ТЕХНІКИ ОСВІТЛЕННЯ

8 порад, як максимально вигідно використовувати наявне освітлення

Світло — це найважливіший елемент кожної фотографії. Дізнайтеся, як знайти найвигідніше світло, природне або штучне, і які налаштування потрібні, щоб його використати.
Камера Canon EOS R6 робить знімок дитини, що тримає в руці повітряні кулі, на фоні сонця.

Коли умови освітлення гармонійно поєднуються зі сценою чи об’єктом перед вами, результати можуть бути вражаючими. Вміння розпізнавати найкраще доступне джерело світла, природне чи штучне, може принести величезну користь. Найголовніше, що вам не потрібен дорогий комплект освітлювального обладнання, щоб максимально ефективно використати наявне освітлення. Все, що вам потрібно — це вміння бачити гарне освітлення. Щойно ви почнете шукати, ви побачите, що воно всюди.

Ось вісім порад, як освоїти зйомку за наявного освітлення.

1. Правильно виберіть час зйомки

Човен пливе опівдні річкою Дору в місті Порту, Португалія. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Опівдні в ясний день сонячне світло падає зверху вниз, має холодний колір і створює різкі тіні на набережній міста Порту. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 44 мм, витримкою 1/125 с, діафрагмою f/10 та ISO 100.

Сонце сідає над річкою Дору в місті Порту, Португалія. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Ближче до сутінків сонячне світло, що падає під низьким кутом стає теплішим, м’якшим та більш атмосферним. Світло підкреслює деталі, прикрашаючи навколишнє оточення привабливою грою відблисків та тіней. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/100 с, діафрагмою f/10 та ISO 640.

Земля постійно обертається, тому кут та якість природного світла постійно змінюються. Опівдні, коли сонце яскраве та небо ясне, світло буде спрямоване зверху вниз і буде створювати різкі контури, утворюючи сильний контраст на знімку. Фотографи зазвичай не люблять таке світло, але з ним можна працювати, якщо мета — зробити сонячне світло частиною сцени.

Коли сонце опускається нижче на горизонті, світлу доводиться долати велику частину земної атмосфери. Коротші довжини хвиль колірного спектру, наприклад, синій та фіолетовий, розсіюються частинками в атмосфері, тому кольори стають м’якішими та теплішими. Саме тому вечірнє світло і заходи сонця мають яскраві червоно-жовті відтінки, а час одразу після сходу і перед заходом сонця називається «золотою годиною».

2. Ефективно знімайте за будь-якої погоди

Голі дерева оповиті блакитним туманом. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Хмари та туман пом’якшують та розсіюють природне світло, створюючи атмосферний результат. Знято на камеру Canon EOS RP з об’єктивом RF 35mm F1.8 MACRO IS STM з витримкою 1/160 с, діафрагмою f/7,1 та ISO 250.

Чоловік стоїть у лісі у зимовий день, на штативі встановлена ​камера Canon.

Серпанкове світло зимового ранку ідеально підходить для створення атмосферних знімків сільських краєвидів.

Погодні умови сильно впливають на якість природного освітлення. У похмурий день хмари розсіюють сонячне світло, і тіні стають менш різкими. Туман та дощ також можуть ще більше пом’якшити світло та зробити його більш холодним.

Пора року також має значення. Усе залежить від того, в якій частині світу ви знаходитесь, але зазвичай взимку через нахил Землі сонце знаходиться далі, що робить кут падіння світла гострішим. Тому, незважаючи на те, що дні коротші, ми маємо більше спрямованого освітлення. З іншого боку, влітку сонце досягає найвищої точки в небі, тому близько полудня воно світить зверху вниз і менш сприятливе для фотографування.

«Взимку при зйомці снігу або хмарного неба вибрати налаштування може бути складніше, — пояснює посланець Canon Себастьєн Дево (Sébastien Devaud). — Краще трохи збільшити експозицію порівняно з автоматичними налаштуваннями, щоб сніг чи небо виглядали білішими, а не сірими. Чорно-біла зйомка — чудовий спосіб підкреслити драматизм цієї пори року, а туман, серпанок, низькі хмари або вода також можуть надати зимовим знімкам особливої атмосфери».

3. Використовуйте наявне світло для зйомки портретів

Портрет людини з кучерявим світлим волоссям, що дивиться прямо в камеру з освітленням збоку, знятий на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM.

Розміщення об’єкта зйомки поруч із великим вікном або світловою проймою — ідеальний спосіб використати наявне світло. Еркер ліворуч від камери створює привабливий потік м’якого природного світла. Ви можете поекспериментувати із занавісками або сіткою, щоб розсіяти світло для досягнення бажаного ефекту. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/200 с, діафрагмою f/2,8 та ISO 500.

Балерина балансує на одній нозі з витягнутими руками, перед нею через віконниці струмиться сонячне світло. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.2L USM.

Яскраве сонячне світло, що проникає крізь віконниці надає більшого драматичного ефекту, формуючи найважливіший елемент знімка. Знято на EOS R6 від Canon з об’єктивом RF 50mm F1.2L USM з витримкою 1/1500 с, діафрагмою f/2 та ISO 200. © Хав’єр Кортес (Javier Cortés) — посланець Canon

У більшості приміщень, найімовірніше, є місця, куди потрапляє приємне природне освітлення, яке можна використати для зйомки. Через вікно потрапляє м’яке світло, схоже на студійний софтбокс. Тому, якщо ви знімаєте людей у​приміщенні, попросіть їх підійти ближче до вікна та вимкніть штучне освітлення.

Ви також можете використовувати відбивач, щоб спрямувати світло з вулиці на об’єкт зйомки. Відбивачем може бути щось просте, як-от великий аркуш білого паперу або фольги. Відбивач створює м’яке й природне освітлення, яке можна направляти під бажаним кутом майже саме так, як і зі спалахом.

Дитина в полі спирається рукою на дерев’яний стовп. Пряме сонячне світло відкидає різкі тіні на його обличчя. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM.

Під час зйомки портерів у сонячні дня вам може стати у нагоді простий відбивач. На цьому знімку прямі сонячні промені утворюють різкі тіні. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/250 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 100.

Дитина в полі спирається рукою на дерев’яний стовп. Для пом’якшення світла використано відбивач. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM.

На цьому знімку відбивач використовується для спрямовування світла на затінені ділянки та зменшення контрасту. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/250 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 100.

Якість світла має велике значення під час зйомки портретів на вулиці. Яскраве сонячне світло може бути не дуже приємним, оскільки воно створює різкі тіні і змушує людину мружитися. Похмурі дні ідеальні для знімання, оскільки м’яке світло зменшує тіні.

Якщо світить сонце і немає можливості дочекатися хмар, можна спробувати зняти портрет в тіні дерева або будівлі, оскільки світло буде м’якшим і приємнішим. Також можна спробувати керувати світлом за допомогою відбивача, затінюючи об’єкт зйомки, спрямовуючи світло на затінені ділянки або використовуючи панель розсіювання. Ідеальним варіантом є ефективний та доступний відбивач «5-в-1». При виборі кольору відбивача враховуйте відтінок шкіри моделі.

Дитина в полі спирається рукою на дерев’яний стовп. Щоб затінити її обличчя було використано відбивач. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM.

На цьому знімку було використано відбивач, щоб затінити обличчя для отримання м’якішого освітлення. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/250 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 640.

Дитина в полі спирається рукою на дерев’яний стовп. Для пом’якшення світла використано панель розсіювання. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM.

Для порівняння, панель розсіювання відбивача «5-в-1» пом’якшує сонячне світло, завдяки чому портрет виходить більш збалансованим. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 50mm F1.8 STM з витримкою 1/250 с, діафрагмою f/5,6 та ISO 100.

4. Використовуйте слабке освітлення на власну користь

Самотнє дерево на схилі пагорба на фоні блакитного неба в сутінках. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Вбудована стабілізація зображення (IBIS) у камерах системи EOS R, таких як EOS R6, дозволяє знімати з рук в умовах слабкого освітлення з витримкою лише у кілька секунд. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 27 мм, витримкою 2 с, діафрагмою f/11 та ISO 100.

Коли сонце сідає за горизонт, природне світло набуває холодних блакитних кольорів сутінків. Це підходящий час, щоб вийти на вулицю з камерою. Але оскільки рівень освітлення низький, вам потрібна камера з хорошими можливостями зйомки за умов слабкого освітлення. Камери з великими сенсорами здатні зібрати більшу кількість природного світла, особливо якщо вони використовуються у поєднанні з об’єктивом з широкою максимальною діафрагмою.

У сутінках може знадобитися зменшити витримку, щоб на сенсор камери потрапило більше світла. Бездзеркальні камери EOS R System від Canon оснащені революційною системою стабілізації зображення (IBIS), тому ви можете знімати з рук з експозицією 1 секунду і більше, не переймаючись, що тремтіння камери зіпсує знімок.

5. Виберіть найкращі налаштування відповідно до умов

Знімок крупним планом об’єктива Canon 50mm, встановленого на Canon EOS R6.

Об’єктиви з ширшою або «швидкою» діафрагмою, такі як Canon RF 50mm F1.8 STM або RF 24mm F1.8 MACRO IS STM ідеально підходять для зйомки в умовах слабкого освітлення.

Сенсорний екран камери Canon EOS R6 з параметрами ручного режиму.

Спробуйте ручний режим (M) з автоматичним вибором ISO для зйомки в умовах природного освітлення, щоб мати можливість контролювати як витримку, так і діафрагму.

Якщо ви вмієте встановлювати значення діафрагми та витримки, то одним із найкращих режимів експозиції для зйомки за умов природного освітлення є ручний режим (M) з автоматичним вибором ISO. У цьому випадку камера сама підбере оптимальне значення ISO відповідно до умов освітлення. Оптимальними налаштуваннями експозиції при денному світлі є витримка 1/200 с, діафрагма f/8 та автоматичний вибір ISO. Увечері, коли рівень освітлення низький, відкрийте діафрагму до f/2.8 або будь-якого іншого значення, щоб знизити значення ISO для отримання чіткіших знімків з меншою кількістю шумів. Саме в цьому випадку вам стане у нагоді об’єктив із швидкою максимальною діафрагмою, як от Canon RF 50mm F1.8 STM.

Низький рівень освітлення часто означає зйомку за високих значень ISO, що може призвести до збільшення шуму на знімку. Автофокусування також може бути складно налаштувати. Але при використанні камери з хорошими можливостями зйомки за умов слабкого освітлення, наприклад Canon EOS R6 або EOS R7, можна отримати чіткі знімки за високих значень ISO, наприклад, 3200 або більше. Крім того, краща в своєму класі система автофокусування працює практично в повній темряві.

6. Підберіть баланс білого відповідно до температури

На сенсорному екрані задньої панелі камери Canon видно рожеві квіти, вибраний режим Cloudy (Хмарно).

Підберіть налаштування балансу білого відповідно до умов зйомки, щоб точно передати кольори.

Крім якості природного освітлення, варто також подумати про колір. Він може змінюватись протягом дня. Вранці він доволі теплий. Опівдні він стає холоднішим, а ввечері знову стає теплим. Ми вимірюємо температуру у градусах Кельвіна, цей показник може змінюватися від 2000 К на світанку до 7000 К при денному світлі.

Кольори також можуть ставати холоднішими, якщо ви знаходитесь в тіні або під хмарами. Тому встановіть баланс білого відповідно до умов зйомки, використовуючи один із попередньо встановлених режимів. Якщо ви сумніваєтеся, знімайте у форматі RAW, оскільки після цього ви зможете вибрати будь-який баланс білого під час редагування знімків у програмі для оброблення та редагування фотографій RAW, наприклад, у безкоштовній програмі Canon Digital Photo Professional.

7. Знімайте з тривалою експозицією з настанням темряви

Високе самотнє дерево стоїть в сутінках, а за ним простягається блакитне небо. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Тривала експозиція розмиває хмари, що повільно рухаються по небу. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 29 мм, витримкою 137 с, діафрагмою f/22 та ISO 100.

Камера Canon наведена на самотнє дерево, поруч лежить смартфон, на якому відкрита програма Canon Camera Connect.

Ви можете використовувати Canon Camera Connect для запуску та зупинення експозиції в режимі ручної витримки (B) за допомогою телефону — це дуже просто.

Встановивши камеру на стійку поверхню або штатив, ви зможете знімати в сутінках або навіть при місячному сяйві, оскільки у вас буде можливість знімати з дуже низькою витримкою у кілька секунд і більше. Якщо ви зв’яжете камеру з програмою Canon Camera Connect, ви зможете спускати затвор, запускати й зупиняти експозиції в режимі ручної витримки (B) та знімати дистанційно з телефона. Це зручно, якщо камера знаходиться в такому положенні, в якому вам важко бачити РК-екран або під час зйомки, коли навіть найменший рух камери може викликати розмиття або зіпсувати ефект.

8. Не забувайте про об’єкт зйомки та умови

Дитина сидить на паркані і тримає зв’язку повітряних куль на фоні сонця, що сідає. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Використовуйте від’ємну величину корекції експозиції для заниженої експозиції переднього плану, щоб отримати чіткі силуети на фоні заходу сонця. Знято на камеру Canon EOS R6 з об’єктивом Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM із фокусною відстанню 24 мм, витримкою 1/250 с, діафрагмою f/16 та ISO 100.

Знімок моделі у комірі з рюшами, що позує перед розмитими вуличними ліхтарями, знятий в умовах слабкого освітлення. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Розмиті вуличні ліхтарі створюють атмосферний фон для цього портрета, знятого за слабкого освітлення. Знято на камеру Canon EOS R з об’єктивом Canon RF 85mm F1.2L USM з витримкою 1/160 с, діафрагмою f/1,2 та ISO 800.

Різні властивості природного світла підходять для певних об’єктів зйомки. Наприклад, тонкий промінь світла з вікна може бути ідеальним для меланхолійних, стриманих портретів. Пряме сонячне світло, навпаки, чудово підходить для підкреслення яскравих кольорів та текстур, таких як хутро або пір’я, під час зйомки дикої природи. Довгі тіні чудово підходять для зйомки архітектури та вуличних пейзажів, а підсвічування на заході сонця ідеально підходить для зйомки силуетів на фоні яскравого неба.

Ви також можете максимально ефективно використовувати будь-яке наявне штучне освітлення, наприклад, вуличні ліхтарі, настільні лампи або відблиски багаття.

Умови освітлення бувають різними, тому щоразу, коли ви виходите на вулицю з камерою, запитуйте себе: світло жорстке чи м’яке, яскраве чи слабке, тепле чи холодне, воно світить зверху чи збоку? Освоївши ці принципи використання освітлення, ви можете бути впевнені у якості знімків, незалежно від умов зйомки.



Автор: Джеймс Патерсон (James Paterson)

Пов’язана продукція

  • Бездзеркальні камери

    EOS R6

    Щоб ви не знімали і як би ви це не робили, камера EOS R6 допоможе вам розкрити свій творчий потенціал на повну.
  • Бездзеркальні камери

    EOS R7

    Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього.
  • Бездзеркальні камери

    EOS RP

    Ця компактна, легка та інтуїтивно-зрозуміла повнокадрова бездзеркальна камера була спеціально розроблена для фотографування під час подорожей та повсякденної зйомки.
  • Об’єктиви RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ідеальний об’єктив для щоденної зйомки для власників повнокадрових бездзеркальних камер. Надзвичайно зручна у користуванні, камера RF 24-105mm F4-7.1 IS STM надзвичайно легка та компактна, здатна вивести вашу зйомку на новий рівень.
  • Об’єктиви RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Макрооб’єктив із фокусом 35 мм і швидкою діафрагмою f/1,8 для створення ширококутних знімків, фотографування на коротких відстанях і гібридної стабілізації зображення.
  • Стандартний об’єктив

    RF 50mm F1.8 STM

    Компактний, тихий і легкий 50-міліметровий RF-об’єктив із фіксованою фокусною відстанню з широкою діафрагмою f/1,8 ідеально підходить для втілення вашого творчого бачення.

Схожі статті

  • ТЕХНІКИ ОСВІТЛЕННЯ

    7 порад щодо фотографування за умов недостатнього освітлення

    Дізнайтеся про корисні прийоми створення чітких фотографій за слабкого освітлення й про найкращі комплекти обладнання Canon для зйомки в такому режимі.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Як опанувати основи фотографування

    Бажаєте перейти зі смартфона на камеру? У нашому посібнику з фотографування для початківців є все, що потрібно для того, щоб почати знімати.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Керування експозицією

    Опануйте науку налаштування діафрагми, витримки та чутливості ISO.

  • ОСНОВИ ФОТОГРАФІЇ

    Навіщо і як використовувати спалах

    П’ять способів покращити фотографії за допомогою спалаху.