Пейзажі відкритих просторів можуть бути надзвичайно красивими. Однак на знятому кадрі часто втрачаються деталі, які бачить око. На це є дві основні причини. По-перше,очі мають горизонтальний кут огляду близько 210°. Для порівняння кут огляду стандартного варіооб’єктива може збільшуватися лише до 75° або менше. По-друге, очі дозволяють природнім шляхом отримувати тривимірне зображення будь-якого пейзажу, у той час як фотографія є двовимірним зображенням.
Хороша новина полягає в тому, що в разі правильного вибору об’єктива та правильного методу фотозйомки ви можете легко компенсувати ці недоліки. Більш того, Canon пропонує низку бюджетних об’єктивів із фіксованою та змінною фокусною відстанню, які забезпечують неймовірну продуктивність зйомки і якість зображення. Давайте розглянемо це питання докладніше, починаючи з того, як камера впливає на вибір об’єктива.
ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ
Найкращі об’єктиви початкового рівня для пейзажної фотографії
APS-C і повнокадрові камери для пейзажної зйомки
Камера, яку ви використовуєте для зйомки пейзажів, впливає на вибір об’єктива, тому перш за все розглянемо різницю між повнокадровими камерами та камерами формату APS-C для пейзажної зйомки. За будь-якої кількості мегапікселів повнокадрові камери мають більше фотоелементів, які прирівнюються до окремих пікселів. У разі використання повнокадрових камер, як-от Canon EOS R6 Mark II, ви можете розраховувати на більший динамічний діапазон, що дозволить зберегти всі деталі в найсвітліших і найтемніших ділянках кадру. Ще однією перевагою є зниження рівня шуму зображення та збереження дрібних деталей, якщо вам необхідно збільшити значення ISO за умов слабкого освітлення.
У свою чергу, камери APS-C, як-от Canon EOS R10 та EOS R7, мають коефіцієнт обрізання 1,6, що за будь-якої ефективної фокусної відстані порівняно з фактичною дає більшу глибину різкості. Це може бути корисним для збереження однакової чіткості переднього та заднього фону на пейзажних знімках. Для збільшення глибини різкості під час зйомки на будь-яку камеру варто сфокусуватись на точці, розташованій на відстані приблизно в третину пейзажу, яку охоплює кадр зображення. У програмі Canon Photo Companion є калькулятор глибини різкості й гіперфокальної відстані, який допоможе вам забезпечити різкість більшої частини кадру.
Який об’єктив найкраще підходить для зйомки пейзажів?
Для класичних пейзажних знімків широких краєвидів, неосяжного, виразного неба й відбиття в озері вам знадобиться ширококутний об’єктив, який дозволяє захопити в кадр більше об’єктів, завдяки чому знімки стають цікавішими та виразнішими.
Ширококутні об’єктиви — не єдиний варіант для зйомки пейзажів. Іноді варто діяти вибірково й будувати композицію навколо відносно невеликої області. Стандартного об’єктива, як-от Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, буде достатньо в цій ситуації, у разі зйомки на повнокадрову камеру, як-от Canon EOS R6 Mark II. Те саме стосується і використання Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM на камері формату APS-C, як-от Canon EOS R7. На короткому кінці його універсального діапазону масштабування можна охопити досить велику частину пейзажу.
Під час зйомки пейзажів буває важко обрати між об’єктивом зі змінною чи об’єктивом із фіксованою фокусною відстанню. Обидва об’єктиви мають багато переваг. Під час зйомки пейзажів вам може перегородити шлях будь-що — від стін, парканів і огорож до країв обривів, річок і озер, а складний рельєф може не давати пройти далі. Можливість компенсувати недоліки ракурсу зйомки простим рухом кільця трансфокатора може виявитися безцінною.
Однак, як і більшість інших речей, вибір між об’єктивом зі змінною чи об’єктивом із фіксованою фокусною відстанню не є суб’єктивним предметом суперечки. Багато професійних пейзажних фотографів віддають перевагу об’єктивам із фіксованою фокусною відстанню. Фіксована фокусна відстань дійсно допомагає зосередитися на композиції, визначаючи ракурс, щоб досягти ідеального розташування елементів переднього, середнього й заднього планів. Якщо частіше змінювати ракурс, можна відкрити для себе нові краєвиди та різні способи їхньої зйомки.
Розмір і вага мають велике значення у виборі об’єктива для пейзажної зйомки. Легкий об’єктив забезпечує хороші результати. Усі компактні надширококутні об’єктиви, представлені в цьому посібнику, є надзвичайно компактними й легкими. Ви можете вирушити на одноденну пейзажну зйомку з камерою та одним або двома об’єктивами в невеликій сумці й не відчувати обтяження.
Ще один момент, який допомагає подорожувати без обтяження, — це відсутність штативу, який зазвичай вважається необхідним під час зйомки пейзажів. Більшість наших об’єктивів оснащені високоефективним оптичним стабілізатором зображення, ефективність якого збільшується за використання камер, обладнаних системою IBIS, як-от Canon EOS R6 Mark II та EOS R7. Ви побачите, що можете знімати з рук навіть під час «блакитної години» у сутінках і отримувати стабільно чіткі знімки.
Найкращий об’єктив для початківців для зйомки пейзажів — Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Універсальний об'єктив, такий як Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM дозволить вам побачити всю картину — від епічних пейзажів до найдрібніших деталей та всього іншого. Він дозволяє робити широкоформатні знімки в положенні найкоротшої фокусної відстані. За стандартної фокусної відстані близько 35–50 мм ви отримаєте природну перспективу, яка створює відчуття простору, відстані й взаємозв’язку між переднім і заднім планами. Телеоб’єктив із більшою фокусною відстанню створює ефект стиснення перспективи, що робить області переднього й заднього планів ближчими один до одного. Цей ефект, протилежний тому, що ви отримуєте в разі використання ширококутного об’єктива, і він може стати цікавою альтернативою у творчій пейзажній фотографії.
Найкращі ширококутні об’єктиви початкового рівня для зйомки пейзажів: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM
Використання надширококутного об’єктива Canon RF 16mm F2.8 STM дозволяє по-новому поглянути на пейзажі, оскільки зйомка із фокусною відстанню 16 мм збільшує кут огляду з 84° до більше, ніж 108°, що на практиці є величезною різницею.
Широкий кут огляду творить дива під час зйомки пейзажів, а вбудовані засоби корекції зображень дозволяють робити знімки без спотворень. Він також має корисну ефективну фокусну відстань 25,6 мм за використання з камерою Canon EOS R10 формату APS-C, але Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM забезпечує ще більш ефективний діапазон масштабування 16-29 мм для повнокадрових камер. Це також один з найкращих об’єктивів Canon для відеоблогів, який дозволяє розмовляти на камеру, знімаючи при цьому широкий задній план, щоб захопити в кадр пейзаж, він ідеально підходить для зйомки відеоблогів про пейзажі і подорожі.
Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM із механізмом втягування — це компактний і легкий надширококутний варіооб’єктив вагою лише 150 г. Для фотографів-пейзажистів, що знімають на камери EOS R формату APS-C, він стане ідеальним доповненням до стандартного об’єктива RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, забезпечуючи ширші можливості ширококутного збільшення.
Серед переваг об’єктива Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM — 4-ступенева оптична стабілізація зображення, яка працює з будь-якою камерою Canon EOS R (ви також можете використовувати її на повнокадровій камері в режимі кадрування APS-C). У разі встановлення на такі камери, як Canon EOS R7, що оснащені системою IBIS, ефективність підвищується до шести ступенів, що дозволяє впевнено знімати з рук в умовах дуже слабкого освітлення. Можна також перемкнутись у режим ручного фокусу й знімати великі плани з макрозбільшенням до х0,5. Це ідеальний варіант для виділення найдрібніших деталей, наприклад окремої квітки на фоні просторого пейзажу.
Ширококутні об’єктиви дозволяють знімати великі пейзажі, але вони також посилюють перспективу, коли все, крім близьких ділянок переднього плану, немов швидко віддаляється назад. Щоб надати ширококутним пейзажним знімкам тривимірного ефекту, зазвичай рекомендується вибрати на передньому плані цікаві об’єкти, які допоможуть спрямувати погляд глядача до кадру. Вузька діафрагма від f/11 до f/16 дозволяє збільшити глибину різкості, гарантуючи чіткість зображення — від близьких об’єктів на передньому плані до віддаленого горизонту.
Найбільш універсальний ширококутний варіооб’єктив для зйомки пейзажів: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Ширококутний варіооб’єктив, як-от Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, не може зрівнятися за універсальністю з повнокадровою бездзеркальною камерою. На відміну від багатьох ширококутних об’єктивів, цей об’єктив компактний і легкий, він важить лише 390 г і забезпечує ідеальний діапазон фокусних відстаней для пейзажної зйомки. Окрім надзвичайно широкого кута огляду, він має можливість макрозйомки з коефіцієнтом збільшення 0,52 для зйомки крупним планом і 5,5-ступеневий стабілізатор зображення, що забезпечує чітку зйомку з рук навіть за слабкого освітлення.
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM також ідеально підходить для дзеркальних фотокамер APS-C, а якщо ви починаєте працювати з бездзеркальними камерами, ви можете використовувати цей об’єктив на таких камерах, як Canon EOS R10, за допомогою адаптера кріплення Canon EF-EOS R.
Об’єктиви з фіксованою фокусною відстанню для творчої пейзажної зйомки: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM та Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM поєднує в собі корисний кут огляду зі швидкою діафрагмою f/1,8. Це допоможе зберегти коротку витримку навіть за слабкого освітлення, якщо ви хочете зафіксувати рух листя та інших елементів пейзажу, що коливаються від вітру.
Швидка діафрагма також добре поєднується з дуже короткою мінімальною фокусною відстанню об’єктива, забезпечуючи більшу глибину різкості. Це може бути корисно під час зйомки дрібних об’єктів пейзажу та їхнього виділення на розмитому фоні, зберігаючи при цьому насичені кольори природи в загальній сцені.
Якщо вам потрібен помірніший кут огляду з тими ж перевагами, зверніть увагу на Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Забезпечуючи цілком природну перспективу під час зйомки пейзажів, він особливо ефективний під час зйомки з рук дуже крупним планом, оскільки ви можете скористатися перевагами 0,5-кратного збільшення об’єктива. Швидка діафрагма f/1,8 також забезпечує більшу глибину різкості під час зйомки крупним планом, що дозволяє красиво розмити фон.
Вражаюча краса та драматизм дивовижного пейзажу надають велику кількість можливостей будь-якому фотографу. Правильно підібрані камера й об’єктиви Canon дозволять вам закарбувати його у всій красі.
Автор: Метью Річардс (Matthew Richards)