Вуличну портретну зйомку легко сплутати з вуличною фотографією. Ці два стилі мають багато спільного: обидва передбачають зйомку незнайомих людей у нестудійній обстановці. Але якщо вулична фотографія — це «щира» зйомка, іноді зроблена без відома об’єкта, то під час вуличної портретної зйомки, як пояснює фотограф Джуліан Лав, «людина, яку ви фотографуєте, у курсі ситуації».
«Ви розмовляєте з нею, можливо навіть підказуєте стати в певну позу, — подовжує він. — Це більш цікаво — це співпраця, а не просто спостереження». Нещодавно Джуліан відправився з камерою Canon EOS RP на прогулянку вулицями свого рідного міста Бат у Великобританії, знімаючи вуличні портрети. Тут він ділиться своїми вісьмома порадами зі створення вражаючих знімків.
Як знімати вуличні портрети: поради від професіонала
1. Визначте об’єкт зйомки
«Слово "вуличний" може дещо заплутати вас, — каже Джуліан, оскільки ваш об’єкт зйомки не обов’язково повинен йти по вулиці. Таких людей краще взагалі не питати, бо вони частіше за все кудись поспішають». Замість цього Джуліан радить шукати людей, які нікуди не поспішають і із задоволенням приділять вам п’ять хвилин. Зокрема, він рекомендує шукати потенційних об’єктів у місцях, де люди зазвичай чогось чекають — на автобусних зупинках, стоянках таксі або вокзалах.
«Чудовим моделями стануть власники крамниць, оскільки вони часто працюють у цікавій обстановці, — додає він. — Тільки не ходіть до них у суботу вранці, коли там дуже багато народу». Вибираючи об’єкт зйомки, подумайте, як можна закарбувати оточення навколо нього на знімку, щоб розповісти історію. Наприклад, яскраві квіти створюють прекрасний фон для знімку Джуліана, на якому зображена флористка Марсія Вуд (Marcia Wood) (на фото вгорі), яка переїхала до Бата з Лондона разом зі своїм чоловіком, арбористом, близько чотирьох років тому. «Вона була дуже товариською, і із задоволенням фотографувалася», — говорить Джуліан.
2. Розпочніть розмову
Вулична портретна зйомка залежить від взаємодії з об’єктом, тому перше, що потрібно зробити, це зав’язати розмову. «Я представлюся фотографом і пояснюю, чому хочу сфотографувати їх, — говорить Джуліан. — Причиною може бути те, що вони цікаво одягнені, у них цікавий вигляд або вони знаходяться в цікавому місці. Або просто особливо гарно падає світло». Деякі люди можуть бачити себе не так, як ви, тому не бійтеся підбадьорити потенційний об’єкт зйомки, пояснивши, що саме в ньому зацікавило вас як фотографа.
3. Спростіть композицію
За словами Джуліана, мистецтво композиції полягає в спрощенні того, що знаходиться в кадрі. І це особливо стосується тих випадків, каже він, «коли ви знімаєте в реальному житті, в умовах, які ви не можете контролювати». У громадських місцях може бути багато візуального хаосу, яскравих кольорів або переходів від світлого до темного. «Ви хочете мінімізувати ці явища, щоб створити більш мальовничу композицію, і домогтися належного контрасту між об’єктом зйомки та фоном. Можна пошукати простий фон; або об’єкт може бути яскравим, а фон темним, або навпаки; або це може бути контраст кольорів, об’єкт може бути одягнений у щось зеленого кольору, а фон буде червоним. Намагайтеся надати унікальності об’єкту зйомки».
4. Не бійтеся давати людям вказівки
Як каже Джуліан, вуличний портрет — це взаємодія, тому не соромтеся попросити об’єкт зйомки переміститися, якщо це необхідно. «Освітлення може бути приємнішим, якщо ви знімаєте в тіні, або фотографія вийде краще, якщо ви дасте людині кілька порад щодо позування», — говорить Джуліан. Він виявив, що задній екран камери Canon EOS RP допомагає впоратися із цим елементом вуличної портретної зйомки. «Ви більше взаємодієте з об’єктом зйомки, а не ховаєтеся за камерою», — говорить він.
Функція автофокусування з визначенням облич і стеженням Canon EOS RP також була корисною. «Це неймовірна технологія, яка, знову ж таки, дозволяє більше часу приділяти взаємодії з об’єктом зйомки та вибору композиції, не відволікаючись на фокусування. Кожен знімок ідеально сфокусований на обличчі людини, навіть якщо та займає відносно невелике місце в кадрі».
5. Міняйте об’єктиви
Під час своєї нещодавньої вуличної портретної зйомки Джуліан фотографував людей як у приміщенні, так і на вулиці, використовуючи три різних об’єктива: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM та Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. «Для зйомки портретів у приміщенні я вважаю за краще використовувати об’єктив на 35 або 50 мм, а для зйомки портретів на вулиці — на 50 або 85 мм. Я приймаю рішення залежно від того, скільки фону хочу включити в кадр. У приміщенні ви перебуваєте ближче до об’єкта зйомки, тому що там менше простору, і ви хочете показати більше його природного оточення, тому тут підійде об’єктив 35 мм. На вулиці фон жвавіший, менш контрольований, тому довгофокусний об’єктив допомагає виділити об’єкт і зробити портрет більше закцентованим на людині».
Камера Canon EOS RP і вибрані Джуліаном об’єктиви мають невелику вагу, що робить їх ідеальними для зйомки портретів на ходу, не обтяжуючи фотографа. EOS RP також оснащено функцією автофокусування на очах: ця технологія автофокусування Dual Pixel CMOS допомагає утримувати очі об’єкта в різкому фокусі, що гарантує максимальну різкість зображення на портретах.
6. Використовуйте освітлення на повну
Джуліан використовує тільки природне освітлення для зйомки вуличних портретів. «Коли я знімаю в приміщенні, наприклад у магазині, я прошу вимкнути штучне освітлення. Приміщення часто освітлюються люмінесцентними лампами або прожекторами, які роблять освітлення несприятливим і з якими важко працювати, тому коли шукаєте гарне місце для зйомки, потрібно шукати місце з великими вікнами», — говорить він.
«Якщо ви знімаєте у приміщенні, знімайте на початку або наприкінці дня, коли сонце знаходиться біля горизонту, — додає він. — Часто фотографи-початківці думають, що для створення гарних фотографій потрібне яскраве сонячне світло. Це безумовно не стосується портретів. У похмурий день хмари діють, як гігантський софтбокс, і розсіяне світло є набагато приємнішим».
7. Закарбуйте «справжність» моментів
Під час вуличної портретної зйомки ви не ставите на меті отримати динамічні знімки або якісь «особливі моменти», але це може допомогти створити розповідь, показавши об’єкт, зайнятий якоюсь важливою для нього чи неї справою, наприклад художника-гравера поруч із гравірувальним верстатом. «Як правило, об’єкт і фон не рухаються, і мені не доводиться швидко реагувати на безліч змін, тому я вважаю за краще використовувати ручний режим (M), — говорить Джуліан. — Якщо ви використовуєте режим пріоритету діафрагми (Av), то щоразу, коли ви трохи змінюєте кадр, експозиція буде змінюватися, оскільки камера буде перераховувати її. Часто в мене буває яскравий задній або передній план, і я просто хочу утримати цю світлу ділянку».
8. Залишайтеся за зв’язку
Джуліан зазвичай носить із собою близько п’яти невеликих знімків зі свого портфоліо, щоб показати потенційному об’єкту, а також принтер миттєвого друку, щоб одразу віддати своїй моделі фотографію. «Таким чином це більше схоже на обмін», — говорить він. Для цієї мети ідеально підійде портативний принтер, наприклад Canon Zoemini або Canon SELPHY Square QX10. Часто люди просять копію фотографії, можливо, щоб опублікувати в соціальних мережах або роздрукувати та повісити на стіну, тому Джуліан також носить із собою візитні картки. «Так вам не доведеться 25 разів на день записувати свою адресу електронної пошти», — додає він.
Хоча він завжди запитує дозвіл перед зйомкою вуличних портретів, Джуліан використовує бланк релізу моделі, якщо робить знімок для комерційних цілей. «Вам не потрібен реліз моделі для редакційних цілей, коли ви просто представляєте людину такою, якою вона є, не асоціюючи її з товаром, послугою або брендом. Я пояснюю, як буде використана фотографія, і отримую усну згоду», — говорить він.
Що робить цей жанр складним — це те, що робить його захоплюючим: він непередбачуваний. Але не зважаючи на те, що ви не контролюєте більшість аспектів, трохи зосередженості, практики та упевненості — і ви можете творчо підійти до наявних у вашому розпорядженні елементів — об’єкта зйомки, композиції, освітлення та місця зйомки — для створення красивих і природних вуличних портретів.
Автор: Рейчел Сігал Гамільтон (Rachel Segal Hamilton)