Фотографія – це можливість зафіксувати на одному кадрі сповнене рухами життя: ігри дітей і домашніх тварин у саду, швидкість водоспадів, спортивні змагання тощо.
Вам як фотографу доступні два варіанти дій. Закарбуйте сцену, щоб вловити її певний момент, або створіть ефект розмиття руху, який надає динамічності й відчуття швидкості. Завдяки високій технологічності вашої камери Canon ви зможете опанувати кожен із цих описаних способів зйомки.
Фотографування рухомих об’єктів: способи відображення динаміки на знімках
Значення витримки під час фотографування рухомих об’єктів
Тривалість відкриття затвору камери вимірюється секундами або, як правило, частками секунди. Щоб гарантовано закарбувати рухомий об’єкт у часі, обмежте тривалість відкриття затвору. Щоб додати творчий ефект розмиття, використовуйте більшу витримку. Знято на камеру Canon EOS R7 з об’єктивом Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM із витримкою 1/5000 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 640. © Дені Коннор (Dani Connor)
Контроль витримки затвора камери вважається найважливішим фактором, який впливає на спосіб створення динамічних фото. Щоб визначити найзручніший для вас режим зйомки, слід витратити певний час на експерименти з витримкою. Максимальна витримка більшості бездзеркальних камер EOS становить 1/4000 с або 1/8000 с, але деякі бездзеркальні моделі серії EOS оснащені електронним затвором із ще більшими можливостями витримки. З іншого боку повільна витримка надає динамічним об’єктам природного ефекту розмиття, що якнайкраще передає відчуття руху.
Налаштування витримки для фотографування рухомих об’єктів
Опанувавши розширені функції вашої камери EOS (електрооптична система), проекспериментуйте з режимом пріоритету витримки (Tv). Знято на Canon EOS R7 з об’єктивом Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM із витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/8 та ISO 500. © Canon Inc.
Режим пріоритету витримки (Tv) дозволяє створити стоп-кадр або творчий ефект розмиття руху об’єкта зйомки. Знято на камеру Canon EOS R6 із витримкою 2 с, діафрагмою f/10 та ISO 100. © Посланець Canon Ванда Мартін (Wanda Martin)
У бездзеркальних камерах EOS виробництва Canon передбачено режим зйомки Tv (значення часу), який також часто називають режимом пріоритету витримки. Він оптимально підходить для зйомки рухомих об’єктів, оскільки надає можливість просто вибрати потрібну витримку, щоб система вимірювання камери автоматично відрегулювала діафрагму для оптимальної експозиції.
Доступний для певних умов дуже яскравого або слабкого освітлення діапазон значень витримки може бути обмеженим. Це означає, що в разі недостатнього освітлення ви не матимете змоги використовувати витримку, потрібну для захоплення об’єкта, або в яскраві дні через обмежену тривалість експозиції – створити творчий ефект розмиття. Найпростішим рішенням цієї проблеми буде використання автоматичного налаштування ISO у режимі пріоритету витримки. Потім камера так само автоматично встановить рівень чутливості, оптимальний для вибраної тривалої або короткої витримки.
Способи передавання динаміки подій
Що значніше ви збільшуєте об’єкт зйомки, то помітнішим стає тремтіння камери, отже для компенсації цього ефекту потрібно скорочувати витримку. Знято на камеру Canon EOS R6 із витримкою 1/2700 с, діафрагмою f/4 та ISO 100. © Посланець Canon Само Відіч (Samo Vidic)
Передавати рух на знімках на додаток до керування витримкою дозволяють також і інші методи. Фіксуйте в кадрі ключові моменти подій. Один рухомий об’єкт зйомки – це безперечно добре, але два об’єкти, що одночасно рухаються в кадрі, дозволяють передати відчуття швидкості, як на цій фотографії із дельтапланом і хвилями, що він підняв. Знято на камеру Canon EOS R6 Mark II з об’єктивом Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM із фокусною відстанню 147 мм, витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/4,5 та ISO 400.
Для зйомки людей, які не поспішаючи проходжуються, буде достатньо витримки 1/250 с, значення 1/500 с краще підійде для фотографування об’єктів, що рухаються з більшою швидкістю. Налаштування 1/2000 с і 1/4000 с рекомендовано використовувати для зйомки автомобілів або птахів у русі. Щоб знайти ідеальний для вас варіант, важливо експериментувати з різними значеннями витримки, а головне – не забувати отримувати насолоду від процесу!
Якщо об’єкт вашої зйомки, як-от невелика тварина або дитина, перебуває щонайменше за три метри від камери, його найкраще тримати в кадрі. Якщо відстань буде скорочуватися, фокусуватися буде дедалі складніше. Знято на Canon EOS R8 з об’єктивом Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM із фокусною відстанню 214 мм, витримкою 1/1250 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 800.
Тут, щоб передати емоціональність сцени, рух гірського велосипеда «заморожено» за допомогою витримки 1/2000 с і спалаху Speedlite EL-1. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM із фокусною відстанню 15 мм, витримкою 1/2000 с, діафрагмою f/3,2 та ISO 100.
Як правило, маленькі діти й собаки рухаються швидко і хаотично, тому для такої фотографії, так само як і для зйомки спортсменів, достатньою буде витримка 1/1000 с.
У режимі «Діти і домашні улюбленці», яким часто оснащені камери PowerShot, у кадрі розташовано кілька точок фокусування, що розширює можливості автофокусування на об’єкті. Камери EOS, які не мають цього режиму, слід перевести в режим АФ зі стеженням (безперервного автофокусування).
Слушним рішенням для зйомки динамічних сюжетів буде використання режиму спортивного сюжету, який ви знайдете майже в усіх камерах Canon. Він пристосовує параметри вашого фотоапарата під короткі витримки, забезпечує відстеження рухомих об’єктів за допомогою безперервного автофокусування і зйомку кадрів серіями в безперервному режимі. Проте для створення ефекту розмиття на спортивних фото краще активувати режим Tv (пріоритет витримки) і вручну вибрати потрібну швидкість затвора.
У камерах із Canon EOS R System доступний режим автофокусування на очі з відстеженням, завдяки якому камера фокусується на очах об’єкта зйомки і таким чином надійно відстежує його рух.
Захоплення розмиття руху
Ефектом збільшення тривалості витримки буде захоплення розмиття руху. Знято на камеру Canon EOS R5 з об’єктивом Canon RF 10-20mm F4L IS STM із фокусною відстанню 10 мм, витримкою 1/0 с, діафрагмою f/4 та ISO 3200.
Для створення ефекту розмиття на ваших фото використовуйте тривалу витримку та експозицію. Швидкість руху об’єкта знов-таки визначатиме швидкість витримки затвора.
Для сцен руху велосипедів слід використовувати значення 1/30 с, для фото автомобілів чи мотоциклів оптимальною буде витримка в діапазоні від 1/60 с до 1/125 с. Щоб створити ефект розмиття на фото водоспаду, найкращі результати забезпечить відносно тривала експозиція у 3–5 с. Також вона добре підійде для розмиття образу перехожих, щоб ефективно усунути їх на вуличних сценах архітектурних або багатолюдних об’єктів.
Навіть за умови використання вузької діафрагми в яскравий день може бути дуже складно отримати витримку, якої буде достатньо для створення ефекту розмиття. Щоб позбутися цієї проблеми, установіть на об’єктив нейтральний світлофільтр, який зменшить кількість світла, що падає на сенсор, і збільшить тривалість експозиції. У деяких випадках вона може перевищувати 30 секунд. У такому разі виберіть ручний режим камери та налаштування «Лампочка».
Фотографування рухомих об’єктів у режимі сповільненої зйомки
Повністю контролюючи швидкість, ви зможете по-справжньому творче підійти до зйомки відео. У сповільненому режимі камера через однакові проміжки часу фіксує низку кадрів, щоб надати ефект прискорення руху або часу. Вам потрібно буде зробити послідовність знімків через рівні часові інтервали – додаткову інформацію див. у наших рекомендаціях зі сповільненої зйомки.
Більшість камер системи EOS R навіть мають вбудований режим сповільненої відеозйомки, щоб ще простіше знімати вражаючі відео.
Створення ефекту розмиття руху за допомогою збільшення масштабу
Якщо об’єкт зйомки не рухається, створити ефект розмиття не так-то й просто. Проте тут вам на допомогу прийде будь-який об’єктив зі збільшенням.
Виберіть режим зйомки Tv і встановіть витримку в діапазоні від 1 с до 4 с. Легким натисканням кнопки затвора збільште масштаб і ввімкніть автофокус. Потім до кінця натисніть кнопку затвора, щоб розпочати експозицію, і приблизно в середині цього періоду починайте зменшувати масштаб за допомогою кільця трансфокатора об’єктива. Намагайтеся завершити налаштування масштабування одночасно із завершенням експозиції. Як варіант, можна почати без масштабування кадру, а збільшити його вже під час експозиції.
Захоплення світлового шлейфу
Закарбувати світлові доріжки на вулиці міста стало можливо завдяки тривалій експозиції. Знято на Canon EOS R6 Mark II з об’єктивом Canon RF 28-70mm f/2.8 IS USM із фокусною відстанню 58 мм, витримкою 3,2 с, діафрагмою f/14 та ISO 100.
Чудовим способом передати відчуття руху є фотографування шлейфу від фар автомобілів, що проїжджають повз. У темряві ризик надмірної експозиції мінімальний, тому сміливо використовуйте налаштування «Лампочка» і в разі потреби перенести безліч слідів від світла в кадр не закривайте затвор навіть впродовж кількох хвилин. Лише закріпіть камеру на штативі або іншій нехиткій опорі.
Ще одним корисним прийомом є освітлення рухомого транспортного засобу за допомогою спалаху: крім зйомки світлового шлейфу ви отримуєте оптимальну експозицію автомобіля, мотоцикла, поїзда чи навіть велосипеда. Переведіть спалах у режим синхронізації за задньою шторкою, щоб він спрацював не на початку, а в кінці експозиції. Стандартна синхронізація спалаху за передньою шторкою затвора видовжує світловий шлейф перед рухомим транспортним засобом, а не позаду нього.
Створення панорамного ефекту
Переміщення камери за рухомими об’єктами (панорамування) призводить до розмиття фону й робить знімок більш динамічним. Знято на камеру Canon EOS R6 Mark II з об’єктивом Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM із фокусною відстанню 242 мм, витримкою 1/40 с, діафрагмою f/16 та ISO 160.
Створюючи ефект розмиття руху за допомогою тривалої витримки, завжди, зокрема під час зйомки на телеоб’єктив, слід пам’ятати про ризик тремтіння камери, внаслідок якого розмивається також і об’єкт зйомки. Тут у пригоді стане функція стабілізації зображення. Деякі об’єктиви Canon IS (зі стабілізацією зображення) мають функцію автоматичного виявлення панорамування, яка під час переміщення камери за горизонталлю застосовує коригування лише до вертикальної площини.
В інших об’єктивах Canon IS передбачена можливість перемикання між двома режимами стабілізації: режимом 1 для статичних кадрів і режимом 2 для панорамування. Деякі об’єктиви, як-от Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, мають навіть третій режим стабілізації, який застосовується лише під час фактичних експозицій. Цей режим спрощує процес стеження через видошукач за хаотичними рухами об’єкта зйомки.
Деякі камери, як-от Canon EOS R7 та EOS R6 Mark II, мають внутрішню стабілізацію зображення (IBIS). В оптично стабілізованих об’єктивах використання цієї системи паралельно зі стабілізаторами зображення додатково підвищує чіткість фото.
Докладніше див. у посібнику Поради з панорамування під час зйомки динамічних сюжетів.
Додавання ефекту руху за допомогою багаторазової експозиції
Цей знімок створено в режимі безперервної зйомки, який є ефективним засобом фіксації динаміки подій. Знято на камеру Canon Canon EOS R5 з об’єктивом RF 24-70mm F2.8 L IS USM із витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/3,2 та ISO 200.
Більшість камер системи EOS R мають функцію багаторазової експозиції (кілька експозицій). Її можна використовувати в режим безперервної зйомки, щоб на одному кадрі закарбувати кілька етапів події. Знімок матиме високу якість, якщо вам вдасться досягти значної різниці між об’єктом і фоном: світлий об’єкт на темному тлі або навпаки. Додаткову інформацію можна знайти в нашому посібнику Зйомка в режимі багаторазової експозиції (доступний деякими мовами).
Іншим варіантом дії є використання спалаху Canon Speedlite. Активація серії спалахів під час тривалої експозиції дозволяє закарбувати на сталому фоні рухомий об’єкт у кількох точках переміщення.
Переміщення камери, щоб зробити відео цікавішим
Якщо порівнювати з ефектом закріплення на штативі, переміщення камери під час зйомки відео додає матеріалу динамічності. Багато бездзеркальних камер системи EOS R оснащені цифровою стабілізацією відео. Цей тип електронної стабілізації зображення призначений для зйомки відео, компенсування тремтіння камери й підвищення чіткості кадру. Цифрова стабілізація відеозображення може використовуватися разом із функцією оптичної стабілізації в об’єктивах і внутрішньої стабілізації в камерах Canon серії EOS R5 Mark II та R6 Mark II.
Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)
Пов’язана продукція
-
Бездзеркальні камери
EOS R6 Mark II
Фотографії або відео, екшн або портрети – поєднання продуктивності та якості зображення в моделі EOS R6 Mark II дозволяє розкрити свій творчий потенціал на повну -
Бездзеркальні камери
EOS R8
Перейдіть на новий рівень повнокадрової фото- та відеозйомки та втільте в життя свої творчі ідеї. -
Бездзеркальні камери
EOS R7
Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього. -
Бездзеркальні камери
EOS R100
Створюйте ідеальні спогади в чудовій якості за допомогою цієї інтуїтивно зрозумілої камери EOS R, яка завжди готова до роботи. -
Об’єктиви RF
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Маленький, швидкий і легкий варіооб’єктив f/2,8 28–70 мм для повнокадрових камер із стабілізацією зображення та захистом від погодних умов. Чудовий вибір для мандрівок, подорожей і повсякденної творчості. -
Аксесуари для спалахів Speedlite
Speedlite EL-10
Інтелектуальний універсальний спалах Speedlite для розширених можливостей контролю та творчості