ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ
Експеримент з об’єктивами для зйомки пейзажів
Професійний фотограф Веріті Малліган розповідає про свій досвід зйомки творчих пейзажів за допомогою двох легких об’єктивів.
ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ
Сповільнена (покадрова) зйомка — це створення сотень або навіть тисяч фотографій, які потім перетворюються на відео, стиснуте в часі. Ця форма мистецтва здатна вдихнути нове життя в традиційне фотографування пейзажів. «Сповільнена зйомка дозволяє розкрити новий потенціал у фотографуванні пейзажів, — каже Алекс Нейл (Alex Nail) — фотограф, який професійно займається зйомкою пейзажів і сповільненою зйомкою, а також створює фотографії для таких організацій, як Visit Britain і Woodland Trust.
— Пейзажні знімки не завжди привертають увагу глядача, але рух примушує ваш сюжет ожити. Коли надворі чудовий літній день, інтенсивне освітлення не завжди сприяє фотографуванню, але хмари, що збираються на небі або просто проходять по ньому, створюють чудову нагоду для сповільненої зйомки».
Світанок, струмок, який тече, хвилі на морському березі або навіть пішоходи на міській вулиці — усе це можна перетворити на відео, що заворожує, буквально за кілька хвилин, які знадобляться вам, щоб налаштувати камеру й почати знімати.
Алекс, який користується невеликою, компактною та інтуїтивно зрозумілою повнокадровою бездзеркальною камерою Canon EOS RP, що ідеально підходить для творчості на ходу, ділиться з нами п’ятьма порадами для сповільненої зйомки пейзажів.
Для сповільненої зйомки Алекс використовує штатив, ширококутний або універсальний варіооб’єктив, а також зазвичай інтервалометр для встановлення інтервалів між кадрами. Але в деяких камерах Canon є вбудований інтервалометр і режим уповільненої відеозйомки: це моделі EOS 250D, EOS 90D, EOS M6 Mark II, EOS 6D Mark II і EOS RP, і всі вони здатні записувати відео у форматі 4K. Камера EOS RP дозволяє знімати послідовності до 3600 кадрів з інтервалом в одну секунду або більше у форматах 4K UHD та Full HD і суттєво спрощує цей процес: достатньо налаштувати камеру, визначити проміжок між знімками і тривалість серії, після чого камера зробить усе інше, самостійно створивши для вас відеопослідовність.
«З моделлю Canon EOS RP можна просто налаштувати камеру й дозволити їй виконати свою роботу, спостерігаючи за пейзажем, який змінюється перед вами», — каже Алекс.
Зі своєю камерою Canon EOS RP Алекс використовує об’єктив Canon RF 24-105mm F4L IS USM. «Цей об’єктив підходить для сповільненої зйомки, оскільки в нього дуже корисний фокусний діапазон. Я роблю багато сповільнених пейзажних відео з фокусною відстанню 24 мм, але цей об’єктив дозволяє мені знімати й на збільшеній відстані», — каже він. Окрім об’єктивів RF нового покоління, камера Canon EOS RP також сумісна з лінійкою об’єктивів EF та EF-S від Canon: для цього слід скористатися кріпленням-адаптером EF-EOS R.
5-ступенева стабілізація зображення в об’єктиві Canon RF 24-105mm F4L IS USM дуже корисна під час зйомки з рук, але для покадрового фотографування Алекс рекомендує штатив. «Якщо на об’єктиві є перемикач стабілізації зображення, не забудьте вимкнути цю функцію, коли використовуєте штатив, оскільки вона може створювати зміщення», — пояснює він. Вибір режиму уповільненої покадрової зйомки на моделі Canon EOS RP автоматично вимикає стабілізацію зображення в об’єктиві.
Щоб покращити чіткість і стабільність зображення, Алекс також рекомендує заблокувати налаштування. «Я завжди боюся забути перемкнутися в режим ручного фокусування. Коли змінюється сцена або рівень освітлення чи навіть дещо зміщується фокус, це може спричинити проблеми, тож просто заблокуйте камеру й налаштування та встановіть фокус уручну». Для цього просто переведіть перемикач AF/MF на об’єктиві в положення MF.
У пейзажному фотографуванні дуже важливе природне освітлення, яке може змінюватися за лічені секунди, тож експозиція відіграє важливу роль під час сповільненої покадрової зйомки. Коли Алекс не фотографує безпосередньо до сонця, він знімає світанки й заходи сонця в режимі пріоритету діафрагми: це означає, що камера автоматично встановлює витримку з урахуванням освітлення. «Зміна експозиції між кадрами дуже мала, — каже він, — тож мерехтіння майже відсутнє». Але якщо потрібно зафіксувати природну зміну експозиції, Алекс пропонує перейти в ручний режим. «Це насправді найпростіший спосіб сповільненої зйомки, тому що можна просто налаштувати й залишити камеру».
У режимі сповільненої зйомки в моделі Canon EOS RP можна зробити тестовий знімок, щоб перевірити налаштування експозиції, перш ніж натискати кнопку записування покадрової відеопослідовності.
Установіть інтервал між знімками з урахуванням того, як часто буде змінюватися сцена. Вода, що тече, хвилі на морському березі, пішоходи й машини — усе це рухається досить швидко, тож коротший інтервал дозволяє роботи знімки, на яких не буде різких змін. Для хмар, які швидко рухаються у вітряний день, можна встановити інтервал від 1 до 4 секунд.
Для створення запису тривалістю від чотирьох до шести секунд Алекс намагається робити 10–12-секундне відео: як він каже, «ніколи не знаєш, коли станеться щось насправді цікаве». Якщо ви створюєте покадрове відео вручну у відповідному програмному забезпеченні, ви також можете прискорити відтворення і «подвоїти кількість кадрів, що дозволяє вдвічі збільшити швидкість, коли ви бачите, що зміни відбуваються надто повільно». Більшість послідовностей Алекса спочатку містять приблизно 300 кадрів: це 12 секунд відео зі швидкістю відтворення 25 кадрів на секунду.
У міру покращення навичок Алекс радить експериментувати зі зйомкою в сутінках, а потім під зоряним небом. «Для покадрової зйомки нічного неба, яке обертається навкруги Полярної зірки, робіть фотографії із 40-секундним інтервалом і 30-секундною витримкою, — каже він. — Тут потрібен значно більший період, ніж під час фотографування хмар».
Звісно, під час нічної зйомки важливу роль відіграє тривалість роботи від акумулятора. «Я з’ясував, що акумулятори Canon дуже надійні, навіть коли надворі холодно», — розповідає Алекс. Але все ж таки слід враховувати, що ефективна ємність акумулятора падає за низької температури. Для тривалої зйомки (наприклад, протягом усієї ночі) камеру Canon EOS RP можна підключити до джерела живлення за допомогою опціональних аксесуарів, як-от адаптер джерела змінного струму AC-E6N, адаптер постійного струму DR-E18 або комплект адаптера змінного струму ACK-E18.
Під час фотографування пейзажів Алекс надає перевагу виразним графічним елементам на передньому плані, як-от скелям, деревам або воді, але сповільнена зйомка потребує іншого підходу. «Успішний покадровий відеозапис вимагає спрощення композиції в кадрі, щоб нічого не відволікало від його деталей. Коли я роблю фотографії, я дуже ретельно підбираю композицію, але з уповільненою зйомкою я знімаю ширші кадри, адже ніколи не знаєш, що може статися, а вже потім, під час заключного оброблення, я можу вирізати те, що не потрібне. Об’єктив Canon RF 24-105mm F4L IS USM ідеально для цього підходить: він дозволяє знімати із широким кутом, але щільність композиції при цьому завжди можна збільшити — наприклад, коли місяць або сонце сідають за горизонт».
Тож наступного разу під час прогулянки або подорожі знайдіть можливість вдихнути життя в пейзажі, які бачите: уповільнена відеозйомка вимагає стільки ж часу, скільки потрібно для звичайного фотографування зі штативу, а з камерою, що підтримує відповідний режим зйомки, як модель Canon EOS RP, усе стає взагалі дуже просто.
Автор: Наталі Дентон (Natalie Denton)
Натхнення — це ключ до створення видатних знімків, також будуть корисними поради для покупців, тематичні інтерв’ю — все це потрібно для втілення у життя найкреативніших ідей.
Повернутися до всіх порад і прийомівЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ
Професійний фотограф Веріті Малліган розповідає про свій досвід зйомки творчих пейзажів за допомогою двох легких об’єктивів.
ПОКАДРОВА ФОТОЗЙОМКА
Надійні техніки зйомки покадрового відео, гіперлапсу й сповільненого відео.
ЗЙОМКА ПЕЙЗАЖІВ
Як за допомогою довгої витримки створювати світлові смуги: поради переможця конкурсу Redline Challenge від Canon.