ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

Керування експозицією

Опануйте науку налаштування діафрагми, витримки та чутливості ISO для отримання ідеальної експозиції та творчих ефектів.

Щоб зрозуміти принцип роботи експозиції, уявіть, що камера є інструментом для збирання світла. Експозиція — це кількість світла, яке ми пропускаємо. Якщо ми пропустимо занадто мало світла, то знімок буде темним або недоекспонованим. Якщо занадто багато, знімок буде надто яскравим або переекспонованим.

Навколишнє світло відбивається від об’єктів і поверхонь у сцені, а об’єктив спрямовує його через камеру на сенсор — так виходить знімок. В автоматичному або сюжетному режимі камери Canon дуже добре визначають оптимальну кількість світла для збалансованої експозиції, але для більшої свободи творчого процесу можна контролювати процес самостійно.

Діафрагма

Собака стоїть серед опалого листя в зеленому лісі. Знято з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з діафрагмою f/20 для більшої глибини різкості, тому і собака, і фон у фокусі.

Ці два знімки зроблено з однаковою експозицією, але з різною діафрагмою. Використання меншого значення діафрагми на цьому знімку створює більшу глибину різкості та чіткіший задній план. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/60 с, діафрагмою f/20 та ISO 20 000.

Собака стоїть серед опалого листя в зеленому лісі. Знято з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з діафрагмою f/1.8. Завдяки малій глибині різкості собака знаходиться у фокусі, а фон розмитий.

У разі збільшення діафрагми глибина різкості зменшується, тому у фокусі залишається набагато менша частина знімка, а об’єкт виділяється на фоні та передньому плані. Саме в цьому випадку вам стане в нагоді об’єктив із широкою максимальною діафрагмою, як от Canon RF 50mm F1.8 STM. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/80 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 160.

Існує три фактори, які дозволяють нам керувати експозицією, відомі як трикутник експозиції. По-перше, це діафрагма, яка представляє собою розмір отвору в об’єктиві, що пропускає світло, і вимірюється за допомогою числа f.

Діафрагму кожного об’єктива можна змінювати в певному діапазоні. Що більша діафрагма, то менше діафрагмове число. Наприклад, якщо воно дорівнює f/2,8, через діафрагму проходить більше світла, що забезпечує меншу глибину різко зображуваного простору (збільшується розмиття за межами точки фокусування). Якщо діафрагма мала, діафрагмове число буде великим. Наприклад, якщо воно дорівнює f/16, діафрагма пропускає менше світла, що збільшує область фокусування, яка в такому випадку охоплює не лише передній, а й задній план.

Витримка

Собака йде по усипаній листям доріжці. Собака розмитий і не у фокусі, тому що він рухався, коли затвор камери Canon EOS R6 був відкритий.

Коротка витримка необхідна для того, щоб зняти момент руху. Якщо об’єкт рухається швидше за витримку, він виглядатиме розмитим, як показано на зображенні. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/100 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 125.

Собака стрибає в листях у лісі. Незважаючи на те, що він рухається, коротка витримка на Canon EOS R6 дозволяє утримувати об’єкт чітко у фокусі.

Витримка 1/1600 с «заморожує» рух собаки. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/1600 с, діафрагмою f/1,8 та ISO 1250.

Другий фактор у нашому трикутнику експозиції — це витримка, тобто час, протягом якого світло потрапляє на сенсор. Подібно до води, що тече через кран, що довше ми тримаємо затвор відкритим, то більше світла проходить через нього.

Коротка витримка затвора (сенсор відкритий на короткий проміжок часу) підійде для зйомки динамічних подій, а довга витримка затвора (сенсор відкритий на довгий час) можна використовувати для створення творчих ефектів розмиття руху, як-от світлові смуги або малювання світлом.

ISO та шум

Камера Canon EOS R6 на штативі на трав’янистому схилі пагорба, у видошукачі видно поля внизу.

Під час зйомки пейзажів у вечірніх сутінках ISO 100 забезпечить оптимальну якість зображення, а вузька діафрагма — чіткість переднього та заднього планів. Але проблема часто викликає через довгу витримку, коли може знадобитися використання штатива або камери з вбудованою системою стабілізації зображення (IBIS).

Третій фактор у трикутнику експозиції — це ISO. Воно дозволяє нам регулювати чутливість сенсора до світла. За низьких значень ISO, як-от ISO 100, виходять якісніші фотографії. Високі значення ISO роблять сенсор чутливішим, тому для правильної експозиції потрібно менше світла. Але, з іншого боку, це призводить до збільшення шуму, а за дуже високих значень ISO якість зображення починає погіршуватися.

Зазвичай, краще за все використовувати мінімально можливе значення ISO, але сучасні камери Canon мають вищу чутливість ISO, тому ви можете знімати зі значенням ISO 1600 і вище та при цьому отримувати чудові деталізовані знімки, зроблені за умов слабкого освітлення.

Трикутник експозиції

Три ключові фактори експозиції — діафрагма, витримка та ISO — працюють разом, тому в разі зміни одного фактора потрібно врівноважити його іншим, якщо ви хочете зберегти ту саму експозицію або дозволити камері компенсувати її. Тому корисно уявити ці фактори як три сторони трикутника. Відрегулюйте одну зі сторін, і вам доведеться підлаштувати одну або обидві інші сторони, якщо ви не намагаєтеся спеціально збільшити або зменшити рівень експозиції.

Наприклад, якщо зменшити витримку для «заморожування» швидкої дії, можна отримати зображення з недостатньою експозицією. З метою компенсації потрібно збільшити діафрагму або ISO. Аналогічно, якщо ви зменшуєте діафрагму, щоб збільшити область фокусування на передньому та задньому плані, потрібно зменшити витримку або ISO. Почніть сприймати експозицію в такому вигляді, і незабаром ви зрозумієте, що існує безліч комбінацій налаштувань, які дозволять отримати фотографію з однаковою експозицією, і ви матимете свободу вибору правильної комбінації для вашого об’єкта чи сцени.

Режими експозиції

Рука тримає камеру Canon перед лісовою стежкою, на екрані камери видно доріжку попереду.

Популярним прийомом зйомки є використання ручного (M) режиму разом з автоматичним вибором ISO. Таким чином, ви можете встановити витримку та діафрагму, а камера самостійно налаштує ISO відповідно до сцени.

Лісова стежка з деревами, що схиляються з кожного боку, і трьома фігурами людей під променями сонця вдалині, знята на камеру Canon EOS R6.

Завдяки тонкому балансу тіней і відблисків зйомка цього атмосферного тунелю з дерев є складним завданням для камери в умовах слабкого освітлення, але, на щастя, EOS R6 здатна робити високоякісні знімки навіть за високих значень ISO. Зйомка в ручному режимі з автоматичним вибором ISO забезпечує, що витримка буде досить короткою, щоб можна було знімати з рук, у той час як ISO адаптується до слабкого освітлення сцени. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 105 мм, витримкою 1/80 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 1600.

Камера Canon полегшує це завдання, пропонуючи кілька режимів експозиції, які дозволяють зміщувати трикутник експозиції в той чи інший бік. У режимі P (програма) ви керуєте ISO, а камера обирає витримку та діафрагму. У режимі пріоритету витримки (Tv) можна змінювати витримку, дозволяючи камері стежити за загальною експозицією. Аналогічно, у режимі пріоритету діафрагми (Av) ви визначаєте число f, а камера встановлює правильну витримку. Можна обрати автоматичний вибір ISO або встановити ISO самостійно. У ручному (M) режимі можна встановити будь-яку комбінацію діафрагми, витримки та ISO.

Камери лінійки EOS R також мають режим налаштовного пріоритету (Fv), який дозволяє перемикатися між керуванням діафрагмою, витримкою, компенсацією експозиції та ISO в тому самому режимі. Коли ви змінюєте один параметр, інші автоматично підлаштовуються для забезпечення правильної експозиції, що значно прискорює та спрощує керування експозицією.

Змінюючи експозицію таким чином, можна досягти цікавого творчого ефекту. Затемнення знімка робить кольори глибшими й надає йому більш атмосферного вигляду, особливо під час зйомки пейзажів. Якщо збільшити експозицію, затінені ділянки стануть яскравішими, а знімок виглядатиме сучаснішим.

Використовуючи брекетинг експозиції, можна зняти сюжет із кількома значеннями експозиції, щоб потім вибрати найкращий знімок. Виберіть значення в діапазоні 1–3 ступеня на шкалі експозиції та ввімкніть автоматичний режим коригування настройок.

Тривалі експозиції

Камера Canon EOS R6 на штативі навпроти феєрверку, що вибухає над морем.

Двосекундна витримка розмиває рух хвиль і дозволяє камері закарбувати кілька вибухів феєрверків в одному кадрі (див. основний знімок).

Коли світла недостатньо, може знадобитися тримати затвор відкритим довше. Іноді це є необхідністю, а іноді — творчим рішенням, що дозволяє розмити рух у кадрі, наприклад розмити рух води чи хмар. Камера має залишатися повністю нерухомою, тому для запобігання тремтіння камери слід використовувати штатив або стійку поверхню. Навіть натискання кнопки спуску затвора може викликати вібрації, тому краще за все використовувати дистанційний спуск затвора за допомогою бездротового пульта дистанційного керування Canon BR-E1 або програми Canon Camera Connect на вашому телефоні, щоб активувати дистанційне спрацювання затвора. Програма також дозволяє знімати з експозицією в режимі ручної витримки, що дозволяє тримати затвор відкритим протягом кількох хвилин або більше й що ідеально підходить для зйомки феєрверків або зірок вночі.

Якщо ви фотографуєте з тривалою експозицією протягом дня, може бути складно вибрати таку витримку затвора, щоб захопити в кадрі достатньо руху. В ідеалі витримка має бути не меншою за кілька секунд, тож не забудьте встановити низьке значення ISO та малу діафрагму. Також буває зручно знімати за хмарної погоди, у тіні або ж наприкінці дня, коли світла стає менше. Крім того, можна придбати фільтр, що встановлюється на об’єктив та блокує частину світлових променів. Краще за все для цього підходить нейтральний (ND) світлофільтр.

Виведення експозиції на новий рівень

Відкинутий екран камери Canon EOS R6, на якому видно об’єднання кількох експозицій.

Функція багаторазової експозиції камери Canon EOS R6 дозволяє під час зйомки в режимі реального часу бачити ефект, що дає можливість скомпонувати кілька експозицій в ідеальному порядку.

Невеликий гай, крізь гілки якого пробивається сонячне світло, вирізаний внизу знімка у формі вершини каменю, знімок зроблено за допомогою подвійної експозиції на Canon EOS R6.

Подвійна експозиція камери відкриває необмежені можливості для творчості. Для цього знімка ми встановили параметр Additive (Доповнення) для режиму багаторазової експозиції і зробили кадр сарсенового каменю, що стоїть на фоні яскравого неба, а потім перевернули камеру догори ногами й зробили знімок гаю. Зйомка такої чіткої форми на яскравому фоні дозволяє отримати результат, коли другий кадр буде обмежений формою першого. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/50 с, діафрагмою f/8 та ISO 100.

Як тільки ви опануєте роботу з експозицією, творчі можливості стануть безмежними. Більшість бездзеркальних та цифрових дзеркальних фотокамер Canon оснащені режимом багаторазової експозиції, що дозволяє накладати кілька кадрів один на один. Ця функція, натхненна технікою багаторазової експозиції часів кіноплівки, коли один і той самий кадр експонувався двічі або більше, дозволяє створювати різні приголомшливі ефекти.

З трьох варіантів накладання режим Additive (Доповнення) найбільше нагадує техніку зйомки на плівку, оскільки він поєднує значення яскравості таким чином, що білі ділянки залишаються білими. Під час зйомки в цьому режимі шукайте сміливі форми, сильний контраст і вражаючі силуети.

Під час наступної зйомки спробуйте поекспериментувати з трикутником експозиції і подивіться, як це впливатиме на фотографії.

Автор: Джеймс Патерсон (James Paterson)

Подібна продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R6

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • Стандартний об’єктив

    RF 50mm F1.8 STM

    Компактний, тихий і легкий 50-міліметровий RF-об’єктив із фіксованою фокусною відстанню з широкою діафрагмою f/1,8 ідеально підходить для втілення вашого творчого бачення.
  • Об’єктиви RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ідеальний об’єктив для щоденної зйомки для власників повнокадрових бездзеркальних камер. Надзвичайно зручна у користуванні, камера RF 24-105mm F4-7.1 IS STM надзвичайно легка та компактна, здатна вивести вашу зйомку на новий рівень.

Схожі статті