Фотографія – це можливість зафіксувати на одному кадрі сповнене рухами життя: ігри дітей і домашніх тварин у саду, швидкість водоспадів, спортивні змагання тощо.
Вам як фотографу доступні два варіанти дій. Закарбуйте сцену, щоб вловити її певний момент, або створіть ефект розмиття руху, який надає динамічності й відчуття швидкості. Завдяки високій технологічності вашої камери Canon ви зможете опанувати кожен із цих описаних способів зйомки.
Фотографування рухомих об’єктів: способи відображення динаміки на знімках
Значення витримки під час фотографування рухомих об’єктів
Контроль витримки затвора камери вважається найважливішим фактором, який впливає на спосіб створення динамічних фото. Щоб визначити найзручніший для вас режим зйомки, слід витратити певний час на експерименти з витримкою. Максимальна витримка більшості дзеркальних камер становить 1/4000 с або 1/8000 с, бездзеркальні моделі серії EOS оснащені електронним затвором із ще більшими можливостями витримки. З іншого боку повільна витримка надає динамічним об’єктам природного ефекту розмиття, що якнайкраще передає відчуття руху.
Налаштування витримки для фотографування рухомих об’єктів
У дзеркальних і бездзеркальних EOS камерах Canon передбачено режим зйомки Tv (значення часу), який також часто називають режимом пріоритету витримки. Він оптимально підходить для зйомки рухомих об’єктів, оскільки надає можливість просто вибрати потрібну витримку, щоб система вимірювання камери автоматично відрегулювала діафрагму для оптимальної експозиції.
Доступний для певних умов дуже яскравого або слабкого освітлення діапазон значень витримки може бути обмеженим. Це означає, що в разі недостатнього освітлення ви не матимете змоги використовувати витримку, потрібну для захоплення об’єкта, або в яскраві дні через обмежену тривалість експозиції – створити творчий ефект розмиття. Найпростішим рішенням цієї проблеми буде використання автоматичного налаштування ISO у режимі пріоритету витримки. Потім камера так само автоматично встановить рівень чутливості, оптимальний для вибраної тривалої або короткої витримки.
Способи передавання динаміки подій
Для зйомки людей, які не поспішаючи проходжуються, буде достатньо витримки 1/250 с, значення 1/500 с краще підійде для фотографування об’єктів, що рухаються з більшою швидкістю. Налаштування 1/2000 с і 1/4000 с рекомендовано використовувати для зйомки автомобілів або птахів у русі. Щоб знайти ідеальний для вас варіант, важливо експериментувати з різними значеннями витримки, а головне – не забувати отримувати насолоду від процесу!
Як правило, маленькі діти й собаки рухаються швидко і хаотично, тому для такої фотографії, так само як і для зйомки спортсменів, достатньою буде витримка 1/1000 с.
У режимі «Діти і домашні улюбленці», яким часто оснащені камери PowerShot, у кадрі розташовано кілька точок фокусування, що розширює можливості автофокусування на об’єкті. Камери EOS, які не мають цього режиму, слід перевести в режим АФ зі стеженням (безперервного автофокусування).
Слушним рішенням для зйомки динамічних сюжетів буде використання режиму спортивного сюжету, який ви знайдете майже в усіх камерах Canon. Він пристосовує параметри вашого фотоапарата під короткі витримки, забезпечує відстеження рухомих об’єктів за допомогою безперервного автофокусування і зйомку кадрів серіями в безперервному режимі. Проте для створення ефекту розмиття на спортивних фото краще активувати режим Tv (пріоритет витримки) і вручну вибрати потрібну швидкість затвора.
У камерах із Canon EOS R System доступний режим автофокусування на очі з відстеженням, завдяки якому камера фокусується на очах об’єкта зйомки і таким чином надійно відстежує його рух.
Захоплення розмиття руху
Для створення ефекту розмиття на ваших фото використовуйте тривалу витримку та експозицію. Швидкість руху об’єкта знов-таки визначатиме швидкість витримки затвора.
Для сцен руху велосипедів слід використовувати значення 1/30 с, для фото автомобілів чи мотоциклів оптимальною буде витримка в діапазоні від 1/60 с до 1/125 с. Щоб створити ефект розмиття на фото водоспаду, найкращі результати забезпечить відносно тривала експозиція у 3–5 с. Також вона добре підійде для розмиття образу перехожих, щоб ефективно усунути їх на вуличних сценах архітектурних або багатолюдних об’єктів.
Навіть за умови використання вузької діафрагми в яскравий день може бути дуже складно отримати витримку, якої буде достатньо для створення ефекту розмиття. Щоб позбутися цієї проблеми, установіть на об’єктив нейтральний світлофільтр, який зменшить кількість світла, що падає на сенсор, і збільшить тривалість експозиції. У деяких випадках вона може перевищувати 30 секунд. У такому разі виберіть ручний режим камери та налаштування «Лампочка».
Фотографування рухомих об’єктів у режимі сповільненої зйомки
Повністю контролюючи швидкість, ви зможете по-справжньому творче підійти до зйомки відео. У сповільненому режимі камера через однакові проміжки часу фіксує низку кадрів, щоб надати ефект прискорення руху або часу. Вам потрібно буде зробити послідовність знімків через рівні часові інтервали – додаткову інформацію див. у наших рекомендаціях зі сповільненої зйомки.
У таких камерах, як-от Canon EOS 250D і EOS R System передбачений вбудований режим сповільненої зйомки, з яким знімати вражаючі відео ще простіше.
Створення ефекту розмиття руху за допомогою збільшення масштабу
На будь-якій дзеркальній або бездзеркальній камері активуйте режим зйомки Tv і встановіть витримку в діапазоні від 1 с до 4 с. Легким натисканням кнопки затвора збільште масштаб і ввімкніть автофокус. Потім до кінця натисніть кнопку затвора, щоб розпочати експозицію, і приблизно в середині цього періоду починайте зменшувати масштаб за допомогою кільця трансфокатора об’єктива. Намагайтеся завершити налаштування масштабування одночасно із завершенням експозиції. Як варіант, можна почати без масштабування кадру, а збільшити його вже під час експозиції.
Захоплення світлового шлейфу
Чудовим способом передати відчуття руху є фотографування шлейфу від фар автомобілів, що проїжджають повз. У темряві ризик надмірної експозиції мінімальний, тому сміливо використовуйте налаштування «Лампочка» і в разі потреби перенести безліч слідів від світла в кадр не закривайте затвор навіть впродовж кількох хвилин. Лише закріпіть камеру на штативі або іншій нехиткій опорі.
Ще одним корисним прийомом є освітлення рухомого транспортного засобу за допомогою спалаху: крім зйомки світлового шлейфу ви отримуєте оптимальну експозицію автомобіля, мотоцикла, поїзда чи навіть велосипеда. Переведіть спалах у режим синхронізації за задньою шторкою, щоб він спрацював не на початку, а в кінці експозиції. Стандартна синхронізація спалаху за передньою шторкою затвора видовжує світловий шлейф перед рухомим транспортним засобом, а не позаду нього.
Створення панорамного ефекту
Створюючи ефект розмиття руху за допомогою тривалої витримки, завжди, зокрема під час зйомки на телеоб’єктив, слід пам’ятати про ризик тремтіння камери, внаслідок якого розмивається також і об’єкт зйомки. Тут у пригоді стане функція стабілізації зображення. Деякі об’єктиви Canon IS (зі стабілізацією зображення) мають функцію автоматичного виявлення панорамування, яка під час переміщення камери за горизонталлю застосовує коригування лише до вертикальної площини.
В інших об’єктивах Canon IS передбачена можливість перемикання між двома режимами стабілізації: режимом 1 для статичних кадрів і режимом 2 для панорамування. Деякі об’єктиви, як-от Canon RF 70–200mm F2.8L IS USM і EF 70–200mm f/4L IS II USM, мають навіть третій режим стабілізації, який застосовується лише під час фактичних експозицій. Цей режим спрощує процес стеження через видошукач за хаотичними рухами об’єкта зйомки.
Камери Canon серії EOS R5 і R6 також оснащені системою внутрішньої стабілізації зображення IBIS. В оптично стабілізованих об’єктивах використання цієї системи паралельно зі стабілізаторами зображення додатково підвищує чіткість фото.
Докладніше див. у посібнику Поради з панорамування під час зйомки динамічних сюжетів.
Додавання ефекту руху за допомогою багаторазової експозиції
Низка найновіших камер EOS, зокрема Canon EOS 5D Mark IV і EOS R System має функцію багаторазової експозиції Її можна використовувати в режим безперервної зйомки, щоб на одному кадрі закарбувати кілька етапів події. Знімок матиме високу якість, якщо вам вдасться досягти значної різниці між об’єктом і фоном: світлий об’єкт на темному тлі або навпаки. Додаткову інформацію можна знайти в нашому посібнику Зйомка в режимі багаторазової експозиції (доступний деякими мовами).
Іншим варіантом дії є використання спалаху. Canon Speedlite EL-100 оснащено програмованим стробоскопічним режимом спалаху. Активація серії спалахів під час тривалої експозиції дозволяє закарбувати на сталому фоні рухомий об’єкт у кількох точках переміщення.
Переміщення камери, щоб зробити відео цікавішим
Якщо порівнювати з ефектом закріплення на штативі, переміщення камери під час зйомки відео додає матеріалу динамічності. Більшість дзеркальних камер і бездзеркальних камер серії EOS M і EOS R Canon мають функцію цифрової стабілізації відеозображення. Цей тип електронної стабілізації зображення призначений для зйомки відео, компенсування тремтіння камери й підвищення чіткості кадру. Цифрова стабілізація відеозображення може використовуватися разом із функцією оптичної стабілізації в об’єктивах і внутрішньої стабілізації в камерах Canon серії EOS R5 і R6.
Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)
Пов’язана продукція
-
EOS 90D
Дзеркальна камера, яку оснащено усіма найновішими функціями наближає вас до об’єкту зйомки, дозволяє знімати ще швидше та закарбовувати зображення у неймовірній 32,5 мегапіксельній якості. -
EOS 850D
Зробіть крок назустріч творчості, знімайте красиві деталізовані фотографії та вражаючи фільми у форматі 4K з легким та зручним підключеним до камери, яка надихає. -
EOS RP
Ця компактна, легка та інтуїтивно-зрозуміла повнокадрова бездзеркальна камера була спеціально розроблена для фотографування під час подорожей та повсякденної зйомки. -
EOS R6
Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну. -
Speedlite EL-100
Простий спосіб додати світло і досягти природних результатів, які виглядають як при фотографуванні за денного освітлення. -
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Об’єктив RF 70-200mm F2.8L IS USM, який разом з іншими об’єктивами є невід’ємним елементом тріо професійних телеоб’єктивів, стане ідеальним рішенням для зйомки репортажів новин, спортивних подій, а також зйомки під час подорожей.