МАКРОЗЙОМКА

Як робити неймовірні макрознімки бджіл

Три професійні фотографи комах діляться своїми порадами, як привабити бджіл у сад, щоб зняти їх крупним планом.
Знімок крупним планом бджоли, що збирає пилок із фіолетових квітів мускарі, зроблений на камеру Canon EOS-1D X Mark III фотожурналістом Крістіаном Ціглером.

Бджоли — неймовірні істоти. Крім того, що вони милі й симпатичні, вони також мають ключове значення для збереження біорізноманіття нашої планети. Бджоли запилюють рослини та сільськогосподарські культури, що дозволяє харчуватися людям і диким тваринам але, на жаль, ці комахи перебувають під загрозою.

«За останні 20 років багато видів бджіл опинилися під загрозою зникнення», — каже фотожурналіст і посланець Canon Крістіан Ціглер, який вважає, що вкрай важливо фотографувати бджіл, щоб підкреслити їхню красу та важливість, а також підвищити обізнаність серед людей про загрозливе становище для цих комах.

Але як фотографувати бджіл самостійно? Це нелегко, але за допомогою правильних порад цілком можливо — навіть для початківців. У цій статті Крістіан і макрофотографи дикої природи Метт Дуг та Інго Арндт діляться порадами щодо створення сприятливого для комах середовища, що дозволить робити вражаючі знімки бджіл крупним планом.

1. Створіть сад, який приваблюватиме бджіл

Знімок крупним планом бджоли на квітці глоду, знятий на камеру Canon EOS-1D X Mark III фотожурналістом Крістіаном Ціглером.

Вирощуйте в горщиках і на клумбах місцеві квіти, оскільки вони краще за все дозволять вам привабити бджіл. «Місцеві рослини ростуть у потрібних місцях і мають більшу стійкість до різних факторів, ніж немісцеві», — каже фотограф дикої природи Інго Арндт. Знято на камеру Canon EOS-1D X Mark III з об’єктивом Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM із витримкою 1/200 с, діафрагмою f/22 та ISO 1250. © Крістіан Ціглер (Christian Ziegler)

Бджолиний готель, зроблений шляхом свердління отворів у палицях та дереві, знятий за допомогою об’єктива Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM фотожурналістом Крістіаном Ціглером.

Щоб привабити поодиноких бджіл, які не живуть у вуликах, можна встановити «бджолиний готель» — дерев’яний ящик з отворами, що імітує гнізда, які створюють бджоли. © Крістіан Ціглер (Christian Ziegler)

Щоб сфотографувати бджіл, не обов’язково кудись їхати. Якщо ви зробите свій сад максимально привабливим для бджіл, вони самі прилетять до вас, і ви матимете безліч можливостей для створення неймовірних фотографій. Крім того, ваше прагнення привабити бджіл дозволить створити для них сприятливі умови.

«Моя порада щодо створення саду, який приваблюватиме бджіл, — вирощуйте місцеві рослини з великою кількістю пилку та нектару, — каже Крістіан. — Такі рослини, як лаванда та шавлія, приваблюють бджіл, оскільки цвітуть довше. І не стрижіть газон — навіть невелика заросла місцевість є чудовим середовищем проживання для бджіл».

За словами Метта, місцеві квіти є джерелом харчування бджіл протягом багатьох років. «Проведіть своє дослідження, — продовжує він. — З’ясуйте, чим харчується ваш об’єкт зйомки, де він любить літати, яких рослинам надає перевагу».

«Бджолині готелі — це чудова ідея, — додає він. — Ви можете купити такий у магазині або зробити його самостійно, просвердливши отвори в дереві».

2. Тримайте відстань

Пам’ятайте про безпеку. Важливо поважати бджіл і тримати відстань, знімаючи їх у природному середовищі, оскільки вони можуть вжалити вас. «Бджоли можуть полетіти, якщо ви підійдете надто близько, знімати поруч із вуликом також може бути небезпечно», — пояснює Інго.

Найпростіший спосіб знімати на відстані — використовувати телеоб’єктив. Об’єктиви з більшою фокусною відстанню, як-от Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, і об’єктиви зі змінною фокусною відстанню та діапазоном охоплення телеоб’єктива, як-от Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM або Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, дозволяють знімати бджіл, не наближаючись до них надто близько.

У таких ситуаціях у нагоді стане програма Canon Camera Connect, оскільки вона дозволяє керувати камерою дистанційно.

Перегляньте наш посібник покупця, щоб дізнатися більше про найкращий комплект початківця для макрозйомки.

3. Знімайте в правильний момент

Знімок крупним планом бджоли на жовтій квітці з пилком на голові, знятий на камеру Canon EOS 6D макрофотографом Меттом Дугом.

У вас буде менше шансів зняти бджіл, якщо ви зніматимете в спеку, оскільки в цей час вони рухаються швидше, через що їх складніше сфотографувати. Знято на камеру Canon EOS 6D (на заміну якій прийшла модель Canon EOS 6D Mark II) з об’єктивом Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo з витримкою 1/125 с, діафрагмою f/9 та ISO 160. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Золота година, одразу після сходу й перед заходом сонця, коли сонце, що знаходиться низько над горизонтом, утворює приємне тепле світло й довгі тіні, ідеально підходить для зйомки бджіл. Це також час, коли бджоли пересуваються повільніше та поводяться спокійніше, через що їх легше сфотографувати. «Бджоли найактивніші в теплу погоду, — пояснює Інго. — Опівдні зазвичай буває дуже різке світло та велика контрастність, через що знімки виходять не дуже гарними. Я люблю знімати через годину після сходу сонця і за годину до заходу сонця».

Якщо вийти ще раніше, бджоли ще можуть спати. «Деякі бджоли сплять на рослинах, — каже Метт. — Вони вчеплюються за край рослини й не рухаються, тож це чудова можливість попрактикуватись і спробувати техніку суміщеного фокусу [див. нижче]. Наприклад, джмелів можна часто побачити на амброзії рано вранці. Вони тільки починають розминатися і мало рухаються, тому це ідеальний час для макрозйомки».

4. Шукайте кольори та текстури

Знімок крупним планом бджоли, що згорнулася навколо тичинки червоної квітки, зроблений на камеру Canon EOS 6D макрофотографом Меттом Дугом.

«Під час зйомки крупним планом намагайтеся включити в кадр трохи оточення, щоб глядач зрозумів, де було зроблено знімок — у лісі або на клумбі», — каже Метт. Знято на камеру Canon EOS 6D з об’єктивом MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo з витримкою 1/160 с, діафрагмою f/9 та ISO 320. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Знімок крупним планом медоносної бджоли, що занурює голову в стільники, зроблений на камеру Canon EOS 6D макрофотографом Меттом Дугом.

Форма та текстура стільників створюють цікавий фон під час зйомки бджіл за роботою. Знято на камеру Canon EOS 6D з об’єктивом MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo з витримкою 1/40 с, діафрагмою f/10 та ISO 320. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Як і в будь-якому іншому жанрі фотографії, ви маєте шукати й враховувати елементи, які дозволять вашим знімкам виділятися поміж інших. Текстури рослин і геометричні форми очей комах — ідеальний варіант, також Метт радить шукати яскраві кольори, як-от червоний, фіолетовий та блакитний. Коли ви будете обирати рослини, що приваблюватимуть бджіл, враховуйте колір квітів або використовуйте кольоровий фон у саду чи на балконі, щоб було легше знімати комах у русі.

Натомість, Крістіан шукає цікаві візерунки, текстури та світло. «Я орієнтуюся на поведінку комах», — додає він.

«Знімати поведінку комахи дуже цікаво, — погоджується Метт. — Це робить фотографію особливою. Можна зробити портрет мурахи, і це чудово, а можна сфотографувати, як він несе на собі іншу мертву мураху або приносить їжу до мурашника, що повністю змінює знімок. Це змінює наш погляд на фотографію, і вона стає цікавішою».

5. Знімайте бджіл у польоті

Знімок крупним планом бджоли, що летить до жовтої орхідеї, зроблений за допомогою об’єктива Canon EF 16-35mm f/2.8L USM фотожурналістом Крістіаном Ціглером.

Об’єктиви зі стабілізацією зображення дозволяють робити чіткі знімки, коли ви йдете за бджолою і знімаєте з рук. Знято на камеру Canon EOS-5D (якій на заміну прийшла модель Canon EOS-5D Mark IV) з об’єктивом Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (якому на заміну прийшла модель Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) з витримкою 1/80 с, діафрагмою f/16 та ISO 400. © Крістіан Ціглер (Christian Ziegler)

Найбільш вражаючі фотографії бджіл демонструють цих комах у польоті, але їх може бути непросто зняти через те, як швидко вони рухаються. «Потрібно швидко реагувати й використовувати дуже коротку витримку, щоб зафіксувати рух», — пояснює Інго.

Інго та Метт обидва радять сфокусуватися на ділянці, повз яку бджола, швидше за все, пролетить, наприклад на квітці. «Попередньо сфокусуйтеся на області, використовуючи ручне фокусування (MF) і чекайте», — каже Метт.

Для зйомки бджіл у польоті без спалаху Крістіан радить використовувати режим пріоритету витримки (Tv) і встановити швидкість затвора щонайменше 1/500 с. Він також рекомендує встановити коротку витримку затвора під час зйомки в ручному режимі (M), а потім відрегулювати ISO, щоб збалансувати експозицію. «Якщо ви знімаєте без спалаху, ISO є рішенням, — каже він. — Без спалаху ви можете встановити значення ISO 8000. Я знімав навіть з ISO 25 600 і отримував гарні знімки».

6. Експериментуйте з ручним фокусуванням

Знімок крупним планом бджоли в польоті на жовтому фоні, зроблений фотожурналістом Крістіаном Ціглером.

Інго радить експериментувати, аби створити візуальний інтерес. «Експериментуйте, особливо коли навчаєтеся, — іноді можна отримати чудові результати, — каже він. — Можна спробувати використати тривалу експозицію замість того, щоб "заморожувати" увесь рух, або спробувати простежити за комахою, що летить, використовуючи більш довгу витримку». Знято на камеру Canon EOS R3 з об’єктивом Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo із витримкою 1/200 с, діафрагмою f/16 та ISO 1000. © Крістіан Ціглер (Christian Ziegler)

Макрознімок десятків бджіл між стінками-стільниками вулика, зроблений макрофотографом Інго Арндтом за допомогою об’єктива Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.

Об’єктив Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM має дійсний коефіцієнт збільшення 1:1, що означає, що об’єкт, який ви фотографуєте в реальному житті, має такий самий розмір, як і на сенсорі камери. Його RF-еквівалент, об’єктив RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, забезпечує 1,4-кратне збільшення. Знято на камеру Canon EOS 5DS R (якій на заміну прийшла модель Canon EOS 5D Mark IV) з об’єктивом Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM з витримкою 1/200 с, діафрагмою f/16 та ISO 250. © Інго Арндт (Ingo Arndt)

Метт, Крістіан та Інго радять експериментувати з ручним фокусуванням. «Краще заздалегідь визначитися, де саме на комасі фокусуватиметься камера», — радить Інго, який рекомендує використовувати ручне фокусування, щоб швидше реагувати на рухи комахи. «У більшості випадків доводиться діяти дуже швидко, — продовжує він. — Я заздалегідь налаштовую фокус, визначаю потрібну відстань, а потім йду до бджіл, рухаючи головою в різні сторони, щоб навести фокус. Я постійно рухаюся сам або пересуваю камеру, а не налаштовую фокус на об’єктиві. Це набагато швидше».

Щоб перевірити фокус, можна використати функцію виділення різкістю, що виділяє фокальну площину. Також можна використовувати режим Live View для збільшення кадру та перевірки фокусу під час компонування. «Це допомагає переконатися, що об’єкт зйомки перебуває у фокусі, — каже Метт. — Завжди перевіряйте двічі, особливо якщо ви знімаєте з ручним фокусуванням».

Програма Canon Camera Connect дозволяє налаштувати ручне фокусування на об’єктиві зі смартфона.

7. Використовуйте спалах із розсіювачем

Знімок крупним планом бджоли на дерев’яному столі, відображення якої видно у воді, зроблений за допомогою об’єктива Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM фотожурналістом Крістіаном Ціглером.

Для зйомки відбиття в очах комах Інго рекомендує використовувати стандартні спалахи Speedlite із софтбоксом для розсіювання світла. «Ви можете використовувати кільцевий спалах, але очі великих комах, у яких відбивається світлове кільце, виглядають неприродно, — пояснює він. — Відображення сонця буде виглядати, як маленька крапка». Крістіан також використовує цю тактику у своїй фотографії. Знято на камеру Canon EOS R3 з об’єктивом Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM з витримкою 1/320 с, діафрагмою f/14 та ISO 320. © Крістіан Ціглер (Christian Ziegler)

За великого збільшення важко отримати досить велику глибину різкості, щоб усе око комахи було у фокусі. Найкращим рішенням є штучне освітлення, наприклад спалах, який дозволяє виставити достатню експозицію за використання вузької діафрагми, щоб досягти великої глибини різкості, досить короткої витримки, щоб уникнути розмиття, і низького значення ISO для отримання максимального чіткого зображення.

Спалах також робить кольори яскравішими, а знімки — ефектнішими. «Щоб зняти очі комах, краще використовувати штучне світло, а не природне, — пояснює Інго. — Вони бувають блискучими або можуть мати різні кольори веселки. За допомогою спалаху ви можете закарбувати більше кольорів».

Інго також радить розташовувати спалах зверху, щоб імітувати промені сонця. «Якщо ви знімаєте краєвид, залиште спалах на камері. У портретній зйомці тримайте спалах у руці, піднявши його вгору», — каже він.

Також можна розташувати спалах збоку, що дозволить створити бічні тіні на об’єктах зйомки, щоб знімок виглядав більш творчо. Яке б обладнання не використовувалося, Метт рекомендує розсіювати світло від спалаху. «В іншому разі ви світло буде різке, — каже він. — Для красивих знімків потрібне приємне світло. Розсіювання дозволяє усунути чіткий перехід між світлом і тінню».

Багато спалахів Canon Speedlite йдуть у комплекті із розсіювачами для пом’якшення світла, але ви можете створити власний розсіювач, розмістивши перед спалахом аркуш білого паперу.

8. Спробуйте техніку суміщення фокусу

Знімок крупним планом бджоли, що сидить на рожевій квітці й дивиться прямо в камеру, зроблений із малою глибиною різкості. Знято макрофотографом Меттом Дугом.

Глибина різкості дозволяє контролювати, яка область зображення знаходиться в різкому фокусі, а яка розмита, що робить її одним із найважливіших творчих інструментів для фотографів, особливо в макрозйомці. Знято на камеру Canon EOS 6D з об’єктивом MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo з витримкою 1/180 с, діафрагмою f/4 та ISO 100. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Ви також можете керувати глибиною різкості за допомогою суміщеного фокусу, хоча ця техніка підходить лише для зйомки нерухомих об’єктів, наприклад сплячих бджіл.

«Ви можете компенсувати нестачу світла, відкриваючи діафрагму та об’єднуючи знімки», — пояснює Метт. Суміщений фокус — це техніка, за якої камера робить серію знімків, переміщуючи точку фокусування для кожного з них, таким чином ви можете накласти ділянки, що знаходяться у фокусі, одну на одну. Це дозволяє використовувати коротку витримку затвора й широку діафрагму, але при цьому отримати широку фокальну площину, не використовуючи спалах або високе значення ISO.

Камери Canon EOS R10, EOS R8 та EOS R7 оснащені функціями суміщеного фокусу й брекетингу фокусування, які дозволяють накладати зображення із суміщеним фокусом одне на інше, тому кінцеве зображення створюється безпосередньо в камері.

Знімок крупним планом бджоли, що сидить на стільниках, зроблений на камеру Canon EOS 6D макрофотографом Меттом Дугом.

Для того щоб робити вражаючі макрознімки, потрібні роки практики, удосконалення навичок та відданість своїй справі. Наприклад, Метт має понад десятирічний досвід роботи в цій сфері, і наразі він використовує свою платформу для підвищення обізнаності й допомоги у вирішенні екологічних проблем. Знято на камеру Canon EOS 6D з об’єктивом MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo з витримкою 1/40 с, діафрагмою f/11 та ISO 320. © Метт Дуг (Matt Doogue)

Не будьте надто суворі до себе, якщо ваші знімки з першого разу не виглядають так само вражаюче, як фотографії у цій статті. Пам’ятайте: для освоєння будь-якого виду фотографії потрібен час. Головне — це творчий підхід, удосконалення навичок і результат, яким ви будете задоволені.

«Дуже важко, особливо в зйомці для соціальних мереж, не порівнювати свої фотографії з вражаючими знімками інших людей, — зізнається Метт. — Але якщо ви не зупинитеся на досягнутому, продовжите практикуватися і кидати собі виклик, врешті у вас вийдуть чудові фотографії».



Автор: Петер Волінські (Peter Wolinski)

Пов’язана продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R10

    Переходьте на новий рівень фото- та відеозйомки з бездзеркальною камерою лінійки EOS R, створеної на основі сенсора APS-C.
  • Ширококутний об’єктив із фіксованою фокусною відстанню

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Компактний і легкий 24-міліметровий об’єктив із фіксованою фокусною відстанню, який ідеально підходить для зйомки пейзажів, влогів та інтер’єрів, а також макрозйомки.
  • Об’єктиви RF

    RF 85mm F2 MACRO IS STM

    У компактному й легкому телеоб’єктиві RF 85mm F2 MACRO IS STM виняткова універсальність знімання крупним планом поєднується з можливостями майстерного стиснення та 5-ступеневою стабілізацією зображення.
  • Об’єктиви RF-S

    RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Об’єктив APS-C серії EOS R, кут огляду якого варіюється від широкого кута до кута огляду, як у телеоб’єктивів, ідеально підходить для зйомки подорожей, дикої природи, спорту та сцен із життя.
  • Об’єктиви RF-S

    Об’єктив RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM

    Наблизьтеся до об’єкта за допомогою цього легкого універсального телеоб’єктива APS-C з підтримкою масштабування і віднайдіть новий вимір зйомки під час подорожей, зйомки спортивних заходів, родинної зйомки та зйомки домашніх тварин.

Схожі статті