МАКРОЗЙОМКА

Пориньте у світ деталізації: чотири прийоми макрозйомки вдома

У будь-якій оселі безліч зручних можливостей для створення креативних знімків крупним планом. Ви зможете знайти натхнення в деталях вашої вітальні, кухні або підвіконня.
Чорно-білий знімок крупним планом матері, що цілує сплячу дитину, яку тримає біля плеча.

Зйомка крупним планом — чудовий спосіб розкрити творчий потенціал у домашніх умовах. Зморшки на долонях новонародженого малюка, дрібні деталі листя на бутонах домашніх рослин або мильні бульбашки в мийці на кухні — ці маленькі речі, на які зазвичай не звертаєш уваги, здатні принести радість, натхнення та безліч нових можливостей для фотографування.

Макрозйомка, тобто фотографування крупним планом, не має меж: ви знайдете чудові об’єкти для своєї камери в будь-якій кімнаті дому. Якою б камерою ви не користувалися, ви можете наблизитися до об’єкта й побачити неймовірні деталі. Стандартний об’єктив (або набір) чи навіть компактна камера дозволяють створювати красиві знімки. Шість фотографів готові розповісти нам про маленькі, але дуже цікаві речі, які вони фотографували вдома, і розкрити джерела свого натхнення.

1. Наблизьтеся до свого об’єкта

Голова малюка, що лежить на спині, крупним планом

На цьому знімку фотограф Кейт Грей (Kate Gray) поклала новонародженого малюка на ліжко біля вікна, щоб скористатися джерелом природного світла. «Так ми можемо знімати під будь-яким кутом, а малюк відчуває себе комфортно», — пояснює вона. Знято на камеру Canon EOS 5D Mark III (якій на заміну прийшла модель Canon EOS 5D Mark IV) з об’єктивом EF 100mm f/2.8L Macro IS USM з витримкою 1/320 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 500. © Фотографія Кейт Грей (Kate Gray)

«Саме знімки моїх власних дітей, які я робила, коли вони були ще немовлятами, надихнули мене на створення макрофотографій для інших родин, — розповідає сімейний фотограф Кейт Грей (Kate Gray). — Я знаю, що без тих знімків я б не запам’ятала чудові маленькі ямочки на пальчиках моєї доньки або зморшки на шкірі навколо очей мого сина, коли він вперше посміхнувся».

Хоча для крупних планів краще за все підходить спеціальний макрооб’єктив, чудових результатів також можна досягти зі стандартним об’єктивом зі змінною (або навіть фіксованою) фокусною відстанню. Стандартний об’єктив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, наприклад, може фокусуватися на відстані 25 мм, що добре підходить для зйомки найдрібніших деталей.

У більшості спеціальних об’єктивів — фокусна відстань для телефотозйомки, яка дозволяє ізолювати кожен елемент, а якщо ви використовуєте об’єктив зі змінною фокусною відстанню, просто не забудьте збільшити масштаб. Потім установіть діафрагму f/5,6 або швидшу, якщо це можливо, і ввімкніть стабілізацію зображення, щоб уникнути тремтіння камери. Нарешті, налаштуйте кадр і максимально наблизьтеся до об’єкта. Якщо відстань буде меншою за мінімальну фокусну відстань об’єктива, ви втратите фокус, тому радимо повільно змінювати відстань до об’єкта, доки ви не спіймаєте оптимальну точку.

2. Фотографуйте дрібні деталі об’єктів природи

Зображення сніжинки з великим збільшенням і деталізацією на чорному розмитому фоні.

«Знімаючи з діафрагмою f/8, я установив пріоритет діафрагми, оскільки вона була потрібна мені вузькою, що дозволило взяти у фокус більшу частину сніжинки, — розповідає фотограф Джеймі Спенслі (Jamie Spensley). — Потім я налаштував параметри таким чином, щоб отримати майже чорний фон у природному світлі, встановивши ISO 200 і витримку 1/100 с. Після цього я зробив кілька контрольних знімків із різною потужністю спалаху, щоб побачити, який варіант забезпечує кращу експозицію зображення». Зроблено на камеру Canon EOS 80D з об’єктивом Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Джеймі Спенслі (Jamie Spensley)

Крупний план водяної рослини з краплею води.

«Я завжди помічала дрібниці, тому, природно, полюбила макрофотографію, — каже фотограф Ейджи Войчик (Agi Wojcik). — Навесні 2020 року я почала сама вирощувати трави та овочі й помітила, як чудово виглядає зелене листя, коли я його поллю. Мені хотілося схопити відблиски сонця у водяних краплях, тому що я знала, що вони не залишаться там надовго». Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM з витримкою 1/250 с, діафрагмою f/8 та ISO 800. © Ейджи Войчик (Agi Wojcik)

Макрозйомка дозволяє відкрити приховані природні скарби, такі як візерунок у вигляді лабіринту на зворотньому боці листя або унікальна складна структура сніжинки ідеальної форми. Із фотографуванням ви отримуєте можливість закарбувати красу природи, де б вона не була, у тому числі на підвіконні у холодний і дощовий день.

Чорна куртка — єдиний фон, що знадобився Джеймі Спенслі (Jamie Spensley), щоб показати нам вражаючі деталі білої сніжинки. Щоб створити виразне м’яке світло, він скористався розсіювачем для макрозйомки. «Це конус із білого матеріалу, що встановлюється на об’єктива спереду. Крім того, я чіпляю лійку з віддзеркалюючого матеріалу на спалах, щоб спрямувати світло на той конус. Результат — неймовірно м’яке світло, що ідеально підходить для макрознімків.

Для створення додаткових креативних ефектів під час зйомки зблизька об’єктиви EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM та EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM обидва обладнані спеціальними спалахами Macro Lite, що дозволяють наблизитися до об’єкта, не залишаючи тіні.

Фотограф Ейджи Войчик (Agi Wojcik) установила режимом макрозйомки для фотографування водяної рослини в себе вдома. «Так мені не довелося хвилюватися до умови та обставини, і я змогла сконцентруватися на забезпеченні належного світла. Я також скористалася точковим АФ і дуже зручною функцією збільшення в режимі Live View. Чудовий результат надихнув мене на те, щоб поекспериментувати з камерою та іншими предметами вдома».

3. Знаходьте надзвичайне в повсякденному

Макрознімок олівця, що робить лінію на папері.

«Я встановив відносно низький рівень ISO, тому що світла було недостатньо, — каже фотограф Лукас Пліц (Lucas Piltz). — Діафрагма була f/7,1, тож чіткі ділянки були великими, а витримка становила 1/100 с». Знято на камеру Canon EOS 250D із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 800. © Лукас Пліц (Lucas Piltz)

Для багатьох митців усе починається зі звичайного олівця, і його фотографування зблизька дозволило фотографу Лукасу Пліцу (Lucas Plitz) привернути увагу до креативного аспекту своєї особистості.

Лукас вирішив зробити послідовність знімків, щоб досягти більшої глибини різкості, ніж зазвичай. «Щоб уникнути тремтіння, я скористався штативом, — каже він, — а також налаштував фокус вручну, тому що це дозволяє краще контролювати кадр і більшому навчитися. Я почав із фокусу просто спереду й зробить послідовність знімків, поступово зміщуючи його назад». Лукас зробив 40 знімків олівця з різними фокусними точками, а потім об’єднав їх.

Ця техніка називається суміщенням фокусу, і для цього потрібно злити кілька фотографій із різними фокусними точками в програмі Canon Digital Photo Professional.

4. Знаходьте абстракцію в повсякденних речах

Макрознімок олії у воді, яка створює кругові краплі та має пурпуровий колір.

Андреа Хант (Andrea Hunt) використовує прості інгредієнти, як-от олія та вода, для створення сюрреалістичного вигляду в абстрактних зображеннях. Змінюючи кількість олії і розташовуючі різні кольорові об’єкти під тацею з водою, вона створює нескінченні унікальні візерунки й мотиви. Знято на камеру Canon EOS 7D Mark II з об’єктивом Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM із витримкою 1/100 с, діафрагмою f/10 та ISO 1250. © Андреа Хант (Andrea Hunt)

Знімок крупним планом бульбашок мийної рідини жовтого кольору.

Тібо Тайпенс (Tibo Tuypens) використовує всю міць геометрії, щоб захопити уяву глядача. «Я скористався камерою Canon EOS 7D Mark II з об’єктивом EF-S 60mm f/2.8 Macro USM у поєднанні лише зі спалахом Speedlite, — каже він. — Я залишаю рівень ISO 100 і витримку 1/400 с з діафрагмою f/2,8, щоб зробити привабливий розмитий фон». © Тібо Туапенс (Tibo Tuypens)

«Я працюю в лікарні й завжди дуже зайнята на роботі, тому фотографування для мене — це спосіб зосередитися, відволіктися й розслабитися у вільний час, — пояснює макрофотограф Андреа Хант (Andrea Hunt). — Макрознімки відкривають деталі, на які часто просто не звертаєш уваги, і безліч об’єктів для творчості можна знайти у себе вдома і в саді».

Щоб відтворити сюрреалістичні знімки Андреа, вам знадобиться скляна тарілка для випікання, нахилена під кутом і заповнена водою. Потім додайте туди олію — поступово, щоб поекспериментувати з різними варіантами кількості. Щоб зробити колір привабливішим, Андреа кладе під тарілку смартфон або планшет із кольоровим дисплеєм, але також можна користатися кольоровою карткою чи навіть шпалерами.

Знімаючи олію у воді, краще за все налаштувати фокус вручну й робити фото в режимі пріоритету діафрагми (Av). «Діафрагма f/10 забезпечує мені достатню глибину різкості, щоб охопити шар олії, не дістаючи при цьому до дна скляної тарілки», — пояснює Андреа.

Цей прийом дозволяє зробити цікавішою звичайну роботу по дому. Фотограф Тібо Тайпенс (Tibo Tuypens) з’ясував, що мийний засіб створює чудові геометричні фігури, якщо просто додати кілька крапель у тарілку для випікання, ледь заповнену водою.

Для фону Тібо любить використовувати кольорові аркуші паперу. «Потім я за допомогою спалаху створюю відбиття кольорів через воду, — каже він. — Це чудово підходить для поєднання контурів і градієнтів».

Щоб створити бульбашки, просто візьміть соломинку і подуйте у воду — а потім фотографуйте! «Щоб не було у вас перед об’єктивом, це завжди поєднання форм, текстур і розсіяного світла», — каже Тібо.

Автор: Філ Хол (Phil Hall)

Пов’язана продукція

  • Цифрові дзеркальні фотоапарати

    EOS 250D

    Найлегша дзеркальна камера в світі з екраном із змінним кутом нахилу1, функціями Canon DIGIC 8, можливістю знімати відео у форматі 4K та додатком Creative Assist.
  • Бездзеркальні камери

    EOS RP

    Ця компактна, легка та інтуїтивно-зрозуміла повнокадрова бездзеркальна камера була спеціально розроблена для фотографування під час подорожей та повсякденної зйомки.
  • Макрооб’єктив із постійною фокусною відстанню

    EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

    Погляньте на свій об’єкт зблизька...
  • Об’єктиви для цифрових дзеркальних камер

    EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM

    Доступний стандартний зум-об’єктив із кроковим приводом і стабілізатором зображення для нових користувачів камер серії EOS.
  • Об’єктиви для цифрових дзеркальних камер

    EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

    Макрооб’єктив USM із великою діафрагмою f/2.8 для зйомки деталей, невидимих людському оку.
  • Об’єктиви RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Макрооб’єктив із фокусом 35 мм і швидкою діафрагмою f/1,8 для створення ширококутних знімків, фотографування на коротких відстанях і гібридної стабілізації зображення.

Схожі статті