Покадрова (або сповільнена) зйомка — це творчий прийом, який дозволяє продемонструвати прихований світ руху й досягти неочікуваних і дуже цікавих результатів. Прискорення руху грозових хмар для створення неймовірних пейзажів або зйомка повільного пересування зірок на нічному небі — покадрова зйомка відкриває неймовірні можливості, але цю техніку також можна застосовувати і вдома з іншими, не такими масштабними об’єктами.
Щоб продемонструвати вам, що для справжньої творчості не потрібно далеко подорожувати, ми попросили двох фотографів, що спеціалізуються на цьому прийомі, зняти щось красиве просто вдома.
Проекти покадрової зйомки для початківців
Практикуйтеся вдома
Алекс Нейл (Alex Nail) — відомий фотограф пейзажів і спеціаліст з покадрової зйомки, який живе у Великобританії. Йому дуже подобається оживляти пейзажі, і окрім власного портфоліо вражаючих покадрових відео, він працює на комерційній основі з багатьма організаціями, включаючи Британське управління з туризму.
Хоча зазвичай Алекс зі своїми камерами знімає пейзажі десь на гірських хребтах у Європі, він зізнається, що час, проведений вдома, дозволяє чудово опанувати техніку сповільненої зйомки. Щоб показати, як це просто, він зняв відео зміни дня й ночі через вікно свого дому.
«Дім — ідеальне місце для покадрової зйомки, адже це максимально зручне й контрольоване середовище, — пояснює Алекс. — На відкритому повітрі покадрова зйомка дещо складніша: вам може заважати сильний вітер, дощ або несподівані зміни освітлення. Але познайомитися з принципами цієї техніки та опанувати її можна, залишаючись у комфортних домашніх умовах. Навіть сьогодні, коли в мене за плечима вже вісім років у цій професії, я все ще тестую та перевіряю певні речі у приміщенні».
«Звісно, з домашньою зйомкою також пов’язані певні проблеми. Дім — це зазвичай досить статичне середовище, тож вам як фотографу доведеться забезпечити якість зміни або рух на вашій сцені. Напевно, ви, як і я, не живете під постійним оком відеокамер, але це не заважає іноді знімати короткі сюжети або невеличкі деталі з життя. Якщо ви знімаєте на світанку або заході сонця, подумайте, як штучне освітлення змінилося б (або не змінилося б) у порівнянні з відповідними суттєвими змінами умов назовні».
Алекс пропонує використовувати нерухомі об’єкти, щоб на контрасті з ними продемонструвати рух. «Наприклад, можна створити контраст між статичною віконною рамою з орнаментом і випадковими рухами дерев під поривами вітру надворі або хмарами, що йдуть уздовж горизонту. Статичні елементи допомагають привернути увагу глядача до руху на сцені».
Зйомка руху тварин
Закінчивши Центральний коледж мистецтва та дизайну імені Святого Мартіна в Лондоні, шотландка Камілла Разерфорд (Camilla Rutherford) покинула міське життя заради фото- і відеозйомки спортсменів, що «подорожують за снігом по всьому світу». Нарешті вона поселилася у Ванакі, Нова Зеландія, де живе зі своєю родиною на фермі з вівцями-мериносами.
На покадровому відео Камілли ми можемо побачити стадо овець з її ферми. На ньому швидкі рухи овець, що пасуться, візуально контрастує з повільним пересуванням хмар на небі, а якість світла та епічний фон додають цій звичайній сцені кінематографічного відтінку.
Хоча у вас за дверима, ймовірно, немає такої краси, ця техніка однаково добре дозволяє зафіксувати як пересування вашого домашнього улюбленця, так і птахів у годівниці у вашому саді. Поставте камеру на штатив, установіть великий інтервал і записуйте щоденні пересування тварин, яких ви зазвичай не помічаєте.
Створення власного сповільненого відео
Тепер ви бачите, якою цікавою може бути навіть не дуже масштабна сцена для сповільненої зйомки. Вам також не знадобляться професійні камера та об’єктив. Якщо у вас багато часу й терпіння, ви можете просто створити серію знімків з певним інтервалом, а потім об’єднати їх у програмі для відеомонтажу в готове покадрове відео.
Щоб спростити це завдання, деякі камери Canon EOS мають вбудований таймер інтервалу, який дозволяє автоматизувати весь процес. За його допомогою ви можете вказати, скільки зображень і з яким інтервалом (у секундах, хвилинах або годинах) хочете зробити. Після цього камера зробить зазначену кількість фотографій зі встановленим періодом. Потім із цих знімків можна створити покадрове відео за допомогою відповідної програми — або ж ви можете скористатися фотографіями в інший креативний спосіб.
Щоб зробити все ще простішим, певні моделі камер EOS навіть мають функцію покадрової відеозйомки. Вона виконує за вас всю важку частину роботи: компонує ваші знімки вже в камері й записує готове відео на картку пам’яті, з якої його можна переглянути або комусь надіслати.
Ці та деякі інші функції є в цілій низці камер з лінійки EOS. Моделі EOS 250D та EOS RP призначені для початківців, що знайомляться з творчими можливостями покадрової зйомки вдома. Від квітів, що розцвітають і в’януть, до морозива, що тане, або руху сонячного світла вашою кімнатою — кількість об’єктів, які можна перетворити на захоплюючі сповільнені відео, незліченна.
Поради з покадрової зйомки
Вибравши об’єкт для покадрової зйомки, треба налаштувати камеру. Для цього рекомендуємо скористатися штативом, щоб статичні елементи вашої сцени були на фото достатньо різкими.
Для зйомки тривалих послідовностей може знадобитися повний заряд акумулятора, тож не забудьте спочатку зарядити його. Щоб мінімізувати енергоспоживання, задній дисплей на деяких камерах деактивується за замовчуванням, або ж його можна вимкнути на екрані налаштувань покадрової зйомки. Для дуже довгих серій має сенс під’єднати до камери ручку-тримач акумуляторів і додаткову батарею або скористатися адаптером, що забезпечить постійне живлення.
Замість природного світла для сповільненої зйомки в приміщенні часто буває краще скористатися штучним освітленням, яке є стабільнішим. Інтенсивність денного світла й колірна температура поступово змінюються протягом зйомки сповільненої послідовності. Людське око може не помічати ці зміни, але на знімках вони призводять до помітного мерехтіння. Для зйомки невеличких об’єктів чудово підходить настільна лампа, особливо якщо пом’якшити світло за допомогою тканини або іншого матеріалу для його розсіювання.
Увімкнути таймер інтервалу або функцію покадрової зйомки можна в червоному меню «Зйомка» на камері EOS, яка підтримує одну із цих функцій. На деяких моделях є вони обидві, але для доступу до функції покадрової відеозйомки знадобиться перевести камеру в режим відео, як показано тут для моделі EOS 250D.
На деяких камерах лінійки EOS в меню покадрової зйомки можна вибрати одну зі стандартних сцен. Відповідні набори параметрів оптимізовані для роботи з певними видами об’єктів, як-от людьми, що йдуть, або хмарами на небі. Але для повного контролю над налаштуваннями покадрової зйомки слід вибрати користувацький режим. Тут можна встановити інтервал між кадрами й загальну кількість знімків, які треба включити в сповільнене відео. Від цих параметрів залежить час, який знадобиться на зйомку, і тривалість готового покадрового фільму, і відповідні зміни відображаються на екрані, коли ви налаштовуєте ці значення.
Інтервал слід вибирати залежно від швидкості руху, який ви намагаєтеся зняти. Якщо все відбувається в короткому часовому проміжку (наприклад, ваша родина грає у гру або готує їжу), можна встановити короткий інтервал у кілька секунд, щоб послідовність була плавнішою. Якщо ж ідеться про більш повільні рухи, як-от схід чи захід сонця або місяця, інтервал може бути довшим. Разом із інтервалом також збільшується та зменшується тривалість записування.
Кількість знімків, що будуть зроблені, визначає час відтворення готового відео з урахуванням його кадрової частоти. Наприклад, якщо ви знімаєте відео у форматі 4K із частотою 25 кадрів на секунду, для кожної секунди відео знадобиться зробити 25 окремих кадрів. Це означає, що 20-секундне відео потребуватиме 500 фотографій. Змінення кількості знімків спливає як на час записування, так і на час відтворення, а також визначає об’єм вільного місця на картці пам’яті, що знадобиться.
У режимі покадрової відеозйомки доступні додаткові параметри керування, як-от звуковий сигнал після кожної фотографії. Це корисно, якщо камера встановлена в іншій кімнаті, адже ви знатимете, коли зйомку буде завершено.
Рекомендуємо налаштовувати якомога більше параметрів зйомки вручну, щоб покадрове відео мало узгоджений вигляд від початку й до кінця. Наприклад, якщо вибрати режим авто для стилю зображення й балансу білого, камера може змінити ці параметри на деяких знімках.
Покадрова відеозйомка — дуже цікава техніка, де б ви не знімали. Як і з будь-яким фотографічним проектом, варто спочатку опанувати основи, перш ніж переходити до складніших об’єктів. Чому б не взяти камеру й не записати рух за вікном просто зараз? Або ж можна встановити штатив у кухні наступного разу, коли ви готуватимете їжу, щоб зафіксувати процес. Найкраще в покадровій зйомці — це те, що цим прийомам легко навчитися, а результат може вразити. Крім того, ви звикнете дивитися на звичайні речі в інший, більш творчий спосіб.
Автор: Маркус Хокінс (Marcus Hawkins)