Розкрийте свій творчий потенціал, використовуючи ефект боке

З природнім боке важко щось порівняти! Ці поради й прийоми, а також наші корисні рекомендації щодо вибору об’єктивів, налаштувань і методів зйомки допоможуть вам створювати чудове розмиття фону.
Портрет жінки, знятий за слабкого освітлення на фоні виразного білого й блідо-блакитного кругового боке.

Термін «боке» походить від японського слова, що означає «розмиття», і описує вигляд тих ділянок фотографії, що перебувають поза фокусом. Ефект боке («боке» вимовляється з наголосом на другий склад) простіше за все побачити на знімках, де багато маленьких яскравих ділянок, як-от на знімках вуличних ліхтарів, зроблених уночі. Але він стосується не лише найпростіших висвітлених кругових деталей, а будь-якої розмитої частини фото.

Що ж таке боке? Навмисне створення на знімку таких розмитих ділянок дозволяє продемонструвати чи не найпрекрасніший фотографічний ефект з усіх, що існують. Завдяки йому ми можемо розчинити на знімку об’єкти, що відволікають, привернути увагу до важливих елементів і перетворити небажані деталі на чудові кольори й тони.

Знімок жінки, яка переходить дорогу вночі, а на задньому плані розмиті автомобілі та світлофори. Знято на камеру Canon EOS R8 з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Світлові плями поза фокусом перетворюються на чудове кругове боке. Знято на камеру Canon EOS R8 з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM із фокусною відстанню 85 мм, витримкою 1/125 с, діафрагмою f/2,2 та ISO 8000.

Знімок павутиння крупним планом, деталі якого підкреслені розмитим листям на задньому плані.

Лише розмиття фону недостатньо: необхідно підібрати такий фон, що в розмитому вигляді виглядатиме цікаво, а краще за все — ще і яскраво. Рослини на задньому плані часто вдало підкреслюють деталі. Знято на камеру Canon EOS R8 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM із витримкою 1/256 с, діафрагмою f/3,2 та ISO 100.

Із цих причин боке є одним із найпотужніших візуальних прийомів в арсеналі фотографа. Сьогодні смартфони з двома об’єктивами здатні відтворити ефект боке, але лише програмними засобами. Мініатюрні об’єктиви й сенсори в смартфонах унеможливлюють глибину різкості, що необхідна для природного боке. Цей оптичний ефект може виникнути природним чином лише в більш швидких об’єктивах та на більших сенсорах у спеціальних камерах, і нічого не може порівнятися з такою природністю.

Повнокадрові камери, як-от Canon EOS R8 та EOS R6 Mark II, ідеально підходять для зйомки з ефектом боке, але камери формату APS-C, наприклад Canon EOS R100, EOS R50, EOS R10 та EOS R7, також можуть бути дуже ефективними.

Ми розглянемо деякі ключові методи, прийоми використання камери та аксесуари, що допоможуть вам зробити свої фотографії ще ефектнішими за допомогою прекрасного боке.

Найкращі об’єктиви для боке

Камера Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM.

Об’єктив із широкою максимальною діафрагмою на кшталт Canon RF 50mm F1.8 STM здатний перетворити фон на чудове кремове боке. Зверніть увагу, як пелюстки об’єктива на цьому знімку створюють круглий отвір, який здебільшого й визначає форму плям боке.

Для створення красивого ефекту боке потрібен «швидкий» об’єктив, тобто модель із великою максимальною діафрагмою, в ідеалі — f/2,8 або навіть ширше (з меншим числом f). Це одна з основних причин, з яких до комплекту обладнання варто включити швидкий об’єктив із фіксованою фокусною відстанню, навіть якщо на ній уже працює телеоб’єктив із комплекту вашої камери.

Швидкі об’єктиви з фокусною відстанню 50 мм або більше зазвичай найкраще підходять для зйомки з ефектом боке, оскільки в разі використання ширококутних об’єктивів досягти розмиття фону може бути складніше. Це пов’язано з тим, що коротші фокусні відстані забезпечують велику глибину різкості за будь-яких значень фокусної відстані та діафрагми, тому більша частина сцени, від переднього плану до заднього, буде чіткою, і фон буде значно менше розмитим.

Найкращі й доступні за ціною об’єктиви для створення ефекту боке — Canon RF 50mm F1.8 STM та RF 85mm F2 MACRO IS STM. Але не варто виключати й ширококутні об’єктиви. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM і RF 24mm F1.8 MACRO IS STM чудово підходять для створення ефекту боке під час зйомки крупним планом, оскільки глибина різкості зменшується зі зменшенням фокусної відстані.

Під час зйомки дуже великих планів коротка фокусна відстань забезпечує невелику глибину різкості, максимально збільшуючи розмиття, тому можливості 0,5-кратного макрозбільшення об’єктивів RF 85mm F2 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM і RF 24mm F1.8 MACRO IS STM виходять на перший план. Об’єктив Canon RF 16mm F2.8 STM також дозволяє наблизитися до головного об’єкта зйомки й виділити його на розмитому, але об’ємному фоні завдяки дуже широкому полю огляду. Це також може додати знімку креативності.

Загалом об’єктив із більшим числом пелюсток діафрагми створює красивіший круговий ефект боке, оскільки кожна пляма розфокусованого світла відтворює форму діафрагми. Це не так важливо, коли знімаєш із широко відкритим об’єктивом, тобто за максимальної діафрагми (мінімального значення f), адже в такому разі отвір усе одно круглий — але ситуації бувають різні. Дізнатися, скільки пелюсток має діафрагма вашого об’єктива, можна з опису технічних характеристик об’єктива на вебсайті Canon. Сім пелюсток дозволяють створити красивий ефект боке, але дев’ять — це краще. Обидва макрооб’єктиви, згадані вище, мають дев’ять пелюсток діафрагми, а решта — сім.

Зручний засіб для вибору об’єктива Canon формує рекомендації з урахуванням вашої камери та жанру зйомки.

Найкращі налаштування камери для створення ефекту боке

РК-екран камери Canon EOS R6, на якому показано налаштування в режимі пріоритету діафрагми.

У режимі пріоритету діафрагми можна встановити широку діафрагму, щоб зменшити глибину різкості — це допомагає посилити фонове боке.

Портрет ердель-тер’єра крупним планом, ідеально сфокусований, а фон позаду — розмитий.

Широка діафрагма f/1,8 робить глибину різкості дуже малою, тому фокусування має бути надточним. У такому разі в нагоді стає така камера, як EOS R10, оскільки її функція автофокусування підтримує розпізнавання людей, транспортні засоби та тварин, наприклад котів, собак і птахів. Знято на камеру Canon EOS R10 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM із витримкою 1/200 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 100.

Вибір діафрагми суттєво впливає на вигляд боке на фотографіях. Що ширша діафрагма (тобто що менше значення f), то меншою є глибина різкості, що, у свою чергу, робить фон більш розмитим. Тож спробуйте скористатися режимом пріоритету діафрагми (Av) або ручним режимом і вибрати широку діафрагму (мале число f).

У режимі пріоритету діафрагми (Av) ви також можете встановити значення ISO на Auto — почніть із цього, щоб дізнатися, чи достатньо швидко спрацьовує затвор (витримка). Крім того, у ручному (M) режимі з автоматичним налаштуванням ISO можна вибрати як ширину діафрагми, так і витримку затвора, а потім дозволити камері визначити оптимальне значення ISO. Найголовніше — установити достатньо широку діафрагму й таку витримку, щоб затвор спрацьовував достатньо швидко й ділянки кадру у фокусі були різкими, коли знімаєш з руки (спробуйте початки зі значення 1/200 с).

Підберіть оптимальну відстань для привабливішого боке

Великий план бабки, що сидить на травинці, знятий за умов слабкого освітлення за допомогою об’єктива Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Недорогі об’єктиви RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM і RF 85mm F2 MACRO IS STM мають функцію 0,5-кратного макрозбільшення, тому під час зйомки на мінімальній фокусній відстані невеликі об’єкти відтворюються на сенсорі камери в половину натуральної величини. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM із витримкою 1/250 с, діафрагмою f/3,5 та ISO 100.

Знімок джек-рассел-тер’єра, який дивиться праворуч, а на задньому плані видно розмите квітуче вишневе дерево. Знято за допомогою об’єктива Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Усі ці об’єктиви також забезпечують невелику глибину різкості, що дає змогу отримати плавне розмиття розфокусованих ділянок, а їхні оптичні стабілізатори зображення дозволяють зменшити розмитість під час руху, компенсуючи тремтіння камери під час зйомки з рук. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM із витримкою 1/85 с, діафрагмою f/2 та ISO 400.

Збільште відстань між об’єктом і фоном, щоб посилити розмиття фону. Ще одним фактором є відстань між об’єктом і камерою. Що ближчий об’єктив до об’єкта зйомки, то меншою є глибина різкості. Це означає, що фонові ділянки швидше виходять із зони фокусу. Щоб «розмити» більшу частину зображення, наблизьте об’єкт до камери й віддаліть його від фону.

Виберіть оптимальну фокусну відстань для боке

Портрет жінки з яскраво-рожевою помадою та заплетеним у косу волоссям на розмитому фоні.

Ефект боке часто є невід’ємним компонентом вдалої портретної зйомки. Зазвичай хочеться приділити всю візуальну увагу об’єкту, який ви фотографуєте. Створення розмитого розфокусованого фону — ідеальний спосіб ізолювати об’єкт у кадрі, прибравши будь-які відволікаючі деталі на фоні й замінивши їх красивим ефектом боке. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM із витримкою 1/2500 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 100.

Більша фокусна відстань забезпечує меншу глибину різкості, що, у свою чергу, може посилити розмиття фону. Саме тому телеоб’єктиви дозволяють ефективно ізолювати об’єкт зйомки й перетворити фон на позбавлене деталей розмиття. Наприклад, об’єктив Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM дозволяє створити чудовий ефект боке на задньому плані, якщо використовувати його на довшому кінці діапазону масштабування, навіть якщо діафрагма за такої фокусної відстані вужча. Тому якщо ви хочете посилити розмиття і зробити ефект боке потужнішим, зробіть кілька кроків назад та збільште зображення (або змініть об’єктив), щоб зробити фокусну відстань довшою.

Як створити боке на передньому плані

Хлопчик у бежевому жилеті стоїть перед стіною, укритою плющем, і тримає відкриту круглу коробку.

На знімку, зробленому з близької відстані до огорожі з плюща, у лівій частині кадру видно розмите листя, що посилює відчуття глибини. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/160 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 100.

Хлопчик у бежевому жилеті та яскравих синіх чоботах біжить через лісову поляну.

Такий низький кут розташування камери не лише дозволяє нам розмити землю перед об’єктом, але й «віддаляє» фон, що посилює фонове розмиття боке. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/500 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 100.

Ми звикли вважати боке в першу чергу фоновим ефектом, але ним також можна ефективно користуватися на передньому плані кадру. Підібравши композицію таким чином, щоб показати на передньому плані елементи поза фокусом, можна привернути увагу глядача до об’єкта, знятого з великою різкістю. Для цього можна наблизити камеру до листя або опустити її на землю, щоб додати розмиття на передньому плані кадру. Такі м’які деталі додають відчуття глибини й дозволяють продемонструвати на знімку яскраві розмиті кольори.

Як створити боке у відео?

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.

Глибина — це також важливий фактор композиції під час відеозйомки, тому що допомагає глядачеві зорієнтуватися у сцені. Додання деталей поза фокусом на передній і задній плани — чудовий спосіб відтворити відчуття глибини й привернути око до найважливіших об’єктів у кадрі. Крім того, світлові плями боке виглядають на відео так само красиво, як і на фото, а також здатні рухатися. Автомобільні фари, святкові вогники та інші яскраві точки світла виглядають неймовірно, якщо їх перетворити на яскраві мерехтливі світлові плями боке.

Як додати яскраві світлові плями боке

Чоловік фотографує руду смугасту кішку через гірлянду новорічних вогників.

Цього простого ефекту можна досягти за допомогою кольорових вогників або навіть різдвяних прикрас.

Портретний знімок кішки з кольоровими вогниками поза фокусом на фоні.

Для створення чудових світлових плям з ефектом боке спробуйте розташувати на фоні знімку святкові вогники.

Одним із найцікавіших способів використання боке на фото є додання маленьких яскравих точок світла на темному фоні або за умов слабкого освітлення. Це захоплюючий ефект, який можна створити за безлічі умов: наприклад, коли сонце світить крізь дерева, на жвавій вулиці після заходу сонця, на барвистих ярмаркових атракціонах або торті зі свічками. Якщо ви хочете поекспериментувати із цим ефектом, спробуйте гірлянду святкових вогників. Розташуйте їх на фоні своєї композиції, на її передньому плані або й там, і там. Поза фокусом вогники перетворюються на привабливі кола з ефектом боке.

Як створювати боке довільної форми?

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.

Під час зйомки з широко відкритим об’єктивом (за максимальної діафрагми) ефект боке на фото має форму кола, тому що отвір круглий. В іншому випадку форма боке залежить від кількості пелюсток діафрагми в об’єктива: загалом що їх більше, то більш схожою на коло залишається діафрагма під час свого відкриття, і так само виглядає пляма боке. На практиці це зазвичай означає, що світлові плями боке круглі або шестикутні — якщо ви хочете дізнатися, яку форму матимуть ваші плями боке, просто зніміть з камери об’єктив і подивіться через нього на світло.

Але чому б не поекспериментувати з формою боке? Для цього можна вирізати шаблон будь-якої форми й закріпити його на об’єктив спереду. На цьому відео простий шматочок картону перетворює боке на яскраві зірочки й сніжинки.

Спробуйте самі: предметна зйомка з ефектом боке

Поверхня столу із дзеркалом, навколо якого встановлено фольгу, джерелом світла з одного боку й камерою Canon EOS R6, налаштованою для зйомки жовтої троянди.

Це дійсно простий та ефективний спосіб поекспериментувати з ефектом боке вдома з використанням усіх порад із цієї статті.

Жовта троянда, знята на фоні дзеркальної поверхні, із світловими плямами поза фокусом навколо.

Зім’ята фольга відбиває світло та розсіює світло від лампи, створюючи світлові плями, які розмиваються в чудовий ефект боке. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/640 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 100.

Ми побачили, як світлові плями поза фокусом створюють на знімку привабливий ефект боке, якщо правильно підібрати налаштування. Ось приклад простої композиції, що дозволить вам поекспериментувати вдома з предметною зйомкою та боке. Покладіть об’єкт на дзеркальну поверхню і зробіть фон із м’ятого шматка фольги (не зминайте його надто сильно — достатньо кількох згинань, щоб він розсіював, а не відбивав світло). Спрямуйте на фольгу звичайну домашню лампу, а за допомогою іншого джерела підсвітіть об’єкт (ми скористалися LED-панеллю, але достатньо буде й звичайної лампи). Розташуйте камеру близько до об’єкта, виберіть режим пріоритету діафрагми (Av), установить широку діафрагму (в ідеалі приблизно f/1,8) і зробіть знімок із низького кута, щоб створити чудове розмиття боке.


Автори: Джеймс Патерсон (James Paterson) і Метью Річардс (Matthew Richards)

Пов’язана продукція

  • EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • EOS R8

    Перейдіть на новий рівень повнокадрової фото- та відеозйомки та втільте в життя свої творчі ідеї.
  • EOS R10

    Переходьте на новий рівень фото- та відеозйомки з бездзеркальною камерою лінійки EOS R, створеної на основі сенсора APS-C.
  • RF 16mm F2.8 STM

    Компактний і доступний за ціною надширококутний 16-міліметровий повнокадровий об’єктив для камер EOS серії R призначений для влогерів та творців контенту.
  • RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Компактний і легкий 24-міліметровий об’єктив із фіксованою фокусною відстанню, який ідеально підходить для зйомки пейзажів, влогів та інтер’єрів, а також макрозйомки.
  • RF 28mm F2.8 STM

    Тонкий і легкий об’єктив типу «млинець» для зйомки під час подорожей і вуличної фотографії з універсальною фокусною відстанню 28 мм і широкою максимальною діафрагмою f/2,8.
  • RF 50mm F1.8 STM

    Компактний, тихий і легкий 50-міліметровий RF-об’єктив із фіксованою фокусною відстанню з широкою діафрагмою f/1,8 ідеально підходить для втілення вашого творчого бачення.
  • RF 85mm F2 MACRO IS STM

    У компактному й легкому телеоб’єктиві RF 85mm F2 MACRO IS STM виняткова універсальність знімання крупним планом поєднується з можливостями майстерного стиснення та 5-ступеневою стабілізацією зображення.
  • RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Об’єктив APS-C серії EOS R, кут огляду якого варіюється від широкого кута до кута огляду, як у телеоб’єктивів, ідеально підходить для зйомки подорожей, дикої природи, спорту та сцен із життя.

Схожі статті

Керування експозицією

Опануйте науку налаштування діафрагми, витримки та чутливості ISO.

Зйомка за наявного освітлення

Дізнайтеся, як шукати та використовувати найвигідніше освітлення, щоб покращити якість ваших фотографій.

Як опанувати основи фотографування

Бажаєте перейти зі смартфона на камеру? У нашому посібнику з фотографування для початківців є все, що потрібно для того, щоб почати знімати.

Створіть боке довільної форми

Простий і незвичайний спосіб додати до знімків ефект боке довільної форми, наприклад у формі сердець чи зірок.