Прибережне фотографування є дуже популярним різновидом пейзажної фотографії — і для цього існує багато причин. Виразний контраст берега й моря, форми, які створює світло, коли віддзеркалюється від води, різкі зміни погодних умов — усе це робить морські пейзажі неймовірно привабливими.
Італійський фотограф і викладач фотографії Ерік Коломбо (Erik Colombo) обожнює знімати морські пейзажі. Він описує себе як універсального фотографа, який працював у всіх жанрах — від весіль до високої моди й реклами, але його найбільша пристрасть — це пейзажна фотографія та фотографування дикої природи. Він багато подорожував, щоб закарбувати «найбільш дикі та знакові пейзажі нашої прекрасної планети — від гір до океанів, від льодовиків до вулканів». Він також присвячує багато часу тому, щоб поділитися своїми навичками та знаннями на курсах, виїзних майстер-класах і фототурах.
У цій статті ми поспілкувалися з Еріком та отримали від нього поради щодо зйомки морських пейзажів, а також вибору камер і об’єктивів Canon для пляжного й прибережного фотографування.
ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ
Поради для покращення морських фотографій
1. Як робити виразні фотографії морських пейзажів
«Композиція — найважливіше у фотографії, і особливо це стосується морських пейзажів», — каже Ерік. Він радить провести деякий час на місці, перш ніж робити будь-які фотографії. «Дослідження без камери дуже допомагає, — пояснює він. — Тільки витративши 20–30 хвилин на знайомство з локацією, я дістаю камеру з рюкзака».
Відкрите море зачаровує в реальному житті, але фотографія не завжди передає його динаміку. Шукайте місця на узбережжі для створення композицій із класичними елементами, такими як об’єкти зйомки на різній відстані, асиметричне кадрування та головні лінії. «Скелі — ідеальні об’єкти для динамічної композиції, — каже Ерік, — а квіти можуть створити чудовий контраст своїх теплих кольорів із холодними тонами моря».
У морських пейзажах рівний горизонт може як покращити, так і зруйнувати композицію. Багато фотокамер мають електронний рівень, який можна накласти на зображення у видошукачі або на задньому екрані, щоб уникнути нахилу. У моделі EOS R7 з’явилася функція автоматичного вирівнювання, яка використовує вбудований у камеру стабілізатор зображення (IBIS) для вирівнювання будь-якого злегка нахиленого горизонту, забезпечуючи таким чином ідеальні знімки.
Якою б камерою ви не користувалися, Ерік також радить увімкнути функцію сітки для вирівнювання горизонту та зручнішого застосування таких класичних методів композиції, як правило третин або узгодження діагональних елементів зображення.
2. Робіть вертикальні фотографії морських пейзажів
Сьогодні вертикальна зйомка так само важлива, як і горизонтальна — навіть для пейзажів. Створення зображень для різних соціальних мереж є важливою частиною робочого процесу багатьох фотографів, але це також можливість привернути увагу до цікавих деталей, що не такі очевидні на горизонтальних знімках.
«Я люблю вертикальні композиції, — каже Ерік. — Вони цікавіші й не такі хаотичні, як горизонтальні. Для таких знімків вирішальне значення має великий передній план — він зробить фотографію цікавою та унікальною».
3. У який час краще за все фотографувати море?
Один і той самий пейзаж може виглядати дуже по-різному, оскільки інтенсивність, напрямок і колір світла змінюються протягом дня. Поняття ідеального часу не існує, але рано вранці й пізно ввечері в «золоту годину», а також по обидва боки від неї в «синю годину» кольори будуть цікавішими, ніж під суворим полуденним сонцем.
Знімаючи рано вранці чи пізно ввечері, ви можете захопити неймовірні морські пейзажі з людьми, деревами та іншими елементами ландшафту або силуетами штучних споруд. Однак для максимальної деталізації і творчої гнучкості слід застосовувати той самий підхід, що й для інших видів фотографування за умов слабкого освітлення — широку діафрагму (менше значення f), щоб «впустити» якомога більше світла, вищій рівень ISO та камеру, що ефективно працює за умов недостатнього світла, наприклад із лінійки Canon EOS R System.
Але часто проблемою є не недостатнє, а дуже яскраве світло, як-от у відблисках полуденного сонця. Для цього в моделі EOS R50 та інших фотокамерах Canon є такі функції, як інтелектуальний режим вибору сцени й сюжетні режими HDR (широкого динамічного діапазону), які ідеально підходять для зйомки за умов високої контрастності з яскравим світлом, що часто буває на пляжі.
4. Налаштування камери для зйомки морського пейзажу
Якщо уникнути зйомки з яскравим світлом у середині дня неможливо, Ерік радить використовувати нейтральний світлофільтр, щоб зменшити кількість світла, що потрапляє в камеру. Сам він полюбляє потужний 10-ступінчастий фільтр ND1000. «Він відфільтрує кількість світла, що дозволяє знімати з довгою витримкою для розмиття руху в морі», — каже він.
Еріку подобається цей метод, тому що відчуття руху на морському пейзажі може додати інтересу до звичайної в інших аспектах сцени. Дві ключові області уваги — це море й небо, які рухаються відносно повільно. Щоб замість статичної картинки створити відчуття їхнього руху, потрібна невелика витримка та опора для камери (зазвичай це штатив).
Низька світлочутливість ISO та мала діафрагма (велике значення f) дозволяють збільшувати витримку. Щоб уникнути тремтіння камери під час натискання кнопки затвора, можна керувати камерою дистанційно через програму Canon Camera Connect. Спробуйте знімати з довгою витримкою (10 секунд або більше), щоб побачити, як рухомі хмари й вода, що набігає на пляж, розмиваються в плавні та гладкі кольори. Також можна збільшити витримку до максимуму, щоб захопити окремі крапельки хвиль.
5. Глибина різкості на фотографіях морських пейзажів
Ерік часто намагається вивести певну частину сцени в різкий фокус, а решту розмити (для цього потрібна мала глибина різкості). У таких ситуаціях він застосовує ручний фокус і корисну функцію бездзеркальних камер Canon — вибір точки ручного фокусування. Це особливо зручно, коли рівень освітленості низький, а також за умов туману, що ускладнює фокусування.
«Хоча автофокус дуже корисний, — каже він, — за поганих погодних умов на допомогу приходить вибір точки ручного фокусування». У цьому режимі можна впевнено визначати фокус вручну, оскільки на екран або у видошукачі камери яскравим кольоровим накладанням виділено частини кадру у фокусі, і ви можете побачити, як підсвічені ділянки змінюються в міру коригування.
І навпаки, у пейзажній фотографії іноді потрібно, щоб якомога більша частина сцени від переднього до заднього плану була в різкому фокусі. Чудовим методом для цього є гіперфокальне фокусування. Гіперфокальна відстань залежить від об’єктива, діафрагми та поточної фокусної відстані, тому визначити, на чому потрібно сфокусуватися, простіше за все за допомогою калькулятора глибини різкості й гіперфокальної відстані в безкоштовній програмі Canon Photo Companion. Якщо у вас немає часу на розрахунки, скористайтеся грубим емпіричним правилом: фокусуйтеся приблизно на третині шляху до об’єкта зйомки.
6. За якої погоди краще за все знімати морські пейзажі?
Погода може зробити морський пейзаж — чи то гладкі крихітні золоті хмари або шторм із передчуттям темряви — набагато цікавішим. Ви маєте навчитися бачити цікаві погодні умови й знати, як сфотографувати їх у найкращий спосіб. «Я завжди кажу своїм студентам, що немає поганих погодних умов — є лише погані фотографи, — пояснює Ерік. — Краса пейзажної фотографії полягає в непередбачуваності природи.
Під час подорожей по всьому світу я завжди знаходив найкращі погодні умови після зливи».
Зйомка під час несподіваної зливи? Це можливість, а не проблема. «Під час морського шторму, — радить Ерік, — використовуйте варіооб’єктив, щоб сфотографувати хвилі та окремі краплі з короткою витримкою затвора близько 1/1000 секунди або, навпаки, створити щось абстрактне з довгою витримкою, як-от 10 секунд».
7. Найкращі фотокамери й об’єктиви для фотографування морських пейзажів
Щоб мінімізувати вагу свого обладнання, Ерік часто бере лише одну камеру — повнокадрову модель системи EOS R із ширококутним варіооб’єктивом RF.
Для надширококутної зйомки, що чудово підходить для морських пейзажів, вдалою комбінацією є повнокадрова камера, як-от EOS R8, з об’єктивом RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM — невеликий і зручний для подорожей комплект, що дозволяє робити ширококутні фото. Модель EOS R8 також здатна до серійної зйомки зі швидкістю до 40 кадрів на секунду — ідеальний варіант, щоб закарбувати момент, коли хвиля розбивається об скелі.
Доступніша альтернатива — 24,2-мегапіксельна камера EOS R50 у поєднанні з об’єктивом RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM або RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM: ще легший і портативніший, але дуже гнучкий комплект, який ідеально підходить для одного дня на узбережжі.
Ці об’єктиви підтримують широкий і дуже універсальний діапазон фокусних відстаней. Якщо вам потрібен супертелеоб’єктив, зверніть увагу на модель RF 100-400mm F5.6-8 IS USM — чудовий вибір у поєднанні з повнокадровою камерою, а з камерою формату APS-C можливості для зйомки будуть ще більшими.
Якщо у вас уже є об’єктиви EF і ви хочете використовувати їх із камерами системи EOS R, вам підійде перехідник для вставного фільтра EF-EOS R із додатковим бонусом: він не лише дозволяє використовувати об’єктиви EF і EF-S без втрати якості та функціональності, але й додає підтримку вставних фільтрів. Доступні варіанти з нейтральним світлофільтром V-ND або фільтром із круговою поляризацією: обидва є безцінними за умов яскравого світла на морському узбережжі.
Морське узбережжя — не просто місце для відпочинку з друзями та родиною: воно сповнене потенціалу для чудових пейзажних фотографій за будь-якої погоди.
Автори: Астрід Пітман (Astrid Pitman) і Сара Баккланд (Sarah Bakkland)
Пов’язана продукція
-
Бездзеркальні камери
EOS R50
Від чітких фотографій до відео у форматі 4K і прямих трансляцій — створюйте найкращий контент, що викликатиме захоплення, за допомогою цієї бездзеркальної камери EOS R. Усе в одному спеціалізованому пристрої. -
Бездзеркальні камери
EOS R10
Переходьте на новий рівень фото- та відеозйомки з бездзеркальною камерою лінійки EOS R, створеної на основі сенсора APS-C. -
Бездзеркальні камери
EOS R7
Досліджуйте дику природу з камерою, яка поєднує неймовірну швидкість і якість зображення в портативному корпусі формату APS-C, призначеному для майбутнього. -
Бездзеркальні камери
EOS R8
Перейдіть на новий рівень повнокадрової фото- та відеозйомки та втільте в життя свої творчі ідеї. -
Об’єктиви RF-S
Об’єктив RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Наблизьтеся до об’єкта за допомогою цього легкого універсального телеоб’єктива APS-C з підтримкою масштабування і віднайдіть новий вимір зйомки під час подорожей, зйомки спортивних заходів, родинної зйомки та зйомки домашніх тварин. -
Об’єктиви RF-S
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Об’єктив APS-C серії EOS R, кут огляду якого варіюється від широкого кута до кута огляду, як у телеоб’єктивів, ідеально підходить для зйомки подорожей, дикої природи, спорту та сцен із життя. -
Надширококутний об’єктив зі змінною фокусною відстанню
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Компактний та легкий об’єктив RF 15-30mm ідеально підходить для зйомки під час подорожей, у тому числі зйомки міських пейзажів, ландшафту, архітектурних споруд та зйомки влогу на ходу. -
Телеоб’єктив зі змінною фокусною відстанню
RF 70-200mm F4L IS USM
Телеоб’єктив RF 70-200mm F4L IS USM — компактний і легкий телеоб’єктив зі змінною фокусною відстанню серії L, що ідеально підходить для знімання під час подорожування, знімання спортивних подій та дикої природи, а також портретної зйомки. -
Штатив
Tripod Grip HG-100TBR
Більш тривалий час знімання, поліпшена стабільність і більше можливостей для творчості завдяки унікальному штативу-рукоятці зі знімним пультом дистанційного керування.