлива проблема полягає в тому, що глибина різкості (відстань між найближчою і найдальшою точками об’єкту на фото, які мають високу різкість) стає дуже маленькою в разі зйомки крупним планом і зовсім крихітною за повноцінної макрозйомки. Щоб збільшити глибину різкості, ви можете перемикатися в режим зйомки Av (пріоритет діафрагми) і встановити вузьку діафрагму від f/16 до f/22. Однак якщо освітлення не дуже яскраве, для правильної експозиції може знадобитися менша витримка. Зазвичай це не проблема, якщо ви використовуєте штатив.

Для макрозйомки комах потрібно встановити коротку витримку, щоб фіксувати їхній рух. Вона також потрібна, коли йдеться про інші живі об’єкти, наприклад під час макрозйомки очей. Один зі способів досягти цього з використанням вузької діафрагми — збільшити значення ISO камери. Однак перехід на більш високе значення ISO може привести до втрати дрібних деталей і збільшення шуму зображення — саме тут вступають у гру можливості повнокадрових камер із низьким рівнем шуму, як-от Canon EOS R8 та EOS R6 Mark II.

Останні штрихи

Задній екран камери Canon EOS R6, що показує режим зйомки RAW і налаштування для зображення голови папуги крупним планом.

Багато камер Canon підтримують режим RAW-якості. Установлюйте його, щоб мати максимальну свободу дій на етапі редагування, використовуючи програмне забезпечення, як-от Digital Photo Professional від Canon (доступне для безкоштовного завантаження). Ви зможете точно налаштувати експозицію і баланс білого для оптимальної яскравості й передачі кольору без погіршення якості зображення. Ви також можете додати різкості або використати маску зменшення різкості, щоб підкреслити деталі та посилити ефект, відрегулювавши чіткість, контрастність, колірний тон і насиченість.

Переважна більшість зображень крупним планом і макрознімків стають значно кращими після незначного редагування. Якщо мінімальна відстань фокусування об’єктива не дозволяє наблизитися до об’єкта так близько, як вам хотілося б, не панікуйте. Можна творчо обрізати знімок на етапі редагування, видалити непотрібну периферію зображення і зберегти тільки ту частину, яку ви хочете.

Ніщо не досконале. Під час макрозйомки або фотографування крупним планом високий рівень деталізації на фотографії підкреслить будь-які сліди пилу, плям та інші недоліки. Пензлик для точкового редагування або інструмент клонування в програмі для редагування зображень можуть ефективно замаскувати їх, відтворюючи яскравість, колір і текстуру з навколишніх пікселів.

Нові версії Digital Photo Professional (DPP) від Canon також мають інструмент для створення композицій по глибині. Це автоматизує процес перетворення серії зображень, знятих у режимі брекетингу фокусування камер EOS R, які не мають цієї опції, об’єднуючи їх в окреме зображення. Він ідеально підходить для збільшення ефективної глибини різкості під час зйомки крупним планом і макрозйомки.

Сподіваємося, ці поради та прийоми пояснюють, як легко почати практикуватися в макрозйомці, і надихнули вас удосконалюватися в роботі з деталями й знімати власні крупні плани.


Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція

  • EOS R8

    Перейдіть на новий рівень повнокадрової фото- та відеозйомки та втільте в життя свої творчі ідеї.
  • EOS R10

    Переходьте на новий рівень фото- та відеозйомки з бездзеркальною камерою лінійки EOS R, створеної на основі сенсора APS-C.
  • EOS R50

    Від чітких фотографій до відео у форматі 4K і прямих трансляцій — створюйте найкращий контент, що викликатиме захоплення, за допомогою цієї бездзеркальної камери EOS R. Усе в одному спеціалізованому пристрої.
  • RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Макрооб’єктив із фокусом 35 мм і швидкою діафрагмою f/1,8 для створення ширококутних знімків, фотографування на коротких відстанях і гібридної стабілізації зображення.
  • RF 85mm F2 MACRO IS STM

    У компактному й легкому телеоб’єктиві RF 85mm F2 MACRO IS STM виняткова універсальність знімання крупним планом поєднується з можливостями майстерного стиснення та 5-ступеневою стабілізацією зображення.
  • RF 100mm F2.8L Macro IS USM

    Професійний макрооб’єктив RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ідеально підходить для зйомки з рук у реальному масштабі з 1,4-кратним збільшенням і зйомки приголомшливих портретів із якістю, притаманною об’єктивам серії L.

Схожі статті

Макрофотографія їжі

Створюйте цікаві абстрактні знімки їжі, використовуючи макрооб’єктиви Canon.

Брекетинг фокусування для початківців

Фотограф Метт Дуг (Matt Doogue) пояснює, як інструменти брекетингу фокусування Canon допомагають робити макрознімки й пейзажі з різкістю по всій глибині.

Найкращий стартовий комплект для макрозйомки

Вибираємо камери, об’єктиви та аксесуари для макрозйомки з великою деталізацією.

Зазирніть у світ комах

Підглянете за прихованим життям крихітних істот із порадами від експерта П’єра Анке (Pierre Anquet).